وکیل امور حقوقی بین المللی

وکیل امور حقوقی بین المللی

با سلام به خوانندگان محترم ؛ موضوع این نوشتار وکیل امور حقوقی بین المللی است ، بسیاری از افراد دارای منافع و یا روابطی با افراد و ارگانها و نهادهای کشورهای مختلف دارند که می تواند منشاء اختلافات باشد و یا اینکه در کشوری مرتکب تخلف و یا جرمی شده اند و یا به هر صورتی درصدد استفاده از خدمات حقوقی در کشوری به غیر از کشور متبوع خود هستند. بر همین اساس با توجه به مبتلا به بودن موضوعات بین المللی و نیاز افراد برای استفاده از خدمات حقوقی و اینکه در ذهن عامه در مورد وکیل بین المللی تصور خاصی وجود دارد به نظر ارائه این مقاله در مورد ماهیت وکیل بین المللی مفید به نظر میرسد؛

افراد گاها به این دلیل که در کشور دیگری دچار اختلافات حقوقی و یا در گیر  مسائل کیفری شده اند، در صدد یافتن  وکیل بین المللی هستند تا پیگیری امور خود را به وی بسپارند.در این خصوص توضیحات لازم را با مقدمه ای کوتاه آغاز میکنیم.

شغل وکالت همچون شغل پزشکی و سایر اشتغالات دیگری که با جان و مال و آبروی افراد سروکار دارد، در تمامی کشور ها در مورد آن حساسیت وجود داشته  واز این رو  تحت نظارت مستقیم مقامات داخلی کشور ها است.

 

وکیل امور حقوقی بین المللی

 

  • نیاز به شناخت دقیق تر وکیل امور حقوقی بین المللی

کانونهای وکلای دادگستری هر کشوری در خصوص وکلای دادگستری، و یا در خصوص پزشکان سازمان نظام پزشکی و یا در خصوص مهندسین سازمان نظام مهندسی یک کشور،مراجع ذیصلاح صدور پروانه های شغلی شناخته می شوند.تا افراد فارغ التحصیل از دانشگاهها را برای فعالیت در حوزه عمل و اجرا بیازمایند.چون که می دانیم مباحثی که افراد در دانشگاهها می آموزند کلیات آن رشته و نوعا به صورت سطحی است.بنابر این همانگونه که پزشکی هر چند حاذق برای طبابت نیازمند پروانه طبابت از نظام پزشکی است وکیل نیز برای فعالیت حرفه ای خود  نیازمند پروانه وکالت است.

از سوی دیگر نیز کانون وکلای یک کشور نمی تواند برای وکلای کشور دیگر پروانه صادر نماید و همینطور دادگاه هرکشوری نیز وکلای دارای پروانه وکالت صادره از مقامات صالحه در همان کشور را به رسمیت می شناسد و از پذیرش وکلای کشورهای دیگر معذور است. چرا که نظام حقوقی هرکشوری متفاوت با دیگر کشور ها است. این امر نیز نپمنطقی به نظر می رسد؛ چه اینکه قوانین هرجامعه با توجه به عادات، عرف ها، هنجارها، رسوم، مذهب و دیگر ارکان فرهنگی هرکشور تنظیم می شود و بدیهی است که کشورها دارای قوانین متفاوت و متناسب با اوضاع مربوط به خود  باشند.

با این مقدمه کوتاه، توضیحات در خصوص عنوان وکیل بین المللی را با این پرسش مهم آغاز می کنیم که اساسا با توجه به توضیح فوق آنطور که برخی از مردم می پندارند آیا این امر متصور خواهد بود که شخصی با در اختیار داشتن یک پروانه وکالت در کشوری قادر باشد در کشور های متعدد وکالت نماید؟چرا که بسیار دیده می شود افراد به دنبال وکیل بین المللی در تهران و یا وکیل بین المللی در ایران هستند.

مسلما و منطقا جواب منفی خواهد بود. چراکه دانستیم فعالیت تخصصی وکیل نیازمند داشتن پروانه وکالت در همان کشور است،لذا نظارت در یک کشور بر فعالیت حرفه ای همچون وکالت نافی نظارت ها در کشور دیگر نخواهد بود.از این رو، محاکم داخلی کشور ها از پذیرش وکیلی که پروانه وکالت کشوری که  محکمه در آن واقع شده را نداشته باشد امتناع خواهند نمود. بنابر این این عنوان  و یا این چنین تلقی ای  که وکیل بین المللی ای  وجود دارد که می تواند در محاکم کلیه کشورها وکالت کند منتفی است. بنابر این عنوان وکیل امور حقوقی بین المللی شاید عنوان متناسب تری باشد.

البته وکلا می توانند دارای تخصص های گوناگون باشند مانند اینکه  وکیلی موضوعات بین المللی را دنبال می کند،مانند امور تجاری بین المللی- تنظیم قرارداد های بین المللی که در حقیقت موضوعاتی که وکیل امور تجارت بین المللی آنها را پیگیری می نماید امور بین المللی است.

پرسش دیگر اینکه دیده می شود  وکلایی که در زمینه مسائل بین المللی تخصص و تبحر دارند در مراجع داوری بین المللی

شرکت می نمایند که گاها محل تشکیل آنها در کشوری نیست که وی پروانه وکالت خود را از آن کشور دریافت داشته است،آیا این موضوع معارض گفته فوق نیست؟

در این باره نیز باید بگوییم خیر و توضیح اینکه؛

اساسا مراجع داوری، مراجع قضایی دولتی نیستند، بلکه مراجع خصوصی ای هستند که طرفین به تشکیل آنها برای حل و فصل اختلافاتشان به صورت خصوصی و بدون ورود مراجع دولتی در مرحله رسیدگی توافق نموده اند.

بنابر این با توجه به اینکه بر اساس مقررات داوری در این مراجع هرشخصی به نمایندگی از یکی از اطراف اختلاف می تواند نماینده معرفی نماید، ولو اینکه نماینده دارای پروانه وکالت حرفه ای نباشد، وکیل به عنوان نماینده وی در جلسه حضور می یابد.

هر چند که غالبا خصوص اعطای  نمایندگی به  وکلای حرفه ای که تخصص و تجربه انها مسائل تجاری بین المللی است ترجیح بیشتری خواهد داشت. و یا به عبارت دیگر مراجع داوری،محکمه قضایی نیستند تا عنوان شود وکیل قادر است در کشور دیگر وکالت کند.هرچند مقر تشکیل جلسه داوری در کشوری باشد که وکیل مزبور پروانه وکالت آن کشور را نداشته باشد.برای اطلاع بیشتر راجع به داوری ها می توانید به مقاله مربوط به داوری بین المللی در این سایت مراجعه نمایید.

وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی – وکیل امور حقوقی بین المللی

www.lawoffices.ir

26 نظر

  • محقق

    با سلام بسیار ممنون از اطلاعات مفیدتون من لیسانس حقوق هستم و علاقه مند به حقوق بین الملل و برایم جالب بود شما موضوع را از این جهت بررسی فرمودید ?

  • سماعي

    با سلام وخسته نباشید
    سوالی از حضورتان داشتم
    بنده مواد شمیایی مورد نیاز آزمایشگاه خود را از شرکتی که نمایندگی انحصاری آن مواد را در ایران دارد خریداری کردم اما این مواد با آنچه به عنوان نمونه برای ما ارسال کرده اند متفاوت است و ما این موضوع را به آنها اطلاع دادیم اما آنها پاسخگو نیستند به نظر شما ما چه اقدامی علیه این شرکت می توانیم بکنیم و شرکت خارجی مسئولیتی دارد یا خیر؟ممنون از وقتی که می گذارید

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام،در خصوص عدم مطابقت کالاهای ارسالی با آنچه برای شما ارسال شده است جواب به شرح زیر است؛
      ۱-سریعا نسبت به گرفتن تامین دلیل قبل از هر کاری اقدام نمایید تا کارشناس نسبت به تنظیم نظریه بر این اساس اقدام نماید.
      ۲-باید اعلام بفرمایید که آیا برای خرید قرارداد بین المللی تنظیم کرده اید یا با نماینده قرارداد تنظیم شده است و یا اساسا قراردادی تنظیم نشده است و صرفا بر اساس پروفروما بوده است.در اسناد حمل شما بازرسی وجود دارد یا خیر؟
      ۳-در قرارداد تنظیمی کدام قانون به عنوان قانون حاکم در نظر گرفته شده است چرا که مکانیزم بر خورد در چنین مواردی با توجه به قوانین متعدد متفاوت خواهد بود.
      ۴-آیا در قرارداد داوری پیش بینی شده است یا خیر؟مقر داوری و داور(سازمان داوری و یا داور شخصی)؟
      امیر آذرباد وکیل دعاوی تجاری بین المللی

    • محمد

      حق ترمیم کالا در کنوانسیون بیع وین پیش بینی شده و میشه الزام شرکت را به ترمیم کالا خواست

      • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

        با سلام، قانون حاکم در قراداد شما جیست؟
        وکیل امور قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

  • القار

    سلام.کسی که دیپلم فعالیت بین المللی وکالت بگیره(iba)میتونه تو کشورهای مختلف وکالت بکنه؟ممنون میشم اگه یه توضیحی در مورد محدوده کاری کسی که وکیل بین المللی میشه بدید.تو سایت iba شرایط وکیل بین الملل شدن رو نوشته.که بعد از گذراندن پنج دوره از ده دوره در عرض هفت سال مدرک وکالت بین الملل میدن.ولی نمیدونم دقیقا این مدرک به چه معناست.یعنی مثلا کسی که اینو میگیره میتونه تو همه کشورها وکالت بکنه؟یا منظور چیز دیگریست؟

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      بهتر است از خود IBA بپرسید.

  • سعید

    چطور میشه از یک شرکت در خارج از کشور شکایت کرد البته بگم شرکت امریکای هست

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      سلام، آیا قرارداد دارید با ان شرکت یا خیر؟

  • كريم

    سلام میخواستم ببینم واسه وکیل بین الملل دانستن چند زبان و چه زبان هایی اجباریست ؟ و ایا وکیل مهاجرت همان وکیل بین الملل هست ؟ ممنون

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام، وکیل مهاجرت وکیل بین المللی نیست. اما در مورد مفهوم وکیل بین المللی به مقاله ای که در این سایت قرارداده ایم مراجعه بفرمایید.
      وکیل تجاری داخلی و بین المللی
      امیرآذرباد

  • صادق

    با سلام
    من کاراموز وکالت کانون وکلای مرکز هستم و رتبه ۱۳۲ تجارت بین الملل و نفت و گاز
    من علاقه زیادی به قراردادهای بین المللی و تجارت دارم.از جنابعالی درخواست دارم تا برای موفق شدن در این راستا من را راهنمایی بفرمایید
    با تشکر

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      درود بر شما، تبریک بابت موفقیت شما در هر دو زمینه آکادمیک و حرفه ای. تا همین الان شما بخشهایی از طعم موفقیت را چشیده اید.
      در زمینه موفقیت در حوزه آکادمیک و دانشگاه ، اساتید شما در راهنمایی ارجح هستند. اما در زمینه کار حرفه ای آن بخشی که به راه و روش وکالت دادگستری مربوط است که وکیل محترم سرپرست شما مطالب را خواهند فرمود، اما در زمینه فعالیت در حوزه حرفه ای تجارت بین الملل، چند مطلب را عرض می کنم:
      اول اینکه ؛ زبان انگلیسی (زبان تخصصی ) را مسلط باشید. دوم؛ آموزشهای کاربردی اعم از دوره های تخصصی و کارگاههای آموزشی در این حوزه را شرکت نمایید. سوم ؛ حقوق قراردادها را مسلط باشید. چهارم؛ در مورد هر ماده از یک قرارداد بین المللی مطالعه بفرمایید. پنجم ؛ یک حوزه از تجارت بین الملل که مورد علاقه تان است را انتخاب نمایید و در آن حرفه ای شوید، مانند همین حوزه نفت و گاز، سعی کنید فراتر از یک حقوقدان نیز به حوزه حرفه ای خود بیندیشید ، تجارت بین المللی حوزه ای اجرایی است. موفق باشید.
      امیر آذرباد- وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

  • Aslan

    با سلام و عرض ادب و احترام .
    بنده فارغ التحصیل از مقطع کارشناسی رشته فقه و حقوق اسلامی از دانشگاه سراسری میباشم.
    بنا به صلاحدیدی علاقه وافری دارم به مطالعه یکی ار رشته های (جزا و جرم شناسی ) یا( حقوق بین الملل ).
    سوالم از حضرتعالی این هست :
    بنده بعد مدتی به یکی از کشور های خارجی مهاجرت خواهم کرد.
    از آنجاییکه مطلع هستم رشته جزا و جرم شناسی مختص حاکمیت داخلی ایران هست، آیا باز هم در خارج از ایران از آینده شغلی خاصی برخوردار هست یا نه؟
    بین رشته جزا و جرم شناسی و حقوق بین الملل کدام یک از آینده شغلی خوبی در خارج از کشور برخوردار خواهد بود ؟

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      سلام، بهتر است از اشخاص دارای صلاحیت ارائه مشاوره در همان کشور هدف موضوعتان را دنبال کنید.
      سپاس

  • Parastoo nazari

    Ba salam reshteye arshad man bazargani beynolmelal hast mitonam dar sherkat haye hoghoghi be onvane karamoz sherkat konamBain ke man reshtam hoghogh nis modiraiye bazargani has,ya masalan mitonam to ghesmate tanzim gharardad haye te jaei sherkat konam?

  • طهماسبی

    با سلام و عرض ادب
    بنده دارای یک شرکت ثبت شده در زمینه کشتیرانی درخارج از کشور هستم و با توجه به نوع فعالیتم که در زمینه قرارداد اجاره کشتی هست در ایران و به صورت انفرادی مشغول به کارهستم.و تمام کار از طریق ایمیل و تلفن و در منزل انجام میشه.اخیرا یک قرار دادی داشتیم بین یک تاجر خارجی مقیم دوبی و یک شرکت کشتیرانی بین المللی جهت حمل کالا از ایران توسط تاجر نامبرده به یکی از کشورهای آسیایی.عملیات حمل انجام شده و مساله مالی هم بین صاحب کشتی و تاجر پیش نیومده.اما طبق قرارداد کمیسیون بنده میبایست توسط آن تاجر پرداخت میشد ولی تا این لحظه وی از پرداخت آن امتناع ورزیده.خواستم بدونم آیا این امکان وجود داره ایشون رو بدو ورود به کشور بازداشت کرد و یا اینکه احیانا بارهای بعدی ایشون را در بندر توقیف نمود؟

    با سپاس از پاسخگویی تون

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام، در مورد اقامه دعوا علیه تاجر مزبور، می بایست بدوا قراداد شما مورد مطالعه قرار گیرد. در قراردادهای بین المللی عموما، شرط حل و فصل اختلافات پیش بینی شده است که می بایست مطابق آن عمل گردد. بنابر این به شرط مزبور مراجعه نمایید یا رونوشتی از قراردادتان را برای دفتر ، با حذف مشخصات، ارسال نمایید. اگر قراردادی وجود ندارد باید به مراجع قضایی مراجعه نمود و پس از صدور احکام متناسب نسبت به اجرای دادنامه اقدام نمود.
      امیر آذرباد
      وکیل امور تجارت بین المللی و قراردادهای بین المللی

  • hooman

    سلام یک لطفی میفرمائید برای اینکه یک وکیل بین المللی بشیم بفرمائید از کجا باید شروع کنیم؟
    و چه کارهائی باید بکنیم بعتره؟
    من یک برنامه دو ساله دارم برای این کار و فوق لیسانس حقوق تجارت بین الملل هستم

    با احترام

  • سعید

    میشه از یک. شخص ایرانی مقیم آلمان شکایت کرد؟

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام؛ در این زمینه ممنوعیتی وجود ندارد.البته موضوعات حقوقی و کیفری دارای احکام متفاوت در این زمینه هستند.
      امیر آذرباد وکیل تجارت بین المللی

  • homan otadi

    سلام جناب آذرباد وقت بخیر
    متوجه نشدم بلاخره چطور میشه وکیل بین المملل شد؟ازمون iba چه آزمونی هستش ؟چطور میشه با پروانه وکالت ایران تو کشورهای دیگه فعالیت کرد؟متشکرم

  • uni verse

    سلام.
    من سال یازدهم هستم و علاقه مند به حقوق بین الملل. اما متاسفانه در این مورد. هیچ کسی نتونسته به من کمک کنه.
    چه طور میتونم وارد این حرفه بشم و اینکه اگه بخوام خارج از کشور برای دانشگاه اپلای کنم باید چه کار کنم؟

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام، به کدام قسمت از حقوق بین الملل علاقه مند هستید؟

  • لیلایوسفی

    سلام و خسته نباشید من یه سوالی ذهنم و خیلی درگیر کرده و در حال تحصیل در دوره ی کارشناسی رشته ی حقوق هستم و علاقه زیادی به حقوق بین المللی دارم و دوست دارم بعد از تمام کردن دوره ی کارشناسی ارشد برای کار به کشور ترکیه بروم آیا امکان پذیر هست یا باید در آن کشور مجددا رشته ی حقوق رو بخونم ؟؟

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام – در این مورد اطلاع خاصی ندارم متاسفانه.
      با تشکر از شما –
      امیر آذرباد وکیل قراردادهای بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *