امیرآذرباد وکیل پایه یک دادگستری در امور تجارت بین المللی

الزامات بانکی در گشایش اعتبارات اسنادی

با سلام – در رابطه با گشایش اعتبارات اسنادی و یا همان ال سی  ضروری می دانیم برخی نکات را برای دست اندرکاران امر تجارت بین المللی به عنوان وکیل ارائه گردد. در این نوشتار سعی می گردد الزامات بانکی در گشایش اعتبارات اسنادی مطالبی ارائه گردد.

در عرصه تجارت بین المللی، علاوه بر مفاد کنوانسیون ها و رویه های تجاری بین المللی که بر قراردادهای بین المللی حاکم است، قوانین داخلی کشورها نیز که جنبه امری و غیر قابل توافق دارند نیز حاکم اند.بنابر این نمی توان  را تنظیم نمود و بی اعتنا به قوانین امری بود،چرا که قراردادها سرانجام در یک کشور به مرحله اجرا می رسد و لاجرم این در عمل و اجرا قوانین داخلی خود را بر بخشی ازقرارداد بین المللی قرارداد تحمیل می کنند.

یکی از موارد الزامات بانکی در گشایش اعتبارات اسنادی و ال سی ها، مقررات بانک مرکزی است.

به عنوان مثال، فرض کنید در قرارداد بین المللی که شما به هر شکل و قالبی با یک شرکت خارجی روابط حقوقی بر قرار میکنید، مقرره ای گنجانده شده که شما باید بر اساس آن دستگاه و یا کالاهای خاصی را از شرکت مقابل خریداری نمایید.عموما چون شرکت خارجی باید  مطمئن باشد تا در زمان تهیه دستگاه وجه آن به او پرداخت خواهد شد، از شرکت ایرانی تقاضای باز کردن ال سی به نفع خود یا اشخاص دیگر می کند.

حالا اگر شما بی توجه بوده باشید به مقرره ای که بانک گشایش کننده ملزم به انجام آن است یا بهتر بگوییم الزامات بانگی در گشایش اعتبارات اسنادی را در این مورد در نظر نگرفته باشید و در قرارداد مزبور تحویل بر اساس ترم فوب FOB یا سی آی اف CIF در نظر گرفته شده است. ممکن است مشکلاتی را در اجرا برای شما ایجاد نماید.

زمانی که قرارداد منعقد می شود و شما در صدد گشایش اعتبار اسنادی به بانک خودتان مراجعه می نمایید متوجه خواهید شد که بانک مرکزی برای گشایش اعتبار اسنادی بانکهای عامل را الزام نموده است که در فرم های تقاضانامه ها قاعده CFR را قرار دهند،لذا شما در صورت عدم توافق با طرف تان یا باید در برابر شرکت خارجی نقض عهد کنید و پیامدهای آن را ببپذیرید و یا به هزینه های درج این قاعده در برابر بانک عامل تن دهید.

نکته مهم در تنظیم قراردادهای بین المللی، پیش بینی کلیه موارد و اشکالات و موانع اجرایی اجرای قرارداد است. قطعا برخی از موارد اجرای قرارداد در ید مطلق شما نخواهد بود. اگر بانک الزاماتی حتی تا ان حد که یک ترم اینکوترمز راممکن است برای گشایش اعتبار ضروری بداند، نمی توان چندان به امکان اجبار بانک امیدوار بود. در این زمان یا باید ترم الزامی بانک را بپذیرید و از برخی از حقوق خود بگذرید و یا با طرف خارج تان مذاکره و اورا مجاب نمایید تا مبالغی را که از این محل به شما تحمیل شده به نوعی جبران کند.

البته ممکن است  الزامات بانکی در گشایش اعتبارات اسنادی  محدود به این موارد نباشد، بنابر این قبل از تنظیم قرارداد بین المللی از کلیه مراجعی که به نخوی اجرای قرارداد به انها نیز مربوط می گردد اطلاعات کافی را اخذ نمایید.همینطور از متخصصین این حوزه و خصوصا وکیل قراردادهای بین المللی می بایست قبل از امضاء قرارداد شما را از این حیث مورد بررسی قرار دهد تا از هرگونه تعهد غیر مقدوری جلوگیری گردد.

بنابر این اکیدا توصیه میشود قبل از درج تعهدات قوانین داخلی مربوطه را در نظر داشته باشید.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

مقالات مرتبط:

وکیل بین المللی

ال سی و ضمانت نامه بانکی

نکات کاربردی قراردادهای بین المللی تجاری

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *