وکیل امور حقوقی بین المللی

وکیل امور تجاری بین المللی

وکیل امور تجاری بین المللی . افراد برای پیگیری اموری که به نحوی بخشی از موضوع با خارج از کشور سرو کار دارد به دنبال شخصی با عنوان وکیل بین المللی هستند.

در جلسات متعددی هم که برای حل و فصل اختلافات بین المللی برگزار می شود به کرات شنیده می شود که مذاکره کنندگان از لفظ وکیل بین المللی خود نام می برند.

از این روی، نیاز به آگاهی بخشی در مورد وکیل تجاری بین المللی با توجه به فراوانی موضوعات حقوقی و تجاری بین المللی و بالتبع نیاز افراد به شدت احساس می گردد.

بنابر این افراد هم برای امور حقوقی قراردادی خود به دنبال وکبل بین المللی هستند و هم برای دعاوی بین المللی که در واقع منظور آن ها وکیل امور تجاری بین المللی است.

آنچه در ذهن افراد از وکیل بین المللی وجود دارد و تفاوت آن با مفهوم حقوقی، موضوعی است که در نوشته وکیل بین المللی کیست؟ به آن پرداختیم. اما آنچه خدمات حقوقی تجاری بین المللی از ناحیه یک وکیل امور تجاری بین المللی است بسیار حساتی است.

چراکه از یک طرف، بسیاری از شرکتهای تجاری و تجار مایلند بهره ببرند از خدمات حقوقی وکلایی که بتوانند خدمت حقوقی را در سطح بین المللی ارائه دهند. و از طرفی دیگر، تصور خاصی در ذهن عموم مردم در مورد  وکیل بین المللی  وجود دارد، که ضرورت آگاهی بخشی را دو چندان می کند. بنابر این دلایل، به نظر می رسد مطالعه این مقاله در مورد ماهیت وکیل بین المللی مفید باشد؛

افراد گاهی به این دلیل که در کشور دیگری دچار اختلافات حقوقی و یا درگیر مسائل کیفری(جزایی) شده اند، در صدد یافتن وکیل بین المللی هستند. تا از این طریق بتوانند پیگیری امور خود را به وی بسپارند.

توضیحات را با مقدمه ای کوتاه آغاز می کنیم.چرا که دیده می شود که افراد به دنبال وکیل بین المللی در تهران و یا وکیل بین المللی در ایران هستند.

ابتدا باید دانست شغل وکالت همچون شغل  پزشکی و سایر اشتغالات دیگری که با جان و مال و آبروی افراد سروکار دارد، در تمامی کشور ها در مورد آنها حساسیت وجود داشته  واز این رو  تحت نظارت مستقیم مقامات داخلی کشور ها است.

کانون وکلای دادگستری هر کشوری، در خصوص وکلای دادگستری و یا در خصوص پزشکان سازمان نظام پزشکی و یا در خصوص مهندسین سازمان نظام مهندسی یک کشور، مراجع ذیصلاح صدور پروانه های شغلی شناخته می شوند.

این نهادها توسط متخصصین همان حوزه ایجاد شده اند تا افراد فارغ التحصیل از دانشگاهها را برای فعالیت در حوزه عمل و اجرا بیازمایند.

چون که می دانیم مباحثی که افراد در دانشگاهها می آموزند، تنها کلیاتی از آن رشته و نوعا به صورت سطحی است. بنابر این همانطوری که پزشکی هر چند حاذق برای طبابت نیازمند پروانه طبابت از نظام پزشکی است، امیر آذرباد وکیل امور تجارت بین المللی : وکیل نیز برای فعالیت حرفه ای خود نیازمند پروانه وکالت است.

از سویی دیگر نیز نظام حقوقی هرکشوری متفاوت با دیگر کشور ها است.چرا که قوانین هرجامعه با توجه به عادات، عرف ها، هنجارها، رسوم، مذهب و دیگر ارکان فرهنگی و روابط اجتماعی هرکشور تنظیم می شود و بدیهی است که کشورها دارای قوانین متفاوت باشند.

 

وکیل امور تجاری بین المللی

  • شناخت وکیل امور تجاری بین المللی

با این مقدمه کوتاه، توضیحات در خصوص عنوان وکیل بین المللی را با این پرسش مهم آغاز می کنیم که اساسا با توجه به توضیح فوق، آنطور که برخی از مردم می پندارند، آیا این متصور خواهد بود که شخصی با در اختیار داشتن یک پروانه وکالت در کشوری قادر باشد در کشور های متعدد وکالت نماید؟! یا به مفهوم دقیق کلمه وکیل بین المللی باشد؟

مفهوم وکالت نیز مشخصا اینکه شخصی به دستگاههای قضایی، دادگاههای آن کشور مراجعه کند، اقامه دعوای حقوقی و کیفری کند و یا از موکل خود که خوانده یا مشتکی عنه واقع شده است دفاع کند؟

مسلما و منطقا جواب منفی خواهد بود. چراکه دانستیم فعالیت تخصصی وکیل نیازمند داشتن پروانه وکالت در همان کشور است، لذا نظارت در یک کشور بر فعالیت حرفه ای همچون وکالت نافی نظارت ها در کشور دیگر نخواهد بود.

از این رو، محاکم داخلی کشور ها از پذیرش وکیلی که پروانه وکالت کشوری که محکمه در آن واقع شده را نداشته باشد. امتناع خواهند نمود.

بنابر این عنوان وکیل بین المللی و یا هرگونه کلمه ای که این چنین تصوری بوجود آورد که وکیل بین المللی ای وجود دارد که می تواند در محاکم کلیه کشورها وکالت کند منتفی است.

البته وکلا می توانند دارای تخصص های گوناگون باشند.امیر آذرباد وکیل امور قراردادهای بین المللی: مانند اینکه  وکیلی موضوعات بین المللی را دنبال می کند،مانند وکیل تجارت بین المللی – وکیل قراردادهای بین المللی – وکیل برای صادارت  – وکیل متخصص قراردادهای بین المللی و اموری از این دست که در حقیقت موضوعاتی که وکیل انها را پیگیری مینماید امور بین المللی است.

 

وکیل امور تجاری بین المللی
وکیل پایه یک دادگستری امیر آذرباد

 

  • نیاز به خدمات حقوقی یک وکیل امور تجاری بین المللی

پرسش دیگر اینکه دیده می شود  وکلایی که در زمینه مسائل بین المللی تخصص و تبحر دارند در مراجع داوری بین المللی شرکت می نمایند که گاها محل تشکیل آنها در کشوری نیست که وی پروانه وکالت خود را از آن کشور دریافت داشته است،آیا این موضوع معارض گفته فوق نیست؟

در این باره نیز باید بگوییم خیر و توضیح اینکه؛

اساسا مراجع داوری،مراجع قضایی دولتی نیستند،بلکه مراجع خصوصی ای هستند که طرفین به تشکیل آنها برای حل و فصل اختلافاتشان به صورت خصوصی و بدون ورود مراجع دولتی در مرحلیه رسیدگی توافق نموده اند.

بنابر این با توجه به اینکه بر اساس مقررات داوری در این مراجع هرشخصی به نمایندگی از یکی از اطراف اختلاف می تواند نماینده معرفی نماید ولو اینکه نماینده دارای پروانه وکالت حرفه ای نباشد،وکیل به عنوان نماینده وی در جلسه حضور می یابد.

هر چند که غالبا خصوص اعطای  نمایندگی به  وکلای حرفه ای که تخصص و تجربه انها مسائل تجاری بین المللی است ترجیح بیشتری خواهد داشت.

و یا به عبارت دیگر مراجع داوری،محکمه قضایی نیستند تا عنوان شود وکیل قادر است در کشور دیگر وکالت کند.هرچند مقر تشکیل جلسه داوری در کشوری باشد که وکیل مزبور پروانه وکالت آن کشور را نداشته باشد.

برای اطلاع بیشتر راجع به داوری ها می توانید به مقاله مربوط به داوری در این سایت مراجعه نمایید.اما به هر حال، معمولا شرکتهای تجاری بزرگ برای تفکیک وکلایی که در امور تجارت و قراردادهای بین المللی مشاوره و فعالیت و به عنوان وکیل امور تجاری بین المللی ارائه خدمات حقوقی بین المللی می دهند از وکلایی که در امور داخلی فعالیت دارند، از لفظ وکیل بین المللی استفاده می کنند.

که البته از این منظر اگر نگاه کنیم با اندک تسامح به کاربردن وکیل بین المللی چندان غیر قابل قبول و دور از معنا نخواهد بود ولی به کار بردن وکیل بین المللی با توصیفی است که در بالا نسبت به آن داده شد.

امیر آذرباد وکیل امور تجاری تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

10 نظر

  • سودابه عليمرداني

    سلام اقای اذرباد خیلی ممنون از این مطلب من این مطالبو هر جا خواستم نتونستم بگیرم ممنون از اینکه اینقدر با دقت مطالب را بیان میفرمایید جای تشکر داشت

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      سلام و تشکر از اظهار لطف شما
      خانم علیمردانی بنده سابقا نیز این مطلب را در سایت قرارداده ام اما به نظرم آمد که موضوع وکیل بین المللی قدری مهم است و باید در صدر مطالب قرار گیرد.
      http://www.lawoffices.ir

    • کاشانی

      سلام
      بله من هم همین عقیده را دارم ممنون از وکلای خوب ایرانی

  • سرداري از نياوران تهران

    سلام ممنون که اینطور شفاف و کامل جواب میدهید با شخصی صحبت کرده ایم که مشکل حقوقی ما رو در آلمان حل کند ایشان وکیل هستند مطالب شما را می خواندم به نظرم سوال ایجاد شد

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      وکیل امور بین المللی تجاری
      با سلام؛
      در خصوص امکان انجام وکالت در آلمان توضیحاتی را ارائه می دهیم.
      از نحوه سئوال شما مشخص است که با شخص خانم یا آقای وکیل در تهران صحبتی داشته اید و قول انجام کار را در آلمان به شما داده اند
      همانطور که در نوشته نیز اشاره شد وکیل برای انجام وکالت در هر کشوری باید پروانه وکالت آن کشور را داشته باشد.بنابر این برای انجام کار حقوقی در آلمان که نیازمند مراجعه به مراجع قضایی باشد داشتن پروانه وکالت درآن کشور ضروری است.
      بنابر این سئوال شما از ایشان باید این باشد که آیا شما پروانه وکالت آلمان را در اختیار دارید ویا خیر و در صورت داشتن شماره پروانه ایشان را بپرسید.
      البته ممکن است وکیلی بنا به علاقه در دو کشور پروانه وکالت را گرفته باشد و از این حیث ممنوعیتی وجود ندارد.نکته بعد اینکه ممکن است در کشور آلمان شخص در یک موسسه حقوقی فعالیت کند و پرونده بواسطه یک وکیل آلمانی یا شخصی که پروانه وکالت آلمان دارد پیگیری شود در هر حال موضوع از این دو حال خارج نخواهد بود.
      وکیل امور بین المللی-
      http://www.lawoffices.ir

      • سرداري از نياوران تهران

        تشکر از پاسخ سریع شما اقای وکیل

  • شاهرخی

    سلام آقای آذرباد
    ممنون از سایت خوبتون
    برای اینکه بخواهیم شکایت در انگلیس برای کسی بکنبم از اینجه چه کاری باید انجام بدهیم

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      باسلام
      در خصوص اقامه دعوا در کشور انگلیس ابتدا باید روشن کنید که موضوع شما جرم است یا موضوع دارای جنبه جقوقی است
      اگر جرم را تعقیب میکنید خودتان و یا توسط یک وکیل دارای پروانه وکالت در انگلستان اقدام نمایید
      اگر موضوع حقوقی است یا برای اختلافتان شرط داوری پیش بینی شده است که میتوانید نماینده معرفی نمایید هر چند نماینده وکیل در انگلستان نباشد و اگر در قراردادتان داوری گنجانده نشده یا اساسا قراردادی تنظیم نکرده اید باید خودتان یا وکیل دارای مجوز در انگلستان اقدام قضایی را طرح نماید
      وکیل امور دعاوی تجاری
      امیر اذرباد

  • Vandad

    سلام – آقای وکیل آذرباد جا دارد از شما تشکر کنم برای مطالبهای مفیدی که میگذارید و آگاهی میدهید تجارت خارجی ما به آگاهی نیاز دارد قبل از هر چیز

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      سلام – تشکر بابت اظهار محبت شما.
      بله همانطوری که فرمودید باید آگاهی و دانش در مورد تجارت بین الملل بالا رود. توضیح وکیل بین المللی نیز با همین هدف تقدیم شده است.
      امیر آذرباد – وکیل دعاوی بین المللی و قراردادهای بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *