وکیل تجارت بین المللی و کیل تجاری وکیل قراردادهای بین المللی

شیوه های پرداخت در تجارت بین المللی

با سلام به خوانندگان محترم سایت؛ شیوه های پرداخت در تجارت بین المللی موضوع بسیار حائز اهمیتی است.

  • ضرورت پرداختن به شیوه های پرداخت در تجارت بین المللی

اساسا منظور و هدف غایی و نهایی از اشتغال به فعالیتهای بازرگانی، کسب در آمد و پول و به طو کلی تولید و گردش ثروت است. شما یک محصول را به فروش می رسانید تا از محل ان کسب درآمد نمایید.

درست است که ثروت یک کشور به حجم پول او بستگی ندارد و اقلام دیگر دارایی همچون نیروی انسانی، معادن، تکنولوژی و حتی به نظر بنده فرهنگ نیز می تواند به مثابه ثروت یک کشور تلقی گردد، اما نباید ارزش ولای پول را منکر بود،از این روی می توان به جرات گفت که یک عوض  در قراردادهای بین المللی پول است.

بنابر این طبیعی است که بخش مهمی از تجارت بین المللی و همچنین موضوع مهمی در قراردادهای بین المللی که می بایست در آن مورد بسیار شفاف تعیین تکلیف نمود پرداخت بهای کالاها و خدمات و سایر فعایتهای بازرگانی است. و این خود ضرورت پرداختن به مقوله شیوه های پرداخت در تجارت بین المللی را برای یک وکیل تجارت بین المللی را برای شرکتهای تجاری صادراتی نشان می دهد.

  • ارگانها و نهادهای اثر گذار بر شیوه های پرداخت در تجارت بین المللی

در این حوزه از تجارت بین المللی ارگانها و نهادهای داخلی هر کشور نظارت مستقیم دارند. جالب اینکه؛ مقررات مزبور همیشه از جنس مقررات بین المللی و حتی از جنس مقررات حقوقی نیست، چرا که کنترل ارز از امور مربوط به نظم عمومی و سیاستهای اساسی اقتصادی و یا حتی امنیتی هرکشوری است و لذا بانک مرکزی قدرتی انحصاری در آن به عنوان حاکمیت اعمال می کند.

بنابر این بانک مرکزی کشور، به عنوان یک نهاد اثر گذار در این حوزه عمل می کند، چراکه نقل و انتقال ارز می بایست با نظارت وی صورت پذیرد. فرض کنید شیوه پرداخت به صورت گشایش اعتبارات اسنادی و یا ال سی باشد. در این مورد، این بانک مرکزی کشور است که برای اعتبار شما تخصیص ارز صورت می دهد.

هر فروشنده کالا،عرضه کننده خدمات،سرمایه گذار و به طور کلی هرشخص فعال در تجارت بین المللی آنچه را بیش از همه در قرارداد بین المللی مد نظر دارد،پول و شیوه پرداخت آن است.با توجه به تجربیات ما در امر مذاکره و نهایی کردن قراردادهای تجاری بین المللی،  آنچه در این موضوع مهم و تعیین کننده است درجه اعتماد طرفین نسبت به یکدیگر است.

شیوه پرداخت دو تاجر که سالها با یکدیگر مراوده تجاری دارند و یا عامل فروش یک شرکت بین المللی که کالا را به فروشنده می رساند و پس از زمان فروش اجناس توسط عامل خودش پول را دریافت می نماید، با رفتار تاجر تازه کاری که به تازگی دسته چک از بانک گرفته و شرکت با سرمایه یکصد هزار تومان با مسئولیت محدود ثبت کرده است یکسان نیست.

از شخص معتبر می توانند برات وصولی به عنوان یک شیوه پرداخت مطالبه نمایند، اما از شرکت تازه تاسیس شاید اعتبار اسنادی که یک بانک دیگر آن را تایید نکرده باشد نیز به سختی مورد پذیرش واقع گردد. بنابر این در همین جا، به عنوان وکیلی که در مذاکرات بین المللی شرکتها حضور و تجربه دارد بپذیرید که عرض کنم خوشقولی و ایفاء تعهادت به موقع رمز موفقیت در تجارت بین المللی است. شرکت معتبر و خوشنام، هزینه های پرداخت بین المللی را بسیار کمتر از شرکت بدنام خواهد داشت.

همچنین حجم ارزی در قراردادها نیز در این زمینه موثر است، شیوه پرداخت در عرضه  قطعات یدکی به ارزش چند صد هزار دلار که بعد از مدتی پس از احداث خط تولید کارخانه ای با ارزش چند صد میلیون دلار از طرف خریدار تقاضا می گردد نیز می تواند متفاوت با شیوه پرداخت مبلغ ارز طراحی،ساخت  نصب و راه اندازی خط تولید خریداری شده سابق باشد.

علی ای حال،شیوه پرداخت محصور در چند طریق خاص نیست،بلکه اشخاص بنا به موقعیت،شرایط  و نیازشان می توانند شیوه پرداختی را بر گزینند،اما گاها نیز مقررات آمره کشورها مواردی را به طرفین تحمیل می نمایند که مقررات ارزی از آن جمله اند.

  • عمده شیوه های پرداخت در تجارت بین المللی

علاوه بر شیوه های دیگر،به طور کلی شیوه ها و روش های پرداخت در تجارت بین المللی که به عنوان وکیل متخصص در زمینه تنظیم قراردادهای بین المللی میشناسیم و عمدتا صورت می گیرد به ترتیب زیر است؛

۱-Open account که به حساب باز،حساب مفتوح و دیگر ترجمه ها در ایران شناخته می شود که در آن پول و بها بعد از عرضه خدمات و کالاها دریافت می شود

۲-Payment in advance که به پرداخت از پیش ،پرداخت قبلی و دیگر ترجمه ها در ایران شناخته می شود و به این مفهوم است   که در آن پول و بها قبل  از عرضه خدمات و کالاها دریافت می شود.

۳-documentary collection که موسوم است به  وصول اسنادی  و در این شیوه از طریق واسطه گری بانکها پول و کالا همزمان به دست طرفین می رسد.

۴-documentary credit،اعتبارات اسنادی و یا ال سی که در این مورد نیز با مداخله بانکها کالا،خدمات و بها همزمان به دست طرفین می رسد و با بهتر است گفته شود همزمان از تصرف طرفین خارج می شود.

در خصوص مواردی که در انها نوعی تضمین برای دریافت کالا ها و یا  خدمات در برابر ارائه وجه وجود ندارد می تواند از ابزارهای دیگر نظیر ضمانت نامه های بانکی بین المللی بهده جست،که البته با اعتبارات اسنادی متفاوتند اما می توانند نسبتا کارکردی مشابه با آن را بدست دهند که در مقاله ای مجزا به آن خواهیم پرداخت

در خصوص شرایط هریک ابزار ها،اشخاص ذیمدخل،مقررات داخلی و بین المللی وجود دارد که نیاز به اختصاص مقالات علیحده است که به یاری خدا در وب سایت قرارد خواهیم داد.

وکیل امور قراردادهای بین المللی

امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *