امیرآذرباد وکیل پایه یک دادگستری در امور تجارت بین المللی

ال سی و ضمانت نامه بانکی

با سلام؛درباره ال سی و ضمانت نامه بانکی ، مباحث مفصل است. بنابراین بدیهی است که ارائه همه آنها تمامی مطالب در یک نوشته عملا غیر ممکن است. اما یک وکیل تجاری یا تجاری که مذاکرات و روابط حقوقی را تا حدی خود دنبال می کنند، می بایست نسبت به اطلاعات راجع به این ابزارهایی تجاری، نه مانند یک وکیل تجارت بین المللی یا وکیل قراردادهای بین المللی اما به عنوان شخصی حرفه ای، آگاهی نسبی داشته باشند.

چه اینکه این امور می تواند رکنی مهم در پیشنهادات روابط تجاری باشد. بنابر این، پیشنهاد شونده، با اطلاع نسبی نسبت به آن می تواند پیشنهاد مزبور را مورد بررسی قرار دهد و بعد از این نقطه است که مشاوره حقوقی یک وکیل امور بین المللی می تواند راه را دنبال کند.

اعتبار اسنادی، به مفهوم ساده آن تعهد قطعی بانک است که مستقل از رابطه حقوقی دو طرف قرارداد، به ذینفع آن این اطمینان را می دهد که د صورت ارائه اسناد مورد نظر، مبلغ مورد تعهد را برای وی کارسازی نماید.

در واقع ضمانت اجرای بانکی، معتبرترین ضمانتی است که توانسته ذینفع تعهد(متتعهد له) را از دغدغه اجرای تعهدات متعهد مطمئن سازد.این فکر که تعهدی از ناحیه بانک وجود داشته باشد که در صورت عدم اجرای تعهد از سوی متعهد، بانک انجام تعهد طرف دیگر را انجام دهد که البته در اینجا منظور صرفا پرداخت وجوه است و این تضمین نیز مستقل از قرارداد اصلی دو طرف قرارداد باشد، مطمئنا طرف قرارداد را به حد بالایی از اطمینان حواهد رساند. از همین روی است که ال سی و ضمانت نامه بانکی بسیار مورد توجه تجار و شرکتهای تجاری است.

مستقل بودن ال سی و ضمانت نامه بانکی ،نیز وجه اصلی این نوع ابزارهای ضمانتی است و آن به این معنی است که این ابزار رابطه ای مطمئن را بین ذینفع این نوع سند و بانک برقرار می سازد و بانک را در هر صورت،فارغ از تعهد طرف قرارداد، ملزم به پرداخت وجه مورد تضمین می نماید.

فرضا اینکه در قرارداد خرید و فروش بین المللی کالا،رابطه تعهد اعتبار اسنادی یا ال سی و همچنین در مورد ضمانت نامه بانکی رابطه میان فروشنده و بانک خریدار است،و بانک فروشنده و خریدار،در رابطه حقوقی قراردادی تعهدی نقشی ندارند.

از این روی، اقدامات بانک فروشنده صرفا ارتباطات بین بانکی و یا استفاده از سوییفت،به عنوان راه ارتباطی مطمئن است که پیامها به صورت مطمئن به فروشنده رسانده شود . هماهنگی های دیگر برای گرفتن اسناد و نمایندکی این بانک در پرداخت وجوه باشد.

به کارگیری ال سی و ضمانت نامه بانکی ،علی رغم شباهت های فراوان،تفاوت هایی نیز دارند که از منظر اینکه کدام یک وسیله پرداخت باشد و یا اینکه قوانین حاکم بر آنها چیست متفاوت خواهد بود.

از سوی دیگر نیز به کارگیری آنها مستلزم داشتن تجربه و دقت کافی است چرا که به محض صدور،(در غیر صورتی که قابل برگشتباشد که عمدتا نیز غیر قابل برگشت است irrevocable)دیگر قابل تغییر از سوی تقاضا کننده نیست.

به صورت کلی قوانین حاکم بر اعتبارات اسنادی و یا همان اصطلاح ال سی UCP  , و قوانین حاکم بر ضمانت نامه ها URDG است،البته در صورت درج در متن ضمانت نامه .در خصوص هریک از موارد فوق متاسفانه کارهای علمی زیادی صورت نگرفته است و منابع عمدتا به زبان انگلیسی است که توجه شایسته حقوقدانان ایرانی را به آن ضروری میدانیم.

برای مطالعه بیشتر در مورد این ال سی و ضمانت نامه بانکی و ابزارهای مالی بین المللی، نوشته های متفاوتی در این سایت قرار داده شده است، نهایی شدن ال سی در پرداختهای بین المللی، که در آن سعی شده است اطلاعات نسبی ای در مورد مفاد ال سی داده شود.

همچنین، نوشته الزامات بانکی در گشایش اعتبارات اسنادی ، که به برخی از نکات کاربردی و عملی در مورد اعتبار اسنادی است که محصول تجریه در عرصه مشاوره تجارت بین المللی به شرکتهای تجاری برای بنده بوده است.

www.lawoffices.ir

دفتر حقوقی امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری در امور قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

 

2 نظر

  • ال سي

    سلام
    اقای وکیل اگر ممکنه در مورد ال سی ها تو ایران توضیح بدید ما تو ایران نمیدونیم واقعا باید چی کار کنیم

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام
      البته ارائه تمامی مسائل در این جواب ممکن نیست اما توضیحاتی را در پاسخ به سئوال شما عرض می نماییم
      اول اینکه بانکهای ایرانی برای گشایش ال سی به نفع طرفهای قراردادی شما مشکلی ندارند بنده بارها برای شرکتهای موکلینم این اقدام را انجام داده و یا در پروسه انجام آنها هستم.لذا می توانید برای این امر به بانکی که عمده فعالیتهای شما را انجام دهد مراجعه نمایید.
      دوم اینکه چنانچه مبلغ ارز را در واحد ریالی بانکتان تامین کردید و اصطلاحا مصوبه آن را به شعبه ارزی رساندید،پس از مراحل ثبت سفارش،نامه های تایید بازرسی قبل از حمل و بیمه و سایر فرم هایی که برای بانک تنظیم می نمایید بانک اقدام خرید ارز از بانک مرکزی و بانک مرکزی نیز اقدام به تخصیص ارز نموده و با ارسال پیام از طریق سوئیفت به بانک طرف قراردادتان امور پیش می رود.
      سوم اینکه باید برای این امر به واحد ارزی بانکتان مراجعه نمایید.
      چهارم اینکه در مورد مقررات ال سی تمامی بانکها باید از مقررات و بخشنامه های ارزی ابلاغی بانک مرکزی تبعیت نمایند و نمیتوانند خودسرانه مقرراتی واحد را پیش گیرند.
      در خصوص نحوه مفصل گشایش ال سی در یک مقاله به صورت علیحده مقاله ای در سایت قرار خواهیم داد.
      پنجم اینکه اگر بانک به شما گفته ست که این امکان را ندارد که ال سی گشایش یابد یا کشور مشکل دارد و یا بهانه هایی از این دست به بانکهای دیگر مراجعه نمایید.
      وکیل قراردادهای بین المللی
      http://www.lawoffices.ir

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *