مشاور حقوقی تجارت بین المللی

اختلافات و دعاوی شرکتها

با درود – اختلافات و دعاوی شرکتها رفته رفته به عنوان دعاوی تخصصی در آمده اند.

شناخت حقوق شرکتهای تجاری ،مسایل و رویه های قضایی کیفری و حقوقی راجع به شرکتها ،شناخت روابط تجار و معاملات تجاری ، معاملاتی که شرکت از طریق مدیران شرکت منعقد می نماید، حدود اختیارات و مسئولیتهای مدیران و بسیاری از مسائل حقوقی شرکتها نیازمند تسلط بر قوانین راجع به اختلافات و دعاوی شرکتها است.

وکیل شرکتهای تجاری برای رسیدگی اختلافات و دعاوی شرکتها ، باید موارد متعددی را مد نظر قرار دهد که به صورت خلاصه در زیر توضیح می دهیم.

  • شناخت قانون خاص راجع به هر یکی از شرکتهای تجاری

می دانیم در مورد شرکتهای تجاری چندین قانون در قوانین موضوعه ایران وجود دارد، بنابر این ابتدا می بایست نوع شرکت مشخص گردد. انواع شرکتها را می توانید در نوشته ” شرکتهای تجاری ” مطالعه بفرمایید. برخی از انواع شرکتها مانند شرکتهای تعاونی قوانین مختص به خود را دارند، برخی از انواع شرکتها تحت حاکمیت لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ هستند، یعنی شرکتهای سهامی عام و خاص ، برخی دیگر از شرکتها تحت حاکمیت قانون تجارت ایران هستند ، این شرکتها نیز مشمول مبحث مختص به خود در قانون تجارت هستند.

  • بررسی اسناد ، اساسنامه ، توافقات ، مصوبات مجامع 

یکی دیگر از مواردی که در امر بررسی اختلافات و دعاوی شرکتها حائز اهمیت است، اقدام به بررسی حقوقی مستندات ، موارد تراضی و آنچه در مجامعی همچون هیات مدیره و یا مجمامع عمومی شرکت اعم از مجامع عمومی عادی سالیانه ، مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده ، مجمع عمومی عمومی فوق العاده یا در هیئت مدیره شرکت مصوب شده است که می بایست توسط وکیل شرکتهای تجاری مورد بررسی دقیق واقع گردد.

به این معنی که تاثیر آنها در اختلافات و دعاوی و همچنین تطبیق آنها از نظر حقوقی مورد ارزیابی وکیل واقع می گردد و به ویژه تطبیق آنها با قوانین عام و خاص دیده گردد.

  • اقامه دعوا یا دفاع در دعاوی مطروحه 

پس از بررسی موارد فوق و سایر موارد قانونی و همچنین رویه های قضایی معتبر ، وکیل نسبت به طرح دعوای و یا دفاع در پرونده مطورحه علیه موکلش نسبت به تلاش برای احقاق حق اقدام می نماید. باید در نظر داشت  دعاوی راجع به حقوق شرکتهای تجاری در قوانین مرتبط تجاری منعکس گردیده است. فرضا دعوای ابطال مصوبه هیات مدیره شرکت که قانون تجارت و یا قانون شرکتهای تعاونی و یا لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت ( مصوب سال ۱۳۴۷ ) شرایطی را برای اعتبار مصوبات پیش بین نموده است.

 

  • اختلافات درون شرکتی و یا خارج از شرکت

یقینا بخش عمده ای ار اختلافات و دعاوی راجع به شرکتهای تجاری  در درون یک شرکت رخ می دهد. مانند عدم تقسیم سود قابل تقسیم که باب دعوی مطالبه سود قابل تقسیم را برای سهامدار می گشاید.

اما در مقابل، بسیاری از اموری که مرتبط با حقوق شرکتهای تجاری است درون شرکتی نیست. مانند اینکه؛ شخص یا شرکتی با شرکت دیگر قراردادی را منعقد نموده است و قرارداد تنها با امضاء یکی از اعضاء هیات مدیره صورت پذیرفته است، یا با امضاء مدیر عامل و در حالی که آخرین آگهی شرکت که در روزنامه رسمی منتشر شده مقرر می دارد قراردادها و اسناد تعهد آور با امضاء دو نفر همراه با مهر شرکت معتبر است و اسن امر باعث بروز دعاوی می شود که اشخاص ثالث را نیز در بر می گیرد.

  • طرح دعاوی از ناحیه شرکت علیه اشخاص ثالث

در بسیاری از موارد، طرح دعوی از ناحیه شرکت علیه اشخاص شرکت اجتناب ناپذیر است. شرکت تجاری دارای روابط قراردادی و غیر قراردادی گسترده ای با اشخاص ثالث است. در این مواقع معمولا وکیل شرکت بر علیه اشخاص ثالث اقدام به طرح دعوی می نماید.

بالتبع، شرکت در مواردی طرف دعاوی متعدد حقوقی و یا کیفری واقع میگردد، در این مواقع وکیل شرکت به وکالت از شرکت در مراجع صالحه به دفاع از شرکت بر می خیزد.

 

امیر آذرباد – وکیل امور تجاری بین المللی و داخلی

مقالات مرتبط:

 

 

6 نظر

  • Adabgar

    سلام جناب وکیل عزیز آقای آذرباد
    خیلی خوب است که سایت شما ، مملو از مطلب های علمی و کاربردی است . اگر محبت کنید در موردوظیفه های قانونی مدیران مطاب بگذارید مدیر شرکت هستم . وکیل شرکت ما بیشتر تو زمینه های اراضی سررشته دارند

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – بله حتما.
      البته چندین مطلب در سایت وجود دارد اما به نظرم ارائه یک مطلب کامل در مورد مسولیتهای مدیران مناسب است.
      سایت را دنبال کنید در این هفته مطلبی جامع در این خصوص قرار خواهم داد.

  • Sina

    سلام آقای آذرباد خسته نباشید و خیلی تشکر برای مطلب هاتون من دانشجوی تجارت بین الملل هستم مطلب هاتون واقعا علمی و کاربردین

    • وکیل تجارت بین المللی

      سپاسگذارم

  • حسین نژاد

    درود بر شما جناب وکیل عزیز خیلی ممنونم برای پستهاتون. سایت شما را دوستان معرفی کردند خواستم تشکر کنم. اگه میشه توی شرکتها هم مطلب بزارید مثلا مدیر شرکت و مسئولیتی که داره برای چک

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – ضمن اینکه مطالب زیادی در مورد شرکتهای تجاری در سایت نوشته ام، بله حتما در مورد شرکتهای تجاری و حدود مسئولیت مدیران مطلب خواهم گذارد چرا که دعاوی بی شماری در این باره وجود دارد.

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *