وکیل امور حقوقی بین المللی

اقامه دعاوی بین المللی در مراجع بین المللی داوری

با سلام – لزوم اقامه دعاوی بین المللی در مراجع بین المللی داوری در مواردی که حقی از شما یا شرکت شما نادیده گرفته شده است اجتناب ناپذیر است. البته در صورتی که شرط داوری در قراردادهای بین المللی درج شده باشد، یا اینکه به موجب توافقنامه جداگانه ای توافق کرده باشید در صورتی که اختلافی بروز نماید حل و فصل اختلافات از طریق داوری خواهد بود، و یا اینکه طرفین قرارداد بین المللی موضوع را به سندی ارجاع داده باشند که در آن سند شرط داوری وجود دارد و مواردی از این دست.

از همین رو است که در زمانی که شما به مرکز داوری مراجعه می کنید، اولین موردی که توسط کارشناسان مرکز داوری بررسی می شود، توافق طرفین بر ارجاع به داوری و البته صلاحیت آن مرکز به عنوان مراجع داوری است.

  • اولین قدم در اقامه دعاوی بین المللی در مراجع بین المللی داوری جیست؟

اقامه دعاوی بین المللی در مراجع بین المللی داوری با تنظیم و ثبت درخواست داوری صورت می پذیرد، البته در داوری های سازمانی ، در مورد داوری های موردی در مطلب علیحده ای موضوع بررسی می شود. به لحاظ اینکه معمولا  طرفین قرارداد بین المللی حرفه ای، داوری سازمانی را در قرارداد می گنجانند، مگر موارد خاصی مد نطر باشد؛ فرضا یک طرف نگران در دسترس قرار گرفتن اطلاعات دعوی از ناحیه کارکنان سازمان داوری است و تمایل دارد داوری موردی باشد تا صرفا داور دسترسی به اطلاعات پرونده داشته باشد و یا مواردی از این دست.

ثبت درخواست داوری معمولا توسط وکیل خواهان صورت می گیرد، چونکه دعاوی بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکتها ترجیح می دهند که اقامه دعاوی بین المللی در مراجع بین المللی داوری به صورت حرفه ای صورت پذیرد، اما مانعی ندارد که خود خواهان نسبت به تنظیم و ثبت درخواست داوری اقدام نماید.

  • قدم بعدی در اقامه دعاوی بین المللی در مراجع بین المللی داوری

بعد از اینکه درخواست در مرکز داوری ثبت گردید، آن مرکز طی نامه ای خطاب به طرف اختلاف از ثبت درخواست شما و لزوم پاسخگویی در ظرف مدت معینی، که معوملا مدت ۱۰ روزه است بنا به قواعد داوری آن سازمان  داوری ، را درج می نماید.

بعد از پاسخگویی، نوبت به تعیین داوران و موارد بعدی می رسد که نیاز مند درج مطالب دیگری است.

نتیجتا اینکه، اقامه دعاوی بین المللی در مراجع بین المللی داوری موضوعی تخصصی است، وکیلی که داوری بین المللی را به شیوه حرفه ای دنبال می کند، می بایست نسبت به موارد متعددی همچون؛ موازین حقوقی بین المللی ، حقوق بین المللی ، تعارض قوانین ، زبان تخصصی انگلیسی ، داوری و حقوق قراردادهای بین المللی تسلط کافی داشته باشد.

امیر آذرباد – وکیل دعاوی بین المللی تجاری

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *