وکیل قراردادهای بین المللی

ویژگیهای پیشگیرانه قراردادهای بین المللی

با سلام،آنچه به عنوان یکی از تفاوتهای قراردادهای تجاری بین المللی نسبت به قراردادهای تجاری داخلی از ان نام برده می شود ویژگیهای پیشگیرانه قراردادهای بین المللی است که تبحر یک وکیل قراردادهای بین المللی را نشان می دهد

این امر نیز، در تمام نقاط جهان با تفاوتهایی،عمدتا از اصول مشترکی پیروی می کند که مقررات آن کشور نیز در آن بی تاثیر نیست. اما قرادادهای تجاری بین المللی خصوصیات مختص به خود را دارند، چراکه طرفین به واسطه بعد جغرافیایی دور از یکدیگر بوده و از قوانین یکدیگر،رسوم،عادات و رویه های یکدیگر گاهی بی اطلاع اند.

از این روی، حساسیت ها و احتیاطها بیشتر خواهد بود و  این خصوصیتها است که کیفیت وظایف طرفین قرارداد بین المللی را کمی متفاوت می سازد. از طرفی دیگر نیز برای نهایی شدن  قرارداد های بین المللی زمان بیشتری به نسبت به قراردادهای داخلی مصروف می گردد و طرفین متحمل هزینه های بیشتری بواسطه میزبانی ها و سفرهای برون مرزی و سیر هزینه های مطالعاتی برای شناخت موضوع قرارداد می شوند.

بنابراین عدم موفقیت در انعقاد قرارداد نیز انها را دچار خسارات بیشتری می کند، این ملاحظات است که این وظیفه را بر عهده وکیل قراردادهای بین المللی می نهد که در عین حالی که باید حساسیت ها را در قراردادها به عنوان وکیل مذاکره  کننده در نظر بگیرد، باید نیم نگاهی نیز داشته باششد  به هزینه هایی که طرفین متحمل شده اند و ما نباید با بی اطلاعی هزینه ها را با عدم موفیت در انعقاد قرارداد هدر دهیم .

لذا به عنوان کسی که در مذاکرات بین المللی برای تنظیم قراردادها حضور دارد، تذکراتی را در خصوص اهمیت قرارداد تجاری بین المللی به نظر ضروری می دانم که توجه تجار و صنعتگران و همکارانی که تازه در زمینه قراردادهای بین المللی وارد شده اند را  جلب می نمایم.

امروزه به لحاظ افزایش ارائه خدمات حقوقی در عرصه بین المللی و هزینه های سنگین مراجع داوری و دادگستری از سویی و بعضا عدم امکان اجرای آراء دادگستری از سوی دیگر و همینطور وجود  قوانین حمایت کننده از شخص معسر درعرصه بین المللی و  قوانین حمایت کننده از شخص ورشکسته اشخاص را به سوی تنظیم قرارداد جامع و مانع که در بردارنده شروط و مکانیسم های پیشگیرانه باشد سوق داده است.به عبارت دیگر مکانیسم هایی در قرارداد بین المللی درنظر گرفته شود که احتمال عهد شکنی را پایین آورد.

فرض کنید شخصی در یک کشور از پرداخت وجه موضوع خرید خدمت فنی و یا ثمن کالا  امتاع می ورزد،حال  شخص طلبکار چه مشکلاتی را برای رسیدن به حق خود در پیش روی خود دارد؟

به عنوان تجربه شخصی در  پرونده ای بین المللی وکیل طلبکار هستم،از مشکلات ناشی از اعطای وکالت به وکیل گرفته و تقریبا تایید چند ارگان دو کشور را منجمله کنسولگری ها،وزرات امور خارجه،اتاق بازرگانی تا لزوم ترجمه اسناد،جمع آوری دلائل و ابلاغهای قانونی همگی هزینه های زیادی را به اشخاص وارد می سازد مطلع هستم.

بنابر این آنچه در تنظیم یک قرارداد بین المللی اهمیت زیادی خواهد داشت قدرت پیش بینی طرف نسبت به تعهدات یکدیگر و یافتن راه چاره قبل از بروز آن خواهد بود.البته این موضوع در خصوص تنظیم یک قرارداد داخلی نیز وجود دارد اما به دلائل فوق به نظر اهمیت این موارد بیش از یک قرارداد داخلی خواهد بود.

به تجربه با قراردادی مواجه بوده ام که وکیل محترمی اقدام به تنطیم یک قرارداد بین المللی نموده بود اما بدون توجه به زوایای بین المللی آن.

اگر  آن قرارداد در یک سیستم و نظام حقوقی شناسایی و اجرا می گردید مشکلی بروز نمی نمود اما مشکل آنجا بود که می بایست قرارداد در آن کشور بیگانه به مرحله اجرا در می آمد و در این خصوص اجرای قرارداد در هاله ای از ابهام قرار می گرفت.چرا که همه چیز در هرکشوری قابل توافق نیست برخی از قواعد و قوانین خواه نا خواه به روابط تجاری طرفین تحمیل میگردد و آزادی قراردادی طرفین را از آنها خواهد گرفت.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *