وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

شرط داوری در قراردادهای تجاری داخلی

با سلام- در خصوص شرط داوری در قراردادها مطالب بسیار گسترده است و پرداختن به تمامی ابعاد آن، در این نوشته امکانپذیر نخواهد بود.
اما به نظرم می آید که یکی از مهمترین مسائل محوری، شناسایی و جایگاه قانونی داوری است.اعتبار و جایگاه قانونی شرط داوری به صورت مختصر بیان می گردد. ضمنا این نکته را نیز باید یادآور شد که داوری حوزه ای تخصصی است و باید از وکلای با تجربه دعاوی داوری و یا وکلایی که در این زمینه مطالعه دارند مدد جست.
  • مبنای قانونی داوری                                                                                           مطابق قانون آیین دادرسی مدنی ایران مصوب ۱۳۷۹،اشخاص می توانند دعاوی خود را به جای آنکه در دادگاه اقامه نمایند به داوری یک یا چند شخص بسپارند و خواستار آن گردند  به جای اخذ رای از دادگاه،رای داوری صادر گردد

 

  • اعتبار رای داور

در همین جا این سئوال پیش خواهد آمد که آیا چنین رایی که از ناحیه داور (که شخصی عادی و نه قاضی است)صادر می گردد، دارای اعتبار قانونی همچون رای صادره از دادگاه های دادگستری است؟مسلما جواب مثبت است ،و الا چنانچه چنین رایی ارزش قانونی نداشت و عنوان کردن آن در قانون امری بیهوده می بود. بنابر این چنانچه رای داوری صادر گردد، با صدور اجراییه از ناحیه دادگستری،همچون رای قاضی در دادگاه صالح به مرحله اجرا در خواهد آمد. به جز پاره ای از استثنائت همچون صدور برگ جلب که در آن اختلاف نظر وجود دارد .تقاضای صدور اجراییه توسط ذینفع یا وکیل وی از دادگاه تقاضا می گردد. این حوزه نیز در حوزه دعاوی تجاری و وکیل امور تجاری است.

در داوری بر خلاف دعاوی در دادگستری همه چیز بر مبنای توافق است از جمله انتخاب داور،محدوده اختیار داور در رسیدگی و حتی زمانی که داور طی آن می بایست  نسبت به صادر کردن رای اقدام نماید.

  • آیا در صورت عدم شرط داوری، ارجاع امر به داوری امکانپذیر است                                                                                                             

در این باره باید گفت اگر یکی از طرفین موضوع اختلاف را به مرجع داوری ببرد و طرف دیگر نیز بنابر جهاتی این امر را بپذیرد می تواند داوری شکل بگیرد. 

 ازجمله محاسنی که داوری دارد اینکه می تواناشخاصی به داوری انتخاب گردند که اطلاع وافی به موضوع اختلاف دارند و یا اینکه در زمان کوتاهتری نسبت اختلاف رسیدگی می گردد و لذا امروزه اکثر اختلافات تجاری از طریق داوری و اقسام آن حل و فصل میگردد.

در دادگستری با وجود حجم زیاد پرونده ها رسیدگی ها بسیار طولانی است،اما داوری و روند رسیدگی به آن از سرعت بیشتری برخوردار است،بگذریم از اینکه طرفین برای ابطال آراء صادره داوری بعضا روند اجرایی رای داور را به اطاله می کشانند،اما به نظر می رسد داوری بسیار امر مهمی در شرایط فعلی است.

در آخر نیز به عنوان وکیل در امور قراردادها توصیه می گردد چنانچه داوری تعیین می گردد یا نهاد داوری معتبری را انتخاب نمایید و یا داور معتبر و دانایی را انتخاب نمایید.البته می توانید در قرارداد صرفا شرط داوری بدون تعیین داور انتخاب نمایید اما در زمان انتخاب به داور توجه ویژه نمایید.

نکته آخر اینکه چنانچه قرارداد تجاری بین المللی شما دارای اهمیت زیادی است و تمایل دارید به مرجع معتبر داوری یا سازمان داوری ارجاع دهید بهتر است از متن شرط داوری نمونه ای که از طرف آن سازمان پیشنهاد می گردد استفاده نمایید.

 امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

مقالات مرتبط:

www.lawoffices.ir

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *