وکیل قراردادهای بین المللی

معرفی توانایی طرفین در قراردادهای بین المللی

با سلام؛ در این نوشتار سعی داریم به لزوم درج مشخصات تجاری و معرفی طرفین و توانایی های آنها در قرارداد مطالبی ارائه نمایم، مواردی که چندان در قراردادهای تجاری داخلی همچون قراردادهای تجاری بین المللی رایج نیست.

به طور ساده چنانچه بین دو نفر قراردادی تنظیم می گردد،اگر با دید داخلی به موضوع بنگریم طرفین خود را بی نیاز از آن می بینند که در قرارداد توانایی های خود را معرفی نمایند این نیز منطقی به نظر می رسد چرا که در بدو امر این پرسش به ذهن متبادر می گردد که  چه لزومی دارد شرکت پیمانکاری در قرارداد بنویسد شرکت ….. تولید کننده ماشین اآات صنعتی با استاندارد… اروپا  و …..و دارای توانایی هایی از قبیل……و غیره

اما چنانچه قرارداد شما دارای ابعاد پیچیده و چنبه هی مختلف فنی بوده و همچنین اگر حجم قرارداد زیاد باشد از ذکر توانایی های طرف قرارداد،هرچند گذرا،چشم پوشی ننمایید.

درست است که در روند موادر تعهدی دوطرف به عنوان یک تعهد مستقل به آن نگاه نمی گردد و یا به استناد آن نمی توان امری را از وی درخواست کرد و اگر در شرایط قرارداد و تعهدات طرف قرارداد فرضا ارائه محصول با استاندارد معینی نیامده باشد، نمی توان جزء تعهدات مستقیم او در نظر گرفته شود، اما در تفسیر قرارداد  می تواند در مواردی  به آن توجه شود.

چرا که اصل حسن نیت در تفسیر قراردادهای بین المللی توسط داوران رسیدگی کننده به اختلافات قراردادی تاثیر گذار است.و به نوعی این برداشت می گردد که شما وی را چون دارای آن توانایی ها دانسته اید و به کیفیت محصولات مطابق استانداردهای بالای وی نظر داشته اید چنین قراردادی را منعقد نموده اید.و اگر در شرطی امری مغفول مانده باشد می تواند مبنای تفسیر مفاد بندهای دیگر قرار کیرد.

بنابر این در مواردی که طرف خارجی خود را دارای توانایی هایی معرفی نموده و داشتن آن توانایی ها در رغبت شما به انعقاد قرارداد با او تاثیر گذار بوده است توانایی های فنی و تجاری او را در ادامه مشخصات طرف قرارداد و یا در اوایل قرارداد آنطور که در قراردادهای بین المللی معمول است بگنجانید.

از این روی است که توصیه ی شود برای تنظیم قرارداد بین المللی حتما یا از یک وکیل قراردادهای بین المللی یا از یک وکیل متخصص قرارداد بین المللی و شرکتها مشاوره گردد. نباید صرفا به نمونه قراردادها و یا فرمت های قراردادی ای که در داخل به آن عادت داشته ام بسنده نماییم.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

 

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *