وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

نکات کاربردی قراردادهای بین المللی تجاری

با سلام –  موضوعی که در این نوشتار توضیح می‌دهیم، عبارت است از اهمیت ذکر مشخصات فنی در قراردادهای تجاری بین المللی . که یکی از نکات کاربردی قراردادهای بین المللی تجاری به شمار می آید.

ممکن است در نظر اول و قبل از توضیحات این عنوان، عبارتی غریب باشد، اما اهمیت آن برای وکیلی که به صورت تخصصی در زمینه تهیه و تنظیم قرارداد تجاری بین المللی فعالیت می کند  و یا به عبارت دیگر وکیل برای تنظیم قرارداد به زبان انگلیسی که ما او را وکیل قراردادهای بین المللی می شناسیم، پوشیده نیست.

در هنگام تنطیم قرارداد بین المللی تمامی مواد و مفاد قرارداد دارای اهمیت است،چرا که سرنوشت یک قرارداد به تک تک مفاد قرارداد بسته است،یکی از این موارد در قرارداد های تجاری بین المللی که  به طور مثال در اینجا قرارداد بین المللی خرید و فروش کالا باشد،  به مشخصات کالای موضوع قرارداد اختصاص خواهد داشت.

از این روی با توجه به اهمیت این بخش از قرارداد بین المللی ، لازم می دانیم موارد زیر را خاطر نشان کنیم:

نکات مهم در خصوص ذکر مشخصات فنی در قراردادهای بین المللی

  • امروزه با توسعه تکنولوژی کشور ها و صنایع، کالاهای تجاری به شدت متنوع شده اند از این روی دیگر تنها نمی توان به ظاهر یک کالا برای شناخت آن بسنده کرد. علائم تجاری گوناگون و آنچه به عنوان برند شناخته می شوند بسیار گوناگون اندکه بر روی کالاهایی حک می گردند و در کشورهای مختلف تولید می شوند. بالتبع، چون استانداردهای ساخت در هر کشور سازنده متفاوت با کشوری است که آن کالا در آن استفاده می شود  و این استانداردها نیز بعضا از جمله استاندارد های اجباری شناخته می شوند لذا تنها شهرت یک علامت تجاری به تنهایی کافی برای امکان ورود به کشور مقصد نیست .این را هم می بایست مطلع بود که برخی از استانداردها می توانند فراملی باشند مانند گواهی سی ای که برای کشورهای اروپایی الزامی و برای کشورهای دیگر جنبه بازرگانی و اعتباری دارد.
  • در حیطه تجارت بین المللی که خریدار و فروشنده بسیار از یکدیگر دور هستند و بعضا مقیم دو قاره متفاوتند، لزوم تعیین دقیق کالا ضرورتی دو چندان دارد، نوع ، استناندارد ،کشور تولید کننده ، حجم و کارکرد، تنها بخشی از جزییات یک کالا هستند، مشخصات دقیق فنی کالا می بایست مورد توجه دقیق بازرگانان قرار گیرد.برای هریک از این موارد نیز واژگان تخصصی وجود دارد که باید از آنها  استفاده نمود. اما نباید به صرف انتخاب واژه بسنده کرد، بسیار اتفاق می اتد که در قرارداد از عبارت استانداردی، تعریف دیگری در قرارداد شده است که مفهوم آن را تغییر داده است.
  • برخی اوقات مناسب است که یک وکیل قراردادهای بین المللی برای صحت تطبیق کالا با آنچه در قرارداد تجاری بین المللی ذکر کرده است، اخذ گواهی را در نظر بگیرد. این گواهی هم می تواند توسط یک شخص مستقل از قراراد صادر گردد و هم می تواند توسط خریدار در فرض ما صورت بگبرد. این امر دارای آثار زیادی از لحاظ حقوقی است، فرضا اگر برای پرداخت وجه در قرارداد بین المللی ال سی یا اعتبار اسنادی پیش بینی شده باشد، بانک پرداخت کننده وجه ال سی چون از ورود به مشخصات و جزییات کالا ممنوع است،صرفا اسناد تسلیمی را با مشخصات کالا در شرایط اعتبار تخصیص یافته تطبیق می دهند و یا اینکه هر چه مشخصات فنی دقیق تر و کامل تر باشد امر بازرسی را سهل تر خواهد نمود و اصطلاحا به ارائه مطابق توجه می کند.
  • اضافه می نماید موارد فوق تنها بخش کوچکی از لزوم موارد و نکات در خصوص ذکر مشخصات فنی در قراردادهای بین المللی است.

با آنچه در مورد ذکر مشخصات فنی در قراردادهای بین المللی گفته شد، یک وکیل بین المللی ، البته با مفهومی که ما برای وکیل بین المللی قائل هستیم، به مفهوم وکیلی که قراردادهای بین المللی تنظیم می نماید، می بایست بسیار آگاه باشد که ذکر دقیق مشخصات فنی کالا علاوه بر مورد فوق الذکر،از فریب خوردن خریدار نیز تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

بنا براین این امر صرفا امر تجاری نبوده و کارشناسی خبره می تواند بسیار بسیار یاری دهنده باشد. از این روی، به شدت توصیه می شود نباید اساسا به پیوستهای قرارداد بی توجه ماند. همین دلیل است که توصیه می نماییم برای بازدید ها حتما یک نفر کارشناس فنی به همراه کارشناس بازرگانی حضور داشته باشد.

بسیاری از دعاوی ارجاعی به دیوان های داوری که تخصصی نیستند،دعاوی خرید فروش است. و عمدتا نیز اختلاف طرفین بر سر عدم تطابق کالا با مشخصات پیش بینی شده است که لزوم ذکر مشخصات فنی در قراردادهای بین المللی را آشکار می نماید.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

مقالات مرتبط:

وکیل قراردادهای بین المللی

مشاوره قرارداد بین المللی

وکیل اختلافات قراردادی

قراردادهای بین المللی و شروط عمومی و اختصاصی

www.lawoffices.ir

4 نظر

  • كامراني

    با سلام 🌷
    آقای آذرباد ممنون میشم اگر جواب سوال بنده رو بدهید
    شما چه زمان داوری رو برای حل اختلاف در دعاوی بین المللی پیشنهاد میفرمایید؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      سلام – می دانیم که در اکثریت قریب به اتفاق موارد، قراردادهای بین المللی تجاری دارای شرط داوری هستند، بنابر این دعاوی بین المللی تجاری معمولا در مراجع داوری رسیدگی می گردند.
      از طرف دیگر نیز، چنانچه در قرارداد بین المللی شرط داوری باشد دادگاه به دعاوی مطروحه، البته چنانچه ایراد نیز گردد، رسیدگی نمی کنند، بعد از بروز اختلاف نیز طرفین معمولا به سختی در مورد مسائل با یکدیگر توافق دارند، بنابر این بهترین زمان ، همان موقعی است که قرارداد بین المللی را تنظیم می نمایید.

  • پگاه

    سلام آقای وکیل ممنون برای مطلبهای عالیتون. نکاتتون خیلی آموزشی و خوبه خواستم تشکر کنم

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – نظر لطف شما است، سپاسگذارم

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *