مشاور حقوقی تجارت بین المللی

طرح دعوای بین المللی در آی سی سی پاریس

با سلام – عنوان طرح دعوای بین المللی در آی سی سی پاریس شاید قدری مختصر و موجز باشد، اما تجار و شرکتهای بین المللی به صورت ساده و محتصر از عنوان طرح دعوای بین المللی در آی سی سی پاریس استفاده می کنند، بنابر این عنوان این نوشتار نیز به تاسی از این جمله معمول شرکتهای بین المللی به این گونه آمده است. طرح دعوای بین المللی موضوعی بسیار تخصصی است که یکی از موضوعات اصلی و وظایف وکیل تجارت بین المللی به شمار می آید.

دیوان داوری آی سی سی پاریس از شهرت بالایی برخوردار است، از این روی به در بسیاری از قراردادهایی که برای مشاوره حقوقی بین المللی برای طرح دعاوی بین المللی به دفتر حقوقی ما ارجاع داده می شوند، نهاد داوری آی سی سی پاریس به عنوان مرجع داوری پذیرفته شده است.

اما عبارت دقیق  دفاع از دعاوی بین المللی در دیوان بین المللی –  اتاق بازرگانی بین المللی پاریس است. اتاق بازرگانی بین الملی ICC  امروزه به عنوان نهادی بسیار مهم در عرصه تجارت بین المللی فعال است. اتاق بازرگانی بین المللی در همه کشورها، از جمله کشور عزیزمان ایران نیز فعالیت دارد.

در معیت اتاقهای بازرگانی بین المللی، مرجع داوری وجود دارد که بسیار پر رفت آمد هستند و اساسا بخش عمده ای از درآمد اتاق بازرگانی بین المللی از طریق مرجع داوری تامین می گردد. قریب به ۹۰ درصد از دعاوی تجار و شرکتهای بین المللی از طریق ارجاع به مراجع داوری بین المللی حل و فصل می گردد که در این میان سهم مرجع داوری اتاق بازرگانی بین المللی در پاریس بسیار پررنگ است.

در بسیاری از اوقات در تنظیم قرارداد بین المللی مرجع بین المللی داوری اتاق بازرگانی پاریس به عنوان مرجع حل و فصل اختلافات پیش بینی می گردد، چرا که دو طرف قرارداد بین المللی می کوشند، مرجع ثالثی را در کشور ثالث به عنوان مرجع رسیدگی کننده به اختلاف پیش بینی نمایند.

بنابر موارد فوق و بنا بر اینکه مرکز اتاق بازرگانی بین المللی نیز در شهر پاریس در کشور فرانسه پیش بینی شده است، لذا دعاوی بسیاری به آن مرجع داوری ارجاع می گردد. مرجع داوری مزبور دارای قواعد و آیین داوری محتص به خود است. قواعد و آیین داوری اتاق بازرگانی بین المللی را می توانید از سایت آن مرجع دانلود و مطالعه نمایید.

قواعد و آیین داوری مزبور در سالهای متعدد بنا به دلایل متعدد از جمله شیوه های نوین حل و فصل اختلافات در سطح بین المللی ، اقتصائات رسیدگی به دعاوی پیچیده بین المللی، رویه قضایی دادگاههای کشور فرانسه که در حقیقت در بیش از نود درصد موارد ، مرجع رسیدگی کننده به دعاوی ابطال آراء داوری آن مرکز شناخته می شوند و موارد دیگر تحول و تغییر یافته است.

به عنوان وکیل دعاوی بین المللی همواره تغییرات قواعد داوری اتاق بازرگانی بین المللی را دنبال نموده و برخود لازم می دانم تغییرات  را در این وب سایت حقوقی تجارت بین المللی منتشر نمایم تا تجار و شرکتهای تجاری در دعاوی بین المللی که مرجع رسیدگی به آن دیوان داوری مزبور است با شناحت کامل از حقوق خود دفاع نمایند.

در مورد نحوه طرح دعاوی ، صلاحیت دیوان داوری بین المللی ، هزینه ها ، مواعد، و سایر مواردی که راجع به آیین رسیدگی به دعاوی بین المللی است، در قواعد داوری مزبور تمامی جزییات قابل مشاهده است.

آخرین نسخه قواعد داور آی سی سی ، از تاریخ اول ژانویه ۲۰۲۱ اجرایی است. این قواعد در ۴۳ ماده و ۶ پیوست ارائه گردیده است. وکیل دعاوی بین المللی که در این حیطه فعالیت می نماید، اولا بایستی کاملا به زبان تخصصی انگلیسی مسلط باشد، ثانیا قواعد دعاوی بین المللی و داوری را بداند و از همه مهمتر بایستی از قوه استدلال مکفی برای تحلیل قراردادهای تجاری بین المللی برخوردار باشد. البته ناگفته نماند؛ تسلظ بر حقوق تجارت بین المللی و تعارض قوانین پیش فرض دانسته می شود.

اما قواعد و آیین داوری دیوان داوری بین الملی مزبور، تنها قواعد و مقرراتی نیست که در حین رسیدگی به دعوای بین المللی و یا بعد از صدور رای داوری بین المللی با آن مواجه هستید، قوانین و مقرراتی ازجمله قانون حاکم بر قرارداد بین المللی ، قوانین موضوعه کشوری که در آن درخواست اجرای رای داوری را دارید، کنوانسیون نیویورک راجع به شناسایی و اجرای آرای داوری خارجی و قوانینی دیگر به ویژه در موردی که کشور محل اجرا کنوانسیون نیویورک را نپذیرفته باشد ، همچنین مقررات داوری کشور اجرا کننده رای داوری خارجی نیز از جمله این مقررات هستند.

علاوه بر اینکه می توانید مسائل حقوقی دعاوی داوری دیوان داوری آی سی سی پاریس را در این وب سایت حقوقی تجارت بین المللی قرار دهید، در مورد نحوه صحیح طرح دعوای بین المللی در آی سی سی پاریس و دفاع از دعاوی بین المللی مزبور در این سایت نوشتارهای دیگری نیز منتشر خواهد گردید.

با سپاس –

امیر آذرباد وکیل دعاوی بین المللی – قرادادهای بین المللی

مقالات مرتبط:

 

 

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *