مشاور حقوقی تجارت بین المللی

دعاوی بین المللی نزد مراجع داوری بین المللی

با سلام – لازم است دعاوی بین المللی نزد مراجع داوری بین المللی را با جزییات بیشتری توضیح دهیم. همانگونه که در صورتی قرارداد بین المللی است که به نحوی حاوی یک عصر بین المللی باشد،   دعاوی بین المللی نیز اینگونه است. دعوای بین المللی حاوی عناصر بین المللی است. مانند ابنکه تابعیت طرفین دعوا متفاوت باشد یا مجل اجرا در کشورهای دیگر باشد و یا محل وقوع مال در کشور دیگری باشد. البته هر کشوری بر اساس قوانین داخلی خود، قرارداد بین المللی را تعریف می کند.

طرفین یک قراداد بین المللی به سختی می پذیرند که دادگاه متبوع یکی از طرفین در مورد اختلافات آتی آنها رسیدگی کند و معمول است که طرفین قرارداد بین المللی یک مرجع داوری بین المللی را برای حل و فصل اختلافات آتی خود در قرارداد پیش بینی نمایند. بنابر این در صوررت اختلاف در قرارداد ، موضوع دعاوی بین المللی نزد مراجع داوری بین المللی مطرح می شود.

طرح و اقامه دعاوی بین المللی نزد مراجع داوری بین المللی مستلزم رعایت موازینی است که برعهده یک وکیل دعاوی بین المللی که در داوری بین المللی تخصص داشته باشد. مراجع داوری بین المللی هم در ایران وجود دارد و هم در کشورهای دیگر. مراکز داوری اتاقهای بازرگانی بین المللی نیز، به عنوان مراجع داوری معتبری در جهان مطرح هستند.

اکثر قریب به اتفاق مراجع قضایی کشورها، در صورتی که متوجه توافق طرفین راجع به ارجاع اختلافات طرفین از طریق داوری بشوند، از رسیدگی به دعوای مطروحه نزد خود امتناع می ورزند. البته اگر توافقی بر خلاف آن ننمایند. چه به طور ضمنی و چه به صورت صریح.

داوری ها نیز به دو دسته داوری موردی و داوری نهادی تقسیم می گردند. اگر چه در ماهیت تفاوتی ندارد، اما به لحاظ شیوه رسیدگی به اختلاف با یکدیگر متفاوت هستند.

امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *