وکیل تجارت بین الملل

حمل مرکب در تجارت بین المللی

با سلام ؛امروزه حمل و نقل یکی از ارکان مهم و اساسی در تجارت  به شمار می آید. چه در بعد داخلی و چه در سطح بین المللی .اساسا اگر رد و بدل کردن کالا را اساس تجارت بدانیم، رساندن کالا به دست خریدار منطقا اهمیت خود را نشان می دهد و این امری است که در حوزه حمل و نقل در تجارت داخلی و بین المللی بررسی می گردد و البته یک وکیل تجارت بین المللی می بایست، دست کم نسبت به موضوعات در این حوزه مسلط آگاه باشد. حمل مرکب در تجارت بین المللی نیز عنوانی آشنا است برای تجار و شرکتهای بین المللی.

شرکتهای بزرگی در امر حمل و نقل فعالیت می کنند و کنوانسیون های متعددی نیز در این زمینه تصویب شده و کشورهای عمده جهان  نیز به آنها پیوسته اند.

اتحادیه های جهانی بزرگ برای نظم بخشی به امور حمل و نقل بنیان نهاده شده اند و دروس مختلفی در این حوزه تدریس می گردد.باالتبع، پرونده ها و اختلافات زیادی نیز در این حوزه رخ می دهد که البته به علت اینکه بیمه ها، نقس به سزایی در پوشش ریسکهای حمل و نقل دارند، وکلای تجاری در پرونده ها، یکی از اشخاصی را که زیاد در این گونه از پرونده ها با آنها سرو کار دارند، شرکت های بیمه هستند. حمل مرکب در تجارت بین المللی شاید چندان در نظر اول موضوع قابل اعتنای حقوق تجارت بین الللی نباشد.

اما با توجه به کنوانسیون بیع بین المللی کالا و ضوابط و تعهدات خریدار در ان کنوانسیون، می تواند حمل مرکب در تجارت بین المللی دارای آثار حقوقی ای باشد.

حمل و نقل بین المللی کالا، انواع و اقسام مختلف داشته و از این حیث که از چه طریق صورت پذیرد نیز منقسم به انواع محتلف است. در اینجا قصد نداریم به آنها بپردازیم و در مقالات سابق در دسته تجارت و بازرگانی بین المللی می توانید آنها را مشاهده و از آنها استفاده بفرمایید.مانند نوشته حمل به دفعات در تجارت بین المللی ، که کارکرد آن را مورد بررسی قرار می دهد.

موضوعی که در اینجا به آن پرداخته می شود،ارائه  توضیح مختصری در خصوص حمل مرکب است.

درمقالات سابق عرض کرده ایم که سه روش حمل عمده دریایی،هوایی و زمینی وجود دارد که طرفین یکی از انها را بنا به شرایط کشور مبدآ و مقصد و با توجه به نوع مرزهای خود تعیین می نمایند،مانند اینکه بار از ایتالیا به ایران از طریق دریا و کالا از ترکیه به ایران از طریق زمینی حمل می گردد.

در مورد حمل مرکب در تجارت بین المللی باید گفت؛ شرایطی به وجود می آید که برای حمل کالا ضرورت دارد کالا هم از سه یا دو طریق حمل رد و بدل گردد.

به این معنی که در بخشی از مسیر از طریق دریا و بخشی از طریق زمینی و یا هوایی انجام گردد.در این موضوع بحث راجع به حمل مرکب مطرح  می گردد و همانگونه که از نام آن پیدا است ترکیبی از چند روش حمل است.

در این مورد یک نوع سند حمل صادر می شود که نشاندهنده حمل از مبداء تا مقصد خواهد بود.

هرچند که در این میان طرق و روش های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.بنابر این فروشنده تنها همان سند بارنامه، یا راهنامه دریافت و برای طرف خریدار خود ارسال می دارد.

حمل مرکب در تجارت بین المللی در مورد کشورهایی که بازار هدف خود را در کشوری شناسایی کرده اند که اقتضاء حمل کالا استفاده از محموعه از طرق حمل است، بسیار دیده می شود.

ممکن است گفته شود که در هرصورت هرکشوری می تواند از طریق هوایی کالاهای خود را ارسال دارد، اما پاسخ این سات که در حمل و نقل بین المللی، یکی از مواردی که بسیار پر اهمیت است، بررسی هزینه ها است.در این میان، چونکه حمل و نقل دریایی، هزینه حمل کمتری دارد، اکثر شرکتها مایلند تا آنجا گه ممکن است از طریق اسفاده نمایند.

مگر اینکه کالای آنها بسیار اندک باشد و یا در زمره کالاهای سریع الفساد باشد.

وکیل امور قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

 

7 نظر

  • مدير عامل

    سلام اقای وکیل سی ام ار یعنی ؟ بار برای عراق ارسال کردیم گفته اند سی ام ار را زدیم البته ما شرکت بزرگ صادراتی هستیم و بخش بازرگانی داریم اما خودم هم مایلم در جریان باشم
    ممنون از سایت عالی شما

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام
      سی ام آر دو معنی دارد اول اینکه این نام کنوانسیونی برای حمل زمینی است.دوم اینکه سند بارنامه حمل زمینی است.اما آنگونه که شما سئوال فرموده اید،یقینان منظور سند بارنامه زمینی است.
      وکیل امور بین المللی.
      http://www.lawoffices.ir

  • شمسایی

    آقای وکیل جای تشکر دارد مطالب سایتتون می خواستم بپرسم برای حمل و نقل بین المللی چطور می تونم اقدام کنم؟برای فرانسه یک محموله می خواستم ارسال کنم اما کوچک است

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      برای این کار میبایست با شرکتهای حمل و نقل بین المللی تماس بگیرید و از آنها ریت قیمت را استعلام کنید.
      البته برای حمل بسته های کوچک و با ارزش حمل هوایی منطقی تر به نظر میرسد.
      وکیل امور بین المللی-
      http://www.lawoffices.ir

      • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

        با سلام؛خانم محترمی سئوالی در خصوص امور گمرکی داشتند از مرز ترکیه و آمریکا و خواستار ارسال پاسخ به ایمیل شخص شده اند در جواب عرض می گردد متاسفانه جوابها به ایمیل شخصی ارسال نمی شود و در سایت برای استفاده دیگران نمایش داده می شود البته ایمیل سئوال کنندگان محفوظ است و نمایش داده نمی شود،چنانچه مایلند جواب خود را در سایت داشته باشند اعلام بفرمایند.
        با سپاس-
        وکیل امور بین المللی

  • محمد عيني

    با سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتان
    سوالی از حضورتان داشتم آیا در قراردادهای حمل ونقل بین المللی شرکت حمل نقل با شرطی در قرارداد از خود سلب مسئولیت کند؟

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      در خصوص شروط معاف کننده مسئولیت متصدیان حمل و نقل از سویی و از سوی دیگر تجار و عرف تجارت و بازرگانی بین المللی کشمکش ها بسیار زیاد است و در این خصوص اسناد متعددی تنظیم شده است،اما به طور کلی اینکه با شرطی در قرارداد تماما متصدی حمل و نقل از مسئولیتهای خود معاف گردد معتبر نخواهد بود.
      وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *