وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

ملاک بین المللی بودن داوری از منظر قوانین موضوعه ایران

با سلام، هر کشوری بنا به ملاحظات حقوقی و غیر حقوقی خود، ملاکهایی را برای بین المللی بودن داوری در نظر می گیرد. از این روی، برای تعیین ملاک بین المللی بودن داوری در این زمینه می بایست به قوانین داخلی هر کشور مراجعه نمود.

  • اما ملاک بین المللی بودن داوری از منظر قوانین موضوعه ایران چیست؟

این موضوع بسیار حائز اهمیت است، از این روی، یک وکیل قراردادهای بین المللی که در هر کشوری فعالیت می کند، دست کم باید موضوع قوانین داخلی کشور متبوع خود را مطلع باشد. چرا که مرجع پرسش وکلای سایر کشور ها در این زمینه واقع می شود.

قانون داوری بین المللی ایران (مصوب سال ۱۳۷۶) در ارائه ملاک بین المللی بودن داوری ، بسیار گویا است. در بند ب از ماده ۱ از این قانون پیش بینی شده است که” داوری بین المللی عبارت است از اینکه یکی از طرفین در زمان انعقاد موافقتنامه داوری به موجب قوانین ایران تبعه ایران نباشد.

داوری اختلافات تجاری بین المللی مطابق این قانون صورت می پذیرد. اگر چه قانون تجارت ایران، عملیات و فعالیتهای تجاری را مشخص کرده است، اما داوری بین المللی تجاری ایران، روابط تجاری بین المللی گسترده تری را پوشش می دهد. فرضا خدمات مشاوره ای در قانون تجارت ایران احصاء نشده است، اما این عمل مطابق بند ۱ از ماده ۲ روابط تجاری تلقی شده و چنانجه بین المللی شناخته شود، مطابق قانون داوری تجاری بین المللی ایران رسیدگی می شود.

با سپاس – امیر آذرباد ، وکیل امور تجارت بین المللی

مقالات مرتبط:

2 نظر

  • Sams

    سلام جناب وکیل
    زبان داوری را میشه لطفا توضیح بدید ما شرکت تجاری هستیم تولید کننده هستیم اما زیاد آشنا نیستیم

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام و احترام – اگر بخواهیم به صورت مختصر بگوییم این است که داوری های بین المللی همانطوری که از نام انها نیز پیدا است، در مورد اختلافات تجاری بین المللی ایت. بنابر این اصحاب دعوا دارای زبانهای متفاوتی هستند و همینطور اانچنان که در بسیاری از موارد زبان قرارداد نیز زبان رسمی طرفین قرارداد نیست. بنابر این داوری بین المللی یکی از مواردی را که در ابتدا باید بداند، زبان داوری است، یعنی زبانی که اسناد، مذاکرات، ادعا ها و به صورت کلی رسیدگی ها بر اساس آن صورت می پذیرد.

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *