وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

لزوم بازرسی کالا توسط خریدار

با سلام – یکی از تفاوتهایی که افراد در مبادلات بین المللی با آن مواجه می شوند، لزوم بازرسی فوری کالای خریداری شده در عرصه مبادلات و قراردادهای بین المللی خرید و فروش کالا است.

شاید چنانچه در ایران بر اساس قرارداد بیع، فروشی انجام می پذیرد، در مواردی خریدار چندان لزومی به بازرسی کالا در زمان دریافت آن نداشته باشد. اما آنچه قرارداد بین المللی خریدو فروش کالا برای وارد کنندگان داخلی یا شرکتهایی که در سطح بین المللی فعالیت می نمایند رخ می دهد، متفاوت است.

مقررات و موازین تجارت بین المللی، خریدار را موظف می نمایند در کوتاهترین زمان ممکن کالای خریداری شده را بازرسی کند و اگر عدم مطابقتی وجود دارد میان کالای خریداری شده با آنچه در قرارداد آمده و بنای طرفین بوده است، مورد را سریعا به فروشنده اعلام نمیاند.

ضمانت اجرای این عدم اعلام نیز می تواند به اسقاط حقوق خریدار منجر شود.

این مورد یکی از پرتکرار ترین پرسشهایی است که  از ناحیه شرکتهای ایرانی در دفتر حقوقی ما مطرح می گردد.

بسیاری از کشورهای جهان، از جمله بسیاری از کشورهای همسایه، کنوانسیون بیع بین المللی کالا مصوب ۱۹۸۰ وین را پذیرفته اند و در مورد قراردادهای خرید و فروش خارجی شان، این کنوانسیون حاکم است.

بنابر این چونکه قراردادهای بیع بین المللی بسیاری از کشور ها بر اساس کنوانسیون بیع بین المللی کالا پایه ریزی شده است، با لزوم بازرسی فوری کالا آشنا هستند.

به مفاد ماده ۳۸ این کنوانسیون توجه فرمایید:

The Buyer must examine the goods, or cause them to be examined, within as short a period as is practicable in the circumstances

در مواد بعدی نیز، اسقاط حقوق خریدار کاهلی را که کالای دریافتی را بازرسی ننموده است، بیان داشته است.

بنابر این، چونکه بسیاری از شرکتها یا تجار ایرانی، در مواردی حقوق خود را از دست داده اند، لازم دانستیم که این مورد را به عنوان یکی از موارد مهم در قراردادهای بین المللی ارائه نماییم که تجاری و شرکتهای ایرانی چنانچه کالاهایی را خریداری و تحویل می نمایند، سریعا نسبت به بازرسی کامل کالای خریداری شده اقدام نمایند و عدم مطابقت ها را سریعا به صورت مفصل به فروشنده اعلام نمایند.

امیر آذرباد – وکیل امور قراردادهای بین المللی و دعاوی تجاری بین المللی

مطالب در ارتباط با قراردادهای بین المللی :

3 نظر

  • Sarang

    سلام و ممنون بابت راهنمایی های خوبی که میدید

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      خواهش می کنم، امیدوارم مفید بوده باشد برای شما خواننده محترم

  • Wip

    سلام
    آقای وکیل بسیار بسیار تشکر شما مطالب خوبی پست میکنید و کاربرد ی و عملیاتی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *