Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

مقدمه ها در قراردادهای تجاری بین المللی

با سلام – برخلاف قرادادهای داخلی ، در قراردادهای تجاری بین المللی  مقدمه های بسیار شناخته شده اند. پاراگرافی در صدر قراردادهای بین المللی که می توان با خواندن آن، با نگاهی گذرا، نیات و خواست و هدف امضاء کنندگان یک قرارداد بین المللی را دریافت.این متن، اولین بخشی است که یک تاجر یا یک وکیل قرارداد بین المللی برای شناخت موضوع روابط دو طرف قرارداد به آن می نگرد.

  • قصد طرفین از تنظیم قرارداد بین المللی و ورود به این رابطه تجاری چه بوده است؟

امری که در تفسیر قرارداد بین المللی فوق العاده حائز اهمیت است، چرا که اهمیت تفسیر در قراردادهای بین المللی بر وکلای دعاوی بین المللی  روشن است و یکی از موارد همیشه ثابت در لوایح تقدیمی در دعاوی بین المللی به شمار می آیاد.

تفسیر قراردادها امروزه به عنوان یک عامل مهم در حقوق قراردادهای بین المللی شناخته می شود. چراکه طرفین یک قرارداد بین المللی از دو کشور متفاوت، با آداب و فرهنگ و زبان متفاوت، رسوم و عادت متفاوت هستند.

از طرفی دیگر نیز، قرارداد های بین المللی عمدتا به صورت کاملا حرفه ای تنظیم نمی شود. بنابر این احتمال ابهام در آن زیاد خواهد بود. که همگی این مسائل اهمیت تفسیر قرارداد های تجاری و بازرگانی بین المللی را بیشتر نشان می دهد.

در این نوشتار سعی داریم به لزوم درج مشخصات تجاری و معرفی توانایی و موقعیتهای طرفین در قراردادهای تجاری بین المللی مطالبی ارائه نمایم که به نظر نکات مهمی در زمینه تنظیم قراردادهای تجاری بین المللی به شمار می آید و نفعی برای تجار به شمار خواهد آمد و اهمیت مقدمه ها در قراردادهای تجاری بین المللی به مرور درک خواهد گردید.

به طور ساده چنانچه بین دو طرف قراردادی تنظیم می گردد، طرفین خود را بی نیاز از آن می بینند که در قرارداد بین المللی تجاری، توانایی های خود و موقعیتهای صنعتی خود را معرفی نمایند.برای مطالعه بیشتر در این باره می توانید به مقاله” معرفی توانایی طرفین در قراردادهای بین المللی” مراجعه بفرمایید.

این نیز منطقی به نظر می رسد چرا که در بدو امر این پرسش به ذهن متبادر می گردد که چه لزومی دارد شرکت پیمانکاری در قرارداد بنویسد شرکت ….. تولید کننده ماشین آلات صنعتی با استاندارد سی ای شماره    اروپا  و ….. و یا شرکت دیگر دارای چنین توانایی هایی از منظر علمی و فناوری است.

  •   سئوال اصلی اینکه چرا باید مقدمه ها در قراردادهای تجاری بین المللی در بردارنده این موضوعات باشد؟

طرفین بدوا با در نظر گرفتن تمامی موقعیتهای صنعتی طرف دیگر اقدام به برقراری اربطه حقوقی شده اید،اما به نظر می رسد که چنانچه قرارداد شما دارای ابعاد پیچیده و فنی بوده و حجم قرارداد زیاد است از ذکر توانایی های طرف قرارداد هرچند گذرا چشم پوشی ننمایید.

درست است که در دادگاههای و یا مراجع داوری به مفاد  مقدمه و دیباچه به عنوان یک تعهد مستقل  نگریسته نمی شود و اگر در شرایط قرارداد و تعهدات طرف قرارداد فرضا ارائه محصول با استناندارد معینی نیامده باشد، نمی توان جزء تعهدات مستقیم او در نظر گرفته شود، اما آنچه مهم است آنکه در تفسیر قرارداد می تواند در مواردی  به آن توجه شود.

چرا که داور تجاری بین المللی می تواند از مفاد آن پی به باطن نیات طرفین در موارد سکوت ویا ابهام و اجمال پی ببرد.به تجربه شخصی در تنظیم قراردادهای بین المللی دریافته ایم که اگر طرف قراردادی خود را دارای توانایی هایی معرفی کرده است که در رغبت موکلم نسبت به تنظیم قرارداد موثر افتاده است، ذکر آن در قرارداد اگر امکانپذیر نباشد،در مقدمه به آن اشاره نمایم.

این امر نیز دارای مبنای حقوقی است، اصل حسن نیت در تفسیر قراردادها توسط داوران رسیدگی کننده به اختلافات قراردادی تاثیر گذار است، و به نوعی این برداشت می گردد که شما وی را چون دارای آن توانایی ها دانسته اید و به کیفیت محصولات مطابق استانداردهای بالای وی نظر داشته اید چنین قراردادی را منعقد نموده اید. در این راستا نیز چه ابزاری بهتر از مقدمه ها در قراردادهای تجاری بین المللی .

بنابر این در مواردی که طرف خارجی خود را دارای توانایی هایی معرفی نموده و داشتن آن توانایی ها در رغبت شما به انعقاد قرارداد با او تاثیر گذار بوده است توانایی های فنی و تجاری او را در ادامه مشخصات طرف قرارداد و یا در ابتدای قرارداد آنطور که در قراردادهای بین المللی معمول است بگنجانید.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

مقالات مرتبط:

2 نظر

  • sh

    جناب آذرباد سلام ممنونیم ازتون بابت مطالب خوبی که می ذارید خیلی کاربردی هستن. سئوالم اینه که قرارداد ما مقدمه ندارد متاسفانه یعنی به این شکل حرفه ای تا حالا این قراردادها را نخونده بودم به نظرتون مشکل خاصی ممکنه به وجود بیاد برایمان چونکه می تونیم دوباره درخواست کنیم قرارداد بین المللی رو با مقدمه بنویسیم

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – تشکر بابت اظهار لطفتون.
      البته که درج مقدمه در قرارداد بین المللی موضوعی الزامی به شمار نمی آید. در حقیقت مقدمه قرارداد بین المللی در جهت تکمیل و یا بعضا کمک به تفسیر قرارداد بین المللی به کار می رود. در خصوص نیاز به تنطیم مجدد قرارداد بین المللی نیز باید گفت : ابتدا به کارکردهایی که در نوشته قرارداد بین المللی ذکر شده بنگرید، اگر آنها را در قرارداد خودتان دیدید، اساسا موضوع تنظیم مجدد قراداد ضرورت ندارد.
      امیر آذرباد – وکیل امور قراردادهای بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *