وکیل تجارت بین المللی امیرآذرباد - وکیل دکتر امیر آذرباد مشاور تجارت بین المللی و دعاوی بین المللی

قرارداد بین المللی توزیع و نمایندگی تجاری

با سلام؛در خصوص عاملین در تجارت بین المللی و در مورد نمایندگی های تجاری و انواع و اقسام آن، اعم از نمایندگی انحصاری و دیگر انواع آن توضیحاتی در نوشته های پیشین قرار داده ایم که شما را به مطالعه آنان جلب می نماییم.به عنوان مثال نوشته “عدم انتقال قرارداد نمایندگی انحصاری” که در آن برخی از خصوصیات قرارداد بین المللی نمایندگی انحصاری از حیث عدم انتقال آن مورد بررسی قرار گرفته است. اما در این نوشتار به قرارداد بین المللی توزیع و نمایندگی تجاری خواهیم پرداخت

درست است که قرارداد بین المللی توزیع و نمایندیگی تجاری ، نسبت به سایر قراردادهای بین المللی ای که در آنها مبالغ هنگفت رد و بدل می گردد، اندک است. اما به لخاظ فراوانی، تعداد زیادی از تجار ما در کشور درگیر این موضوع از تجارت بین المللی هستند. بنابر این پرداختن به قرارداد بین المللی توزیع و نمایندگی تجاری از جمله اموری است در زمینه تنظیم قرارداد بین المللی  که می بایست مد نظر یک وکیل قراردادهای بین المللی و خصوصا وکیل بین المللی در تهران قرار گیرد.

دیگر جنبه های قراردادهای بین المللی نمایندگی انحصاری نیز در نوشته  “قرارداد بین المللی نمایندگی انحصاری” که اختصاصا به این دسته از قراردادهای بین المللی می پردازد و در زمره وظایف یک وکیل امور تجاری است.

اما قراردادی که بسیار مشابه با قرارداد نمایندگی تجاری بین المللی است قرارداد توزیع (DISTRIBUTOR AGREEMENT)است.

با اینکه ماهیت این قرارداد از دید تجار بسیار روشن است، اما در استفاده درست از این چهارچوب ها کمی مسامحه صورت می گیرد. اگر چه بین ما به عنوان وکیل تنظیم کننده قرارداد و تجار و شرکتهای تجای و مدیران در مورد مفاد این قراردادهای و همینطور هدف اصلی آن اختلافی وجود ندارد، اما در عنوان قرارداد با یکدیگر هم عقیده نیستیم.

جون وکیل تجاری از ابتدای رد و بدل شدن پیشنهادات حضور ندارد، این چنین اشتباهاتی ممکن است در مذاکرات فی مابین تجار منجر به سوء استفاده گردد، و یا اینکه بر اثر این اشتباه، انتخاب صحیح قالب قرارداد تجاری بین المللی به نحو مطلوب صورت نپذیرد. البته انتخاب نمونه های قرارداد بین المللی توزیع و نمایندگی تجاری نیز در دسترس است، اما باید اصلاحات گسترده نسبت به آن صورت گیرد.

به عنوان یک وکیل امور تجارت بین المللی، اگر بخواهیم مفهوم ساده ای از قرارداد بین المللی توزیع ارائه نمایم، این چنین است که تولید کننده و یا حتی بازرگان(بازرگان به معنای عرفی آن که کار صرف بازرگانی به معنای خرید و فروش انجام می دهد و تولید کننده یک محصول نیست)در صدد است محصولات خود را در یک کشور به فروش برساند.اما یا تجربه حضور در آن کشور را ندارد و یا اساسا فاقد تشکیلات منظمی برای فروش و عرضه و بازاریابی محصول است.

بنابر این با بازرگان و توزیع کننده عمده کشوری آن کشور قراردادی تنظیم می کند که بر اساس آن، محصول یا محصولات مشخص را به وی بفروشد و به تبع آن، بازرگان داخلی محصولات را به عمده فروشان محلی(استانی و یا حتی شهری)و یا خریداران داخلی باز فروش نماید.

مفاد قرارداد و شروط  در قرارداد بین المللی نمایندگی تجاری انحصاری و قرارداد توزیع بسیار مشابه است، اما آنچه باعث تفاوت بین این دو می گردد؛  مستقل بودن توزیع کننده نسبت به نمایندگی است. دست کم در موردی که نماینده مستقلا فعالیت ندارد و حق الزحمه از شرکت اعطا کنندده نمایندگی دریافت می نماید. البته برخی تفاوت های دیگر نیز وجود دارد که جزییان کامل آن شاید در مقاله های دیگر مورد اشاره قرار گیرد.

در عرف تجاری و بازگانی ما در ایران بعضا اشخاص مفهوم قرارداد توزیع را در ذهن تصور می نمایند. در زبان از نمایندگی از شرکت خارجی استفاده می نمایند.اخیرا با ورود شرکتهای بزرگ تجاری بین المللی در ایران،قرارداد های توزیعی مورد استقبال بازرگانان داخلی قرار گرفته است که توصیه می شود قرارداد خود را حرفه ای تنظیم نمایند  تا حافظ منافع و حقوق آنان باشد.

و اما در انتهای نوشتار قرارداد بین المللی توزیع و نمایندگی تجاری ، چند نکته در انتها یادآوری می گردد،

اول اینکه؛ بنا بر آنچه در بالا خوانیدیم، اگر نمی خواهید محصولات شرکت دیگر را ابتدا بخرید و آن را در ایران بفروشید، و تنها در صدد نمایندگی از آن شرکت هستید و قراردادهای فروش ا داخل توسط آن شرکت بسته می شود، رابطه شما نمایندگی است.

دوم اینکه؛ حتما سعی نمایید در قرارداد توزیع کنندکی، شرط انحصاری آمده باشد.

سوم اینکه؛ موضوع دیگر اینکه؛ سیار بسیار به تعهدات خود به عنوان توزیع کننده و یا حتی نماینده انحصاری و غیره پایبند باشید، چه اینکه عموما هر دو دسته از قراردادها کوتاه مدت اس هدف طرف خارجی دریافت حس اطمینان و اعتماد است.

البته در دنیای تجارت بین المللی پایبند بودن به تعهدات،بنای تشکیل دهنده روابط تجاری مستمر است.

وکیل امور قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

 

19 نظر

  • ساکت

    سلام
    بسیار مطالب خوبی است ممنون از شما

  • يعقوبي

    سلام
    اقای وکیل به نظرتون ما قرارداد نمایندگی بنویسیم با طرفهای المانی یا توزیع

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      در پاسخ به اینکه کدام یک از قراردادهای بین المللی توزیع یا نمایندگی بهتر است؟باید عرض نماییم که هرکدام از جهاتی دارای ویژگیهایی است،بنابراین انتخاب هریک بستگی به توان،سیاستهای تجاری و بازرگانی و امکانات بازاریابی و سایر موارد ذیمدخل در امر بازرگانی دارد،بنابر این به نظر می رسد پس از شناختی که نسبت به این دو قرارداد بین المللی در این سایت کسب کرده اید قرارداد بین المللی مناسب با شرایط خود را انتخاب نمایید،البته در صورت تمایل،دفتر ما نیز تنظیم قرارداد بین المللی و یا ارائه راهکارهای لازم را ارائه خواهد نمود.موفق باشید.
      وکیل امور قراردادهای بین المللی
      http://www.lawoffices.ir

  • سرمايه گذاري

    سلام اقای وکیل شرکت ما با شرکت المانی سرمایه گذاری مشترک کرده اما الان در مورد مسایل ریتنشن به مشکل خورده ایم باید از کجا شروع کنیم

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      خواننده محترم اساسا retention مربوط است به ضمانت های راجع به قراردادهای پیمانکاری بین المللی که طرفین بخشی از مبلغ را به عنوان ضمانت که حدودا ۱۰% است در نظر می گیرند که در قراردادهای سرمایه گذاری مشترک اساسا دو طرف سرمایه گذاری می کنند بنابر این با دقت عنوان قرارداد خود را اعلام بفرمایید
      اما در هر صورت برای حل و فصل اختلافات در قراردادهای بین المللی و از جمله قراردادهای سرمایه گذاری،در قرارداد یقینا ماده ای برای این کار درنظر گرفته شده است که موسوم است به داوری arbitration که برای اقدامات به آن ماده مراجعه نمایید اما در قانون تشویق سرمایه گذاری خارجی مقرراتی برای حل و فصل اختلافات پیش بینی شده است.ماده مربوط به داوری اقدامات اولیه،مواعد،دیوان داوری و یا شخص داور،مقر داور و مواردی از این دست را تعیین میکند.
      وکیل امور تجارت و سرمایه گذاری بین المللی
      http://www.lawoffices.ir
      http://www.lawoffices.ir

  • ضمانتنامه

    سلام
    جناب وکیل ضمانتنامه حسن انجام کار چند درصد است
    تشکر از سایت خوبتون

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام
      در خصوص ضمانتنامه باید عرض گردد که عمدتا در قراردادهای دولتی ۱۰ درصد تعیین میگردد و به تبع آن در قراردادها خصوصی نیز معمولا افراد ده درصد تعیین می کنند.
      البته در قراردادهای بین المللی قبولاندن ده درصد از مبلغ قرارداد کمی دشوار است.اما به هرترتیب این رقم قطعی نیست و می توانید به فراخور موضوع درصدی بیشتر و یا کمتر در نظر بگیرید.
      وکیل امور قراردادهای بین المللی

  • صرافی

    سلام خسته نباشید
    در تاریخ ۱۸/۰۸/۱۳۹۵ وقت نظارت به لحاظ ضرورت اخذ توضیح از طرفین تجدید و برای تاریخ ۲۲/۰۹/۱۳۹۵ تعیین گردید
    اینو من از سایت عدل توی کاربری خودم خوندم و هنوز ابلاغیه ای نیومده
    این متن ینی اینکه باید من برم دادگاه یا قاضی خودش به پرونده رسیدگی میکنه؟

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      مطابق سامانه حضور شما برای اخذ توصیح الزامی است هرچند که گاها این امر صرفا برای ذکر دلیلی برای تجدید وقت به کار می رود اما شما جانب احتیاط را داشته باشید و در تاریخ مقرر در شعبه حاضر شود.

      http://www.lawoffices.ir

  • نماينده انحصاري

    سلام
    اقای وکیل تشکر از مطالبتون سوالی داشتم اینکه چطور باید حقوقمان را حفظ کنیم ما نمایندگی داریم از شرکت اروپایی

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      در قراردادهای بین المللی نمایندگی انحصاری باید تمام دغدغه هایی که یک نماینده دارد اعم از اینکه منحصر باشد،حقوق او به رسمیت شناخته شود،در برابر افراد سود جو حمایت شود و غیره به شکل صحیح در قراردادتان گنجانده و با ابزارهای قراردادی بین المللی برای آنها ضمانت اجرا تعریف شود.
      وکیل قراردادهای بین المللی
      امیرآذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • رضا كريم قاسمي

    سلام لطفا یک کتاب تجارت بین الملل که تمام جزئیات حقوقی – قرادادی – ورویه ها بازرگانی به طور مفصل در آن بحث شده است را معرفی کنید.

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛ چنین کتابی را مشاهده نکرده ام و مطمئن نیستم که وجود داشته باشد.

  • مریم تشکری

    با سلام
    اگر شخصی بدون داشتن قرارداد با شرکت اصلی، محصولاتش را به نحوی به دست آورده و در بازار ایران بفروشد، شرکت توزیع کننده ی انحصاری که در ایران است و همچنین شرکت اصلی خارجی میتوانند علیه این شخص شکایت کنند؟ به چه عنوان؟
    با سپاس از شما

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام؛ اگر موضوع مشمول قاچاق باشد و یا اینکه علامت تجاری ثبت شده باشد و آن کالاها با علامت جعلی باشند بله

  • بخشش

    باسلام
    لطفاٍ تفاوت نمایندگی انحصاری وتوزیع کننده انحصاری را به طورکامل بیان می کنید ؟
    تشکر

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      سلام، تفاوتها بسیار زیاد است و در یک مطلب نمی گنجد، لطفا سئوال خود را به صورت مشخص بیان فرمایید تا امکان ارائه پاسخ فراهم باشد

  • نکیسا

    با درود
    تفاوت مسئولیت در اخذ نمایندگی انحصاری و نمایندگی عادی به چه صورتی است ؟

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام، مسئولیتهای نماینده که اساسا متفاوت نیست، البته در هر قرارداد مسئولیتهای متفاوت تعیین می گردد.
      امیرآذرباد وکیل دعاوی تجاری داخلی و بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *