Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

بارنامه حمل کالا

با درود بر شما. سئوالات زیادی پیرامون بارنامه ها پرسیده می شود که لازم می دانم در این باره توضیحاتی به نظر خوانندگان سایت ارائه نماییم. اگر درگیر مسائل صادرات و یا واردات بوده باشید و کالای شما مستلزم حمل بوده باشد، یقینا با بارنامه حمل کالا مواجه شده اید.

بارنامه ها را می توان یکی از مهمترین اسناد حمل دانست و یا اینطور عنوان کرد که بارنامه به منزله سند مالکیت محموله و کالا می باشد در حمل و نقل دریایی کالا .

 

بارنامه حمل کالا

بارنامه چه زمانی صادر می شود؟بارنامه زمانی صادر می شود که کالا به موسسه حمل و نقل کننده کالا تحویل داده شده است.یعنی زمانی که کالایی که فرضا می بایست توسط کشتی حمل کردد به صورت کانتینر در جای مخصوص به خود در کشتی جای گرفت.

بارنامه را چه مرجعی صادر می نماید؟ زمانی که کانتینر و یا کالا با هر پکینگی که عرضه شده است به صورت فوق تحویل شد توسط موسسه حمل که قرارداد حمل با او تنظیم شده است صادر می گردد و بیانگر آن است که کالا به او تحویل داده شده است و در جای خود در وسیله حمل قرار گرفته است.

بنابر این شاید بتوان به زبان ساده گفت بارنامه سندی است که توسط شرکت حمل به محض بارگیری کالا در وسیله حمل به تحویل دهنده اعطا می شود و بیانگر مالکیت کالا خواهد بود.

بارنامه اساسا به نام خریدار صادر می گردد چرا که فرض بر این است که کالا به وی تحویل می شود و او با ید با ارائه اصل بارنامه و سایر مدارک حمل به گمرک خود در محل مبداء آن را ترخیص نموده و برگ سبز دریافت دارد.

نکته مهمی که در مورد بارنامه ها وجود دارد این است که موارد مندرج در بارنامه باید مطابقت کامل با سایر اسناد حمل مانند پروفروما ، پکینگ لیست و بیمه نامه داشته باشد و در صورت وجود مغایرتها مشکلاتی را برای ترخیص کالا پیش خواهد آورد.

بارنامه( bill of lading ) اساسا در یک نسخه اصل و چندین کپی صادر و همراه با سایر اسناد حمل تحویل خریدار می گردد تا خریدار بتواند قبل از رسیدن محموله به مقصد آن را دریافت و مقدمات کار را فراهم و به محض ورود کالا نسبت به تنظیم اظهارنامه گمرکی و سایر تشریفات ترخیص کالا اقدام نماید.

البته زمان تحویل اسناد حمل و منجمله بارنامه بر اساس مفاد قرارداد بین المللیکه میان طرفین توافق شده خواهد داشت.

امیر آذرباد  وکیل تنظیم کننده قراردادهای تجاری بین المللی و داخلی

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *