وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

قرارنامه داوری – داوری تجاری بین المللی

با سلام – در مورد داوری اختلافات تجاری بین المللی بسیار باید آموخت. چرا که حضور وکیل دعاوی تجاری در آن بسیار پررنگ است. از سوی دیگر نیز شرکتها و تجار بین المللی نیازمند داشتن وکلای متخصص در امور داوری بین المللی هستند. یکی از این موارد قرارنامه داوری است.

بیش از نود درصد از اختلافات تجاری بین المللی در دیوان های داوری و یا به صورت داوری موردی حل و فصل می گردد و از  یک وکیل تجاری که قراردادهای بین المللی را تنظیم و مشاوره می دهد انتظار می رود که در دعاوی بین المللی نیز وکالت حرفه ای و تخصصی از موکلین خود داشته باشد و که مستقیما به حوزه داوری بی المللی مربوط است.

بسیاری از داوران حرفه ای بین المللی ، اساسا بدون تنظیم و انعقاد قرارنامه داوری شروع به داوری نمی کنند. قرارنامه داوری کمتر در کتب تجاری به آن پرداخته می شود اما در عمل بسیار نکته حائز اهمیتی است

در تجربه ای که اخیرا به عنوان وکیل خوانده در یک اختلاف ارجاع شده به داوری داشته ام، داور رسیدگی کننده بدون انعقاد قرار نامه داوری شروع به داوری نمود اما به همین لحاظ و اشکالاتی که در نبود قرار نامه داوری بود، اساسا امکان صدور رای حل و فصل کننده اختلاف برای داور در پروسه رسیدگی پرونده و با استفاده از ضعف فقدان قرار نامه داوری مهیا نشد.

موارد متعدد و استانداردی معمولا در قرار نامه داوری درج می گردد. که معمولا در قواعد داوری نهادهای داوری به آنها اشاره شده است. نمونه مناسب برای وکلا در ایران به نظر ماده ۳۹ قواعد و آیین داوری مرکز داوری اتاق ایران است. که می توانید به آن مراجعه نمایید. مواردی همچون مشخصات طرفین، خلاصه ای از ادعاها و مدافعات، محل و زبان داوری و اموری از این دست.

وجود قرارنامه داوری، از بروز بسیاری از موارد مخل رسیدگی داوری جلوگیری می نماید.

امیر آذرباد – وکیل تجاری داخلی و بین المللی – اختلافات و قرادادهای بین المللی

مقالات مرتبط:

خسارات دادرسی در دعاوی مطروحه در داوری بین المللی

ملاک بین المللی بودن داوری از منظر قوانین موضوعه ایران

زبان داوری در داوری های بین المللی اختلافات تجاری

4 نظر

  • Frahnaz - Sarang

    سلام آقای آذرباد خیلی ممنون اولا بابت مطلبهای علمی و کاربردی که ارسال می کنید. ما به وکلای بین المللی خیلی نیاز مند بودیم ممکنه لطفا بگید قرارداد خط تولید را هم توضیح بدهید.

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      سلام – بدوا تشکر از اظهار لطف شما و اعتماد شما به مطالب.
      قراردادهای خط تولید قرارددهای متنوع و متعددی هستند که باید یک مطلب جداگانه را به آن اختصاص دهیم. اما به صورت مختصر اینکه موارد و فازهای متعددی مورد نظر است. مهندسی که شامل طراحی های مهندسی – نقشه ها و غیره است که با حرف E شناخته می شود – تامین ماشین آلات و قطعات و همچنین لوازم یدکی که با حرف P و ساخت که با حرف C مجموعا به طور مثال قرارداد EPC را تشکیل می دهد.
      با تشکر – امیر آذرباد وکیل قراردادهای بین المللی و دعاوی بین المللی

  • Davood

    با عرض سلام
    آقای وکیل ما در قرارداد بین المللی که با کره ای ها نوشتیم میگن داوری تو فرض کنید فلان کشور باشد مهم است کجا باشد ممکنه لطفا راهنماییم بفرمایید
    پلوند

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام –
      آنچه که در شرط داوری ، به عنوان کشور میزبان داوری مقرر می کنید که محل صدور رای داوری است بسیار بسیار در زمینه داوری های تجاری بین المللی حائز اهمیت است. به طور مثال اعمال قوانین آن کشور در مورد سکوت ، مرجع صالح برای ابطال رای داوری صادره ( البته در صورتی که مطابق قانون آن کشور، رای داوری داخلی تلقی شود)، و بسیاری از موارد دیگر ، بر اساس مقر داوری تعیین می گردد. لطفا در این زمینه بیشتر تحقیق نمایید.
      باسپاس – امیر آذرباد وکیل داوری بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *