وکیل امور تجارت بین المللی امیر آذرباد

اینکوترمز در قراردادهای بین المللی

با سلام – یکی از مسائلی که هم یک وکیل قراردادهای بین المللی وهم بخش بازرگانی شرکتهای تجاری  و شرکتهای صادر کننده با آن سرو کار دارند، قواعد اینکوترمز است. اینکوترمز بیش از آنکه میان حقوقدانان شناخته شده باشد ، میان بازرگانان بین المللی رونق دارد.
اصطلاحات تجاری بین المللی که موسوم است به اینکوترمز(intercoms)(قواعد)، در واقع بخشی از  قرارداد بین المللی خریدو فروش کالا  است که ناظر است به تحویل دادن و تحویل گرفتن کالا و همچنین هزینه های مربوطه اعم از هزینه حمل و نقل  و بیمه و اینکه ریسکها تا کجا و برعهده چه شخصی باشد و اموری از این دست نظر دارد که به نوبه خود بر اقتصادی بودن و یا اقتصادی نبودن خرید و یا فروش شما اثر گذار است.
فرضا اینکه با انتخاب یک قاعده از این قواعد  در قرارداد بین المللی خرید و فروش کالا تعیین می کنید که؛
  • شما کالای خربداری شده را کجا تحویل بگیرید؟
  • در محل انبار فروشنده خارجی و اینکه در محل فعالیت خودتان دریافت کنید؟
  • هزینه حمل کالا با چه کسی است،فروشنده یا خریدار؟
  • هزینه بیمه با چه کسی است؟
  • هزینه بازرسی کالاها با چه کسی است؟
  • هزینه اخذ مجوزهای صادراتی با کیست؟
  • قرارداد حمل کالا را چه کسی منعقد می کند و مسئولیت پرداخت این هزینه با کیست؟
واقعیت این است که طرفین قرارداد بین المللی دیگر همچون گذشته نه وقت آن را دارند که نسبت به تمامی این جزییات مذاکره کنند و نه اینکه اساسا پرداختن  به آنها با جزییات حرفه ای خواهد بود.
به نظر می رسد که چنانچه طرفین بر روی یک قاعده به توافق برسند و به قالب پیش ساخته ای که حاوی تمامی این جزییات است ملحق گردند در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد شد.
این قواعد از زوایای مختلفی قابل تقسیم بندی است که بارز ترین آنها تقسیم بر اساس نوع وسیله حمل دریایی، هوایی و یا زمینی است که ما به عنوان وکیل برای امور صادارت شرکتها با توجه به دغدغه طرفین قاعده متناسب را پیشنهاد و آن را در قرارداد های تجاری بین المللی درج می نماییم.
همانطور که گفته شد ، هریک از این اصطلاحات دربردارنده حقوق و تکالیفی است،
فرضا اگر قرارداد شما برمبنای  قاعده CPT تنظیم شده است که متناسب با حمل زمینی کالا بوده و بسیاری از خرید های ایران از کشور ترکیه با استفاده از این قاعده صورت می پذیرد و شما خریدار کالای هستید،فروشنده می بایست کالا را به شرکت حمل و نقل تحویل دهد مجوزهای صادراتی را اخذ نماید.
اگر کشور متبوع وی برای صدور مجوز صادرات مالیات وضع نموده هزینه های لازم را بپردازد هزینه بارگیری کالا و هزینه حمل و نقل را بپردازد و غیره …،بنابراین بادقت تمامی جزییات را می بایست درنظر بگیرید و هزینه فایده را محاسبه دقیق نمایید.
این امور همچنین در استعلام قیمت از شرکتهای حمل نیز موثر است، چرا که مبلغ را بر اساس قاعده حملی که به شرکتهای حمل اعلام می نمایید اعلام می نمایند.
امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی
مقالات مرتبط:

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *