وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

خسارات دادرسی در دعاوی مطروحه در داوری بین المللی

با سلام – یکی از مواردی که در اقامه دعاوی در مراجع داوری بین الملی مورد پرسش است، هزینه های رسیدگی و مطالبه آنها در داوری های بین الملی است.

برای این مورد بهتر است قدری توضیح مقدماتی بدهیم.

فرض کنید شخصی در یک قرارداد خرید و فروش، مالی را خریداری نموده است، چنانچه طرف مقابل که در فرض ما فروشنده است، از تحویل آن مال امتناع ورزد، خریدار به ناچار می بایست در دادگاه بر اساس قوانین اقامه دعوا علیه فروشنده نماید.

چونکه خریدار برای احقاق حق خود مجبور به اقامه دعوا در دادگاه شده است و هزینه دادرسی بر وی تحمیل شده است، بنا به درخواست وی، مطابق با ماده ۵۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه نسبت به پرداخت این هزینه ها نیز رسیدگی و حکم صادر می نماید.

اما در داوری های بین المللی اینگونه نیست، اساس شکل گیری داوری و رسیدگی داوران، بر اساس توافق طرفین است. به این مفهوم که در مواردی داوران ورود و رسیدگی می نمایند، که طرفین در آن مورد توافق نموده باشند.

بنابر این، اگر چنانچه در شرط داوری در قرارداد بین المللی و یا موافقتنامه داوری، توافقی نسبت به صلاحیت داوران برای رسیدگی و صدور رای نسبت به خسارات دادرسی نباشد، داوارن قادر به صدور رای داوری در زمینه خسارات دادرسی نخواهند بود.

البته که به نظر می رسد، شخص محکوم له بتواند برای مطالبه خسارات دادرسی ( هزینه های داوری) به دادگاه مراجعه نماید و جبران خسارت خود را مطالبه نماید.

نکته دیگر اینکه، موضوع امکان صدور رای بر خسارات دادرسی تفاوتی در داوری های داخلی و داوری های بین المللی ندارد. در هر دو داوری همین مکانیزم برقرار است.

این توضیح را اضافه می نماییم که داوری اختلافات داخلی که به آنها اصطلاحا داوری داخلی گفته می شود، مشمول باب هفتم قانون آیین دادرسی مدنی است، یعنی مواد ۴۵۴ الی ۵۰۱ این قانون و داوری اختلافات بین المللی که اصطلاحا به آن داوری بین المللی گفته می شود، مشمول قانونی داوری تجاری بین المللی مصوب ۱۳۷۶/۶/۲۶ است.

امیر آذرباد – مشاور قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

مقالات راجع به داوری

3 نظر

  • Arsandak

    سلام خیلی کاربردی بود ممنون

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      تشکر از حسن اعتماد شما

  • Shahindokht

    سلام و تشکر برای پستهای خوبی که شما آقای وکیل میگذارید

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *