وکیل قراردادهای بین المللی

وکیل برای صادارت

با سلام، با توجه به تغییرات ارزش ارز، امروزه در ایران صادارت رونق مطلوبی یافته است. فارغ از مشکلات اقتصادی، صادارت به یکی از موضوعات مهم تجار  و تجارت ، مخصوصا تولید کنندگان کالا تبدیل شده است.

شرکتها می بایست در کنار واحدهای سنتی خود نظری واحدهای مالی و فنی و غیره، واحد صادارت و توسعه بازر خارجی را سریعا راه اندازی کنند.

در این سالها که به عنوان وکیل قراردادهای بین المللی به بخش صادارت شرکتهای متعدد ایرانی، مشاوره حقوقی داده ایم و یا تنظیم قرارداد بین المللی آنها را برعهده داشته ایم متوجه رشد چشمگیر قراردادهای بین المللی از قراردادهای وارداتی به قراردادهای صادارتی شده ایم. بنابر این اکنون به نظر می رسد وکیل برای صادرات و یا وکیل امور صادارت و تجارت بین المللی ارزش دوچندان یافته باشد.

اکنون نیز برر خود لازم می دانیم که برای رونق تولید و شکوفا شدن اقتصاد کشور، خدمتی هر چند اندک را ارائه نماییم.

بدیهی است که شرکت تولید کننده برای رشد و رونق تولید خود نیازمند صادارت محصولات و یا خدمات خود به کشور های دیگر و تبعا به دست آوردن ارز است. صادرکنندگان برای صادارت محصولات خود ، اعم از کالا و خدمات نیازمند پشت سر گذاشتن کامهایی هستند.

  • اولین گام، بازاریابی محصولات یا خدمات است. باید دید کالا و یا خدمات یک شرکت تولید کننده در کدام کشور خواهان و طرفدار داشته و از سوی دیگر تولید آن پرسود است. این امر خارج از حدود کارهای یک وکیل امور صادارتی است و توصیه می شود از کارشناسان این حوزه استفاده شود.
  • گام بعد، شروع به مذاکره با طرف خارجی، که می تواند یک شرکت وارد کنند داخلی آن کشور و یا فرضا مجموعه فروشکاههایی باشد که محصول در آنها عرضه می شود . از این مقطع وظیفه یک وکیل با تجربه در امور صادارتی آغاز می گردد. بهتر است در جلسات مذاکراتی که با طرفتان بر قرار می سازید وکیل امور صادارتی  و یا وکیلی که به امور تجارت بین المللی آگاه و مسلط باشد حضور داشته باشد. وکیلی که قراداد بین المللی را تنظیم و یا مشاوره می دهد، بهتر است در جلسات مذاکرات نیز حضور داشته باشد، این امر هم کمک می کند که با ارائه راه حلها، مذاکرات بین المللی به بن بست نکشد و هم بهتر می تواند وکیل قرارداد بین المللی نوع رابطه حقوقی دو طرف را تشخیص دهد.

وکیل امور صادارتی، با بررسی قوانین تجارت بین المللی، بهترین و مناسب ترین بستر حقوقی بین المللی را برای پی ریزی روابط دو طرف بنا می نهد. نقاط ریسک را مورد بررسی قرار می دهد و برای آن راهکار متناسب و پیشگیرانه ارائه می دهد. گاهی طرفین در پیشبرد مذاکره خود در نقطه ای به بن بست بر می خورند. یک وکیل قرارداد بین المللی چونکه مهارت در تنظیم قرارداد بین المللی دارد، بهتر می داند که در اینگونه موارد چگونه می تواند راه های جایگزین را ارائه نماید و راه را برای پیشبرد مذاکرات و حصول توافق طرفین در محیطی امن برای دو طرف را تسهیل نماید.

  • امیر آذرباد وکیل امور تجارت بین المللی : باید دید خود را از یک وکیل تغییر دهیم، آنچه ما از یک وکیل می دانیم شاید صرفا دفاع از دعاوی موکیل در دادگاهها باشد، اما وکیل امور تجارت بین المللی و حقوقدانی که مطالعه و تجربه وی تجارت بین المللی و قرارداد بین المللی باشد، در این گونه موارد به عنوان یک مشاور آگاه در زمینه تجارت بین المللی ایفاء نقش می کند.
  • گام بعد نهایی کردن قرارداد صادراتی توسط وکلای دو طرف است، قطعا طرف قراردادی شما نیز یک وکیل باتجربه در زمینه تنظیم قرارداد بین المللی را استخدام نموده است، بنابر این قرارداد دو طرف در محیطی تخصصی و امن نهایی می گردد.
  • گام بعد، اجرای قرارداد بین المللی است. این مرحله نیز نیازمند نظارت یک وکیل بین المللی ، منظور وکیل امور بین المللی تجاری است، چرا که رفتارهای بعدی دو طرف نیز به منزله تغییر مفاد قرارداد به شمار می آید. قراردادهای تجاری بین المللی یک نوشته صرف نیست که با امضاء آن حیات آن خاتمه یابد، نهادی پویا است که در هر زمان اجرا می شود، بنابر این مذاکرات بعدی در حین اجرای قرارداد بین المللی نیز بهتر است با نظارت یک وکیل قراردادهای بین المللی انجام گردد. شیوه مکاتبات و بررسی جوانب حقوقی مکاتبات بین المللی نیز همچون خود قرارداد اهمیت دارد. به ویزه که مکاتبات به زبان انگلیسی است و شناخت زوایا و بار معنایی آن دشوار است.
  • گام های بعدی، نقل و انتقال ارز، تهیه اسناد حمل، امور گمرکی و تشریفات گمرکی صادارتی است که البته بخش بازرگانی خارجی شرکتها انجام می دهند ولی در هر مورد، امور تحت نظر وکیل تجاری انجام می گردد، خصوصا در زمانی همچون زمان فعلی که تحریمهای بین المللی شرایط متغیری را برای بازرگانی بین المللی ایجاد نموده است. در این زمینه وکیل تجارت بین المللی می تواند با به کارگیری ابزاهای تجارت بین المللی، تسهیل گر این امور باشد.

امیر آذرباد وکیل قراردادهای و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

مقالات مرتبط: 

2 نظر

  • هامون

    سلام، تا به حال وکیل تخصصی برای صادرات نداشته ایم. این موضوع بسیار عالی است. در صدد صادارت کالاها به کشورهای روسیه قفقاز هستیم، لطفا بیشتر در مورد ضرورت داشتن وکیل متخصص قرارداد بین المللی توضیح بفرمایید

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام، دوست گرامی، می دانیم که خرید و فروش در سطح بین المللی، دارای ریسکی به مراتب بیشتر از فروش داخلی است، اگر خریدار در داخل از پرداخت مبلغ کالا امتناع ورزد، شما با یک دادگاه، یک قانون و یک مرجع تظلم خواهی روبه رو هستید، به راحتی اموال وی را شناسایی می کنید و نسبت به هزینه های دادرسی و اموری از این دست آشنایی نسبی دارید، اما در سطح بین المللی وضع اینگونه نیست، صادر کننده و وارد کننده دارای دو نظام حقوقی، دو مرجع رسیدگی قضایی، دو رویه قضایی هستند، نمی دانید چه قوانینی بر روابط شما حکم فرما خواهد بود، مضافا اینکه هزینه وکیل نیز چندان مانند ایران اندک نیست، معمولا وکلا در کشوهای دیگر بر اساس ساعاتی که بر روی پرونده شما صرف می کنند مبالغ را دریافت می کنند البته اگر وکیل در آن کشور از مهارت تجارت بین المللی برخوردار باشد ممکن است هزینه وی بالاتر نیز باشد و این ها همه باید به ارز خارجی پرداخت گردد. از سوی دیگر، صادرات و فعالیت حقوقی در سطح بین المللی نیازمند وکیلی است که اولا به زبان انگلیسی مسلط باشد، ثانیا موازین تجارت بین المللی را بشناسد، ثالثا به حقوق قراردادهای بین المللی و فن قرارداد نویسی بین المللی آشنا باشد و در مواقع بروز اختلاف به مذاکره بین المللی بپردازد و نهایت الامر در مراجع داوری بین المللی از حقوق شما دفاع نماید، که همه اینها مهارتهایی است که یک وکیل امور تجارت بین المللی دنبال می نماید. این خدمات حقوقی بین المللی جملگی به شما کمک می کند تا در بستر امن، صادرات شما تداوم داشته باشد.
      امیر آذرباد وکیل امور تجارت بین المللی
      http://www.lawoffices.ir

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *