ال سی غیر قابل برگشت در قراردادهای بین المللی

با سلام، اگر مطالب سایت را مطالعه کرده باشید با مفهوم ال سی و ضمانت نامه بانکی حتما آشنا شده اید و می دانیم امروزه یکی از مهمترین روشهای نوین پرداخت در تجارت و بازرگانی بین المللی و البته یکی از مهمترین دعاوی ارجاعی به وکیل قراردادهای بین المللی مسائل راجع به پرداخت از طریق اعتبارات اسنادی و یا همان ال سی ها است، این نوشتار نیز اختصاص به ال سی غیر قابل برگشت در قراردادهای بین المللی دارد.

بنابر این اجتناب ناپذیر است که این حوزه از تجارت بین المللی که در سرنوشت قرارداد تجاری بسیار موثر و نیازمند بررسی های زیاد است.اموری که متاسفانه کمتر تجار ایرانی به آن عنایت دارند.

در قراردادهای تجاری بین المللی که در ایران توسط شرکتها منعقد می گردد می بایست دقت بسیار زیادی نمود،متاسفانه چون قراردادها به زبان انگلیسی تنظیم شده است تجار ایرانی صرفا به اعتبار شرکت طرف قرارداد بسنده می نمایند  و قرارداد را استاندارد و متضمن منافع هر دو طرف می دانند.

چنانچه فروشنده محصول هستید نسبت به تضمینات پرداخت می بایست سیار حساس باشید،دیده شده است که صادر کننده به این امید که برای وی ال سی گشایش یافته است خود را در شرایط امنی احساس می نماید حال آنکه ال سی ها انواع مختلف داشته و همه انواع آن آنطور که مدنظر تجار است انتظارات وی را پاسخ نمی گوید.

فرضا اینکه مهم است که فروشنده ال سی گشایش یافته به نفع خود را از نوع غیر قابل برگشت درنظر بگیرد(Irrevocable Documentary Credit)

به این مفهوم که صادر کننده ایرانی تعهد قطعی بانک گشاینده اعتبار را در اختیار داشته باشد.فرض کنید در ال سی گشایش یافته، اسناد حمل برای دریافت وجه ال سی ذکر شده است،تاجر صادر کننده اقدام به عدل بندی،ترخیص صادراتی،قرارداد با شرکت حمل و دیگر ملزومات برای ارسال محصول را انجام می دهد و بنا براین گذاشته شده است که با ارائه اسناد به بانک،وجه کارسازی شود، در این صورت اگر ال سی قابل برگشت باشد و خریدار خارجی به هر دلیلی منصرف شود با در خواست به بانک ال سی را منتفی خواهد نمود.

البته اگر در قراردادی از عنوان ال سی استفاده شود آن ال سی فرض می گردد که غیر قابل برگشت باشد،این موضوع در رویه ها و مقررات بین المللی که در این زمینه وجود دارد درج شده است.اما این موضوع نباید ذینفع را بین نیاز از دقت در متن ارسالی از طرف بانک خودش نماید.بررسی تمامی مفاد پیامهای مندرج در متن سوئیفت ارسالی امکانپذیر نیست چرا که این خود یک امر فنی مالی و بانکی است.اما می توان از یاری اشخاص متبحر در این زمینه یاری جست.

قبل از اقدام به ذکر اعتبار اسنادی نیز از بانک مطلع و مراتب را باید جویا شد،چراکه در اعتبارات اسنادی آنچه رد و بدل میگردد از طریق دو بانک در کشورهای متبوع دو طرف قرار داد است.در ایران که متاسفانه تمامی بانکهای خارجی در ارتباط با بانکهای ایرانی نیستند،تنها تعدادی از بانکهای خارجی با بانکهای ایرانی قرارداد کارگزاری دارند که بتواند مراتب اجرای گشایش و پرداخت از طریق ال سی را پشتیبانی نمود.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

2 نظر

  • گودرزی

    سلام
    آقای وکیل اگر به هیچ وجه نتوانیم ال سی را پس بگیریم اگر طرف کلاهبردار باشد چطور؟

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      در خصوص ال سی غیر قابل برگشت باید عرض کنیم که موارد حیله و تقلب یا جعل و اموری از این دست استثناء می باشد و در صورت درخواست ذینفع دادگاهها دستورات مقتضی را در صورت احراز صادر خواهند کرد
      وکیل قرارداد ها و تجارت بین المللی
      http://www.lawoffices.ir

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *