وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

اقامه دعاوی در ایران علیه شرکتهای خارجی

با سلام – اقامه دعاوی در ایران علیه شرکتهای خارجی بیشترین حجم از پرسشهای واصله از دفتر حقوقی ما است که از ناحیه شرکتها و تجار ایرانی مطرح می گردد.
بسیار اتفاق می افتد که شرکتهای خارجی به دلایل متعدد، تعهدات قراردادی خود را نقض می کنند و یا تعهدات خود را کامل انجام نمی دهند و شرکتهای ایرانی بعد از مایوس شدن از نتایج مذاکرات ، به فکر اقامه دعاوی در دادگاه ها می افتند و نیاز به وکیل برای طرح دعوای بین المللی علیه شرکت خارجی بوجود می آید.

معمول است که قوانین ملی کشورها ، راه را برای حمایت از اتباع کشور خود برای طرح و اقامه دعوی علیه اتباع کشورهای دیگر هموار می سازند، اما بهتر است با توجه به اینکه نظم نوین بین المللی نیازمند شناخت از ناحیه وکیل دعاوی بین المللی است، موارد زیر را در نظر گرفت.

بر این اساس، این پرسش که چگونه می توانند به محاکم قضایی مراجعه نمایند و دعوای بین المللی را اقامه نمایند اولین پرسش پیش روی آنها است.
حقیقت این است که می بایست چند مورد را از یکدیگر تفکیک نمود.

لذا یک وکیل بین المللی برای طرح دعاوی بین المللی باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

  • آیا در قرارداد ، برای حل و فصل اختلافات شیوه خاصی پیش بین شده است یا خیر؟ منظور اینکه آیا مراجعه به دادگاههای دولتی و یا مراجع داوری پیش بینی شده است؟
  •    معمول است که قراردادهای تجاری بین المللی حاوی شرط داوری تجاری بین المللی هستند. تجار از دو کشور متفاوت به سختی موافقت می کنند تا اختلافاتشان به دادگاههای دولتی یک طرف قراداد ارجاع شود. حتی در مورد مرجع داوری صلاحیت دار نیز حساسیت هایی را در نظر دارند. از جمله اینکه آن مرجع داوری اعتبار بالایی داشته باشد و داوری بین المللی را به صورت حرفه ای انجام دهد.
  • معمولا، شرط راجع به شیوه حل و فصل اختلافات با قانون حاکم بر خود قرارداد از ناحیه طرفین قرارداد اشتباه گرفته می شود، شیوه حل و فصل اختلافات و مراجع قضایی و یا داوری که در قرارداد پیش بینی شده است به اختلافات رسیدگی می کند، اما در رسیدگی به اختلافات بین المللی به قانون حاکم بر قرارداد در موارد مربوطه مراجعه خواهد نمود.
  • چنانچه در قرارداد تجاری بین المللی شرط داوری بین المللی پیش بینی شده باشد، دعاوی و اختلافات طرفین می بایست به همان مرجع داوری ارجاع شود.
  • مورد بعد در مورد اجرای آراء قضایی کشور ها توسط کشورهای دیگر است. این امور می بایست توسط یک وکیل دعاوی بین المللی مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. اجرای آراء قضایی صادره در یک کشور دارای مسائل مختلفی است که در قوانین داخلی کشور ها آمده است. در مورد کشور ما ایران، می توانید به بخش اجرای آراء دادگاههای خارجی در قانون اجرای احکام مدنی مراجعه نمایید.

با سپاس – امیر آذرباد وکیل دعاوی بین المللی

وکیل امور قراردادهای بین المللی

مقالات مرتبط:

قرارنامه داوری – داوری تجاری بین المللی

وکیل قراردادهای بین المللی

وکیل بین المللی

12 نظر

  • Sodabe.b@gmail.com

    سلام آقای آذرباد – ممنون می شوم بفرمایید برای بررسی قراردادمان چی طور باید اقدام کنیم.

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام به شما و تشکر بابت مطالعه مطلب.
      ۱- همینکه قراردادی میان شما و طرف خارجی شما وجود دارد خبر خوبی است ، متاسفانه بسیاری از شرکتهای ایرانی ترجیح می دهند قراردادی در میان نباشد و یا با اسناد حمل و یا پروفروما توافق می نمایند.
      ۲- می توانید بعد از تماس و هماهنگی، قرارداد تان را به شماره همراه موجود در سایت از طریق واتس آپ یا ایمیل به نشانی مندرج در سایت ارسال نمایید تا بررسی اولیه را انجام دهیم.
      ۳- لطفا مشخصات و سایر موارد قرارداد را پاک نمایید، ما صرفا به مفاد مواد قراردادها توجه می کنیم.
      با سپاس – امیر آذرباد وکیل دعاوی بین المللی و قراردادهای بین المللی

  • Masumeh

    سلام و خسته نباشید آقای آذرباد مطلبهایی که می گذارید خیلی کاربردی هستن خواستم تشکر کنم ازتون

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      سلام – تشکر بابت اظهار لطف شما.
      واقعیت این است که مواردی که در این سایت قرار میدهیم برخاسته از موارد دعاوی بین المللی و قراردادهای بین المللی است که در آن دخیل هستیم و به اشتراک گذاشتن آنها را مفید می دانیم.
      سپاس مجدد – امیر آذرباد وکیل امور دعاوی بین المللی

  • Davood

    سلام آقای وکیل آذرباد خیلی عالی است که وکیل حقوق بین الملل داریم. بنابر این میشود که تو ایران شکایت کنیم؟

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      سلام – تشکر از اظهار محبت شما.
      بله بستر قانونی در این خصوص وجود دارد. البته همانطور که در مطلب هم اشاره شد باید ابتدا بررسی نمایید که ممکن است داوری مورد توافق طرفین بوده باشد بنابراین شرط داوری مندرج در قرارداد با توافقنامه داوری و ا اسنادی که به آنها ارجاع می‌شود در خصوص داوری چه چیزی در نظر گرفته اند.

  • Salimi

    سلام – آقای وکیل چون شما اختلافات بین المللی را وکالت می کنید ممکنه لطفا جواب ما را بدهید دادگاه دعوای ما را رد کرد نوشته است که باید به داوری بروند مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران تو قرارداد نوشتیم برای داوری.

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      سلام – بله
      دادگاهها چنانچه در قرارداد شرط داوری درج شده باشد، تصمیم به صدور قرار امتناع از رسیدگی صادر خواهند نمود، البته اگر دو طرف به طور ضمنی و یا صریح از داوری عدول ننمایند.
      بنابراین باید به مرکز داوری اتاق ایران مراجعه نمایید و با درخواست داوری از مرکز درخواست تشکیل دیوان داوری بدهید. آیین رسیدگی به داوری، بر اساس قواعد داوری مرکز داوری اتاق ایران است که در دسترس شما در سایت قرار گرفته است.
      امیر آذرباد وکیل امور دعاوی بین المللی

  • BABAK

    آقای وکیل آذرباد لطفا داوری را توضیح بفرمایید مشکل ما هم هست الان برای اختلافمان – ممنون که شما اینقدر حرفه ای فعالیت می کنید

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      با سلام – طرفین می توانند تراضی کنند که اختلافات خود را به جای آنکه در دادگاه مطرح شود ، به داوری ارجاع شود. به این مفهوم که جای قاضی دادگاه ، داور رسیدگی و رای صادر کند. در مورد داوری داخلی ، مواد ۴۵۴ تا ۵۰۱ قانون آیین دادرسی مدنی ایران و در مورد داوری های تجاری بین المللی، قانون داوری تجاری بین المللی ایران مصوب سال ۱۳۷۶ حاکم خواهد بود. البته برخی از موضوعات قابلیت ارجاع به داوری نخواهند داشت. همینطور برخی از افراد نیز نمی توانند به عنوان داور انتخاب شوند.
      امیر آذرباد وکیل تجارت بین المللی

  • گودرز زتگانه

    با سلام
    آیا امکان طرح دعوی حقوقی در ضمینه نقض کپی رایت در آمریکا برای ما وجود دارد
    سپاس از شما

    • وکیل تجارت بین المللی

      با سلام، لطفا توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نمایید از جمله اینکه در کدام کشورها اقدام به ثبت نموده اید؟ نقض حقوق راجع به کدام بک از موارد مالکیت فکری یا صنعتی است و …

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *