Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

قراردادهای تجاری بین المللی

با سلام –  قراردادهای تجاری بین المللی موضوع حائز اهمیتی است در حوزه مسائل تجارت بین المللی .

درباره مسائل حقوقی حاکم بر قراردادهای تجاری بین المللی در این سایت که به صورت تخصصی به این امور پرداخته، مطالب زیادی وجود دارد، همینطور انواع قراردادهای بین المللی در بازرگانی بین المللی ، هریک دارای مسائل پیچیده و تخصصی هستند.

این امر نیز بدیهی و روشن است، چرا که هر ماده از قراردادهای تجاری بین المللی، بخشی از رابطه بین المللی طرفین یک قرارداد بین المللی را روشن و تعریف می کند.

مانند اینکه یک ماده از قراردادهای تجاری بین المللی که ناظر به تحویل کالا است. در این ماده می بایست امور راجع به  اسناد مورد نیاز بارای واردات ، تاریخ تحویل و شیوه حمل و نقل بین المللی و اینکه تعهد پرداخت هزینه ها باچه کسی باشد؟ ، آیا بیمه حمل می بایست در مورد کالاها وجود داشته باشد یا خیر؟ هزینه آن با چه کسی است؟ سابقا گفته ایم که قراردادهای تجاری بین المللی در حقیقت ریلی است که قطار رابطه حقوقی طرفین در آن ادامه مسیر می دهد، بنابر این بسیار حائز اهمیت است.

یا اگر شیوه پرداخت ثمن از طریق اعتبار اسنادی ( ال سی) است، حتی گاهی سن کشتی حمل کننده نیز محل مناقشه می شود. برای مطالعه امور راجع به اعتبارات اسنادی همچنین می توانید به مقاله” الزامات بانکی در گشایش اعتبارات اسنادی” مراجعه فرمایید و در آنجا ملاحظه فرمایید که چطور بانکها مقررات خود را بر طرفین تحمیل می کنند و شخصی که در این مورد پیش بینی های لازم را نکرده باشد ممکن است در اجرای قراردادهای تجاری بین المللی حتی مقصر نیز شناخته شود!

همینطور اینکه در بخشی دیگر از قراردادهای تجاری بین المللی ، حتما موادی وجود دارند که به قیمت و شرایط پرداخت، طریق و شیوه ای که باید ارز جابه جا شود و سایر موارد آن اشاره دارد، که بدوا با شناخت کامل مقررات مربوطه در مورد هر بند می بایست موارد ضروری در قرارداد بین المللی مورد پیش بینی واقع شود.

هریک از ماده های قراردادهای تجاری بین المللی گاهی موضوع یک رشته مستقل دانشگاهی و یا دست کم موضوع بخشی از واحدهای آموزشی در دانشگاهها و مراکزآموزش عالی است. از این روی هر ماده ای قراردادهای تجاری بین المللی می تواند موضوع فعالیت یک یا چند سازمان باشد. فرض کنید ماده راجع به اموال ماکلیت صنعتی  که بسیار موضوع گسترده ای است و  در برخی از کشورهای جهان تا

مانند پرداختهایی که از طریق بانکها انجام می گردد. که علاوه بر تخصصی بودن موضوع در بانکداری بین المللی، موضوع بخشنامه ها و آیین نامه های بانک مرکزی و سیاستهای کلان اقتصادی در این حوزه به شمار می آید. بنابراین کمی دور از واقعیت است که بتوان در یک مقاله قراردادهای بین المللی را شرح و تفسیر کرد.

اما موضوعی که در اینجا در صدد توضیح هستیم، برداشت حقوقی داوران از قراردادهای تجاری بین المللی و یا تفسیر قراردادهای تجاری بین المللی است.برداشتی که لزوما دقیقا مطابق با آن قانون حاکمی نیست که در قرارداد به آن اشاره شده است.

برداشت داوران بین المللی از یک قرارداد بین المللی بسیار حائز اهمیت است، چرا که در نهایت آنچه از یک قرارداد و تعهدات آن برداشت می شود بسیار بر نحوه تنظیم یک قرارداد بین المللی تاثیر گذار است و یک وکیل متخصص در این حوزه بایستی نسبت به آن اشراف داشته باشد.

البته این امر یکی از خدمات وکیل قراردادهای تجاری بین المللی است.(برای مطالعه تفاوت وکیل قراردادهای بین المللی و وکیل بین المللی به مقاله” وکیل بین المللی کیست؟” مراجعه نمایید)، اما متاسفانه چون شاهدیم در بسیاری از موارد در کشور ما، تنظیم قراردادهای تجاری بین المللی ببه متخصصین در این حوزه واگذار نمی شود، ناچاریم در تجارت بین المللی، عرف ها و قواعدی وجود دارد که در قراردادها اعمال می گردند، حتی اگر در مواردی قانون حاکم بر قرارداد به آنها اشاره نکرده باشد. این موضوعی است که بسیار با اهمیت است.

در داوری های بین المللی که داوران از کشورهای مختلف اند، عرف های پذیرفته شده قراردادی تجاری بین المللی را که از یک نظم منطقی تری نیز در موارد عملی برخوردار است مدنظر قرار می دهند.

این موارد را می توان در آراء داوری بین المللی یافت. بنابر این اگر فرضا قانون حاکم را کشور خاصی دو طرف قرار داده اند، اما مقر داوری در پاریس و داوریICC است، نمی توان از سرداور سویسی انتظار داشت نسبت به عرف ها و قواعد تجارت بین المللی بی اعتنا بماند.مقاله” قانون حاکم بر قرارداد بین المللی” می تواند اطلاعات مفیدی را در زمینه انتخاب صحیح قانون حاکم به شما بدهد.

مانند حسن نیت در اجرای قراردادهای تجاری بین المللی و یا مورد بارزتر آن، یعنی عدم النفع که بر خلاف قوانین ایران که چندان به رسمیت شناخته نمی شود، در آراء داوری بین المللی راجع به قراردادهای تجاری بین المللی بسیار به چشم می خورد.

دسترسی به آراء داوری تجاری در مورد اختلافات قراردادهای بین المللی گاهی اوقات بسیار مشکل و البته مستلزم پرداخت هزینه است. بنابراین نمی توان از همه وکلا انتظار دسترسی به آن را داشت.بنابر این، چنانچه قرارداد و معامله بین المللی منعقد می کنید، صرف شناخت کامل قانون حاکم بر قرارداد بین المللی، نباید شما را از بررسی موارد دیگر بی نیاز نماید.

مورد دیگری که در خصوص قراردادهای تجاری بین المللی شایان ذکر است. آشنایی نسبی به مقررات کشور طرف مقابل است.  این مورد را می توان با ایجاد ارتباط با یکی از حقوقدانان آن کشور محقق ساخت.

بنابر این اگر در خصوص اعتبار تنظیم یک قرارداد بر اساس قانون حاکم بر آن کشور تردید جدی وجود دارد وآن قانون نیز می تواند قانون حاکم بر قرارداد قرار گیرد، بسیار حیاتی است که قوانین آن کشور و یا دست کم مشاوره با یک حقوقدان در آن کشور که البته مسلط به حوزه قراردادهای بین المللی نیز باشد در راس کارها قرار داده شود.

امیر آذرباد وکیل امور قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

8 نظر

  • سارنگ

    سلام خیلی مفید بود اقای اذرباد تشکر ما تا حالا برای واردات مواد اولیه کارخانه قرارداد نداشتیم

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      سلام، بله قراردادهای بین المللی بسیار مهم هستند، مخصوصا برای مواد اولیه محصولات کارخانه ها که آنالیز مواد بسیار مهم اند و نیازمند وجود پیوستهای فنی با دقت بالا هستند و این موارد در قراردادهای بین المللی می بایست درج گردد و صرف اسناد حمل پروفورما و اسناد دیگر و بازرسی اس جی اس SGS و یا غیره به نظر مکفی نمی رسد.
      وکیل امور قراردادهای بین المللی
      امیر آذرباد

  • امیر محققین

    با سلام و ارادت،
    مدت زمانی که تنظیم قرارداد نمایندگی می برد و هزینه آن را لطفا می فرمایید؟

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      سلام؛مدت زمان تنظیم قرارداد بین المللی برای تهیه پیش نویس حدودا یک تا دو روز لازم دارد اما در مورد هزینه باید حجم کار مشخص گردد
      وکیل تنظیم کننده قراردادهای بین المللی

  • امیرحسین وفانژاد

    سلام
    لطفا اعلام کنید
    بررسی حقوقی قراردادی در رابطه با توزیع یک کالا، که توسط یک شرکت خارجی تنظیم شده چه شرایطی دارد؟ چقدر زمان لازم است؟ چقدر هزینه دارد؟

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام، این موضوعات را باید به صورت شفاهی و با تماس با دفتر مطع گردید.پیچیدگی های قرارداد شما بر هر سه موضوعی که بیان فرمودید موثر می باشد.

  • هامون

    سلام، تا به حال وکیل تخصصی برای صادرات نداشته ایم. این موضوع بسیار عالی است. در صدد صادارت کالاها به کشورهای روسیه قفقاز هستیم، لطفا بیشتر در مورد ضرورت داشتن وکیل متخصص قرارداد بین المللی توضیح بفرمایید

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام، دوست گرامی، می دانیم که خرید و فروش در سطح بین المللی، دارای ریسکی به مراتب بیشتر از فروش داخلی است، اگر خریدار در داخل از پرداخت مبلغ کالا امتناع ورزد، شما با یک دادگاه، یک قانون و یک مرجع تظلم خواهی روبه رو هستید، به راحتی اموال وی را شناسایی می کنید و نسبت به هزینه های دادرسی و اموری از این دست آشنایی نسبی دارید، اما در سطح بین المللی وضع اینگونه نیست، صادر کننده و وارد کننده دارای دو نظام حقوقی، دو مرجع رسیدگی قضایی، دو رویه قضایی هستند، نمی دانید چه قوانینی بر روابط شما حکم فرما خواهد بود، مضافا اینکه هزینه وکیل نیز چندان مانند ایران اندک نیست، معمولا وکلا در کشوهای دیگر بر اساس ساعاتی که بر روی پرونده شما صرف می کنند مبالغ را دریافت می کنند البته اگر وکیل در آن کشور از مهارت تجارت بین المللی برخوردار باشد ممکن است هزینه وی بالاتر نیز باشد و این ها همه باید به ارز خارجی پرداخت گردد. از سوی دیگر، صادرات و فعالیت حقوقی در سطح بین المللی نیازمند وکیلی است که اولا به زبان انگلیسی مسلط باشد، ثانیا موازین تجارت بین المللی را بشناسد، ثالثا به حقوق قراردادهای بین المللی و فن قرارداد نویسی بین المللی آشنا باشد و در مواقع بروز اختلاف به مذاکره بین المللی بپردازد و نهایت الامر در مراجع داوری بین المللی از حقوق شما دفاع نماید، که همه اینها مهارتهایی است که یک وکیل امور تجارت بین المللی دنبال می نماید. این خدمات حقوقی بین المللی جملگی به شما کمک می کند تا در بستر امن، صادرات شما تداوم داشته باشد.
      امیر آذرباد وکیل امور تجارت بین المللی
      http://www.lawoffices.ir

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *