مشاور حقوقی تجارت بین المللی

اقامه دعوا در مراجع داوری بین المللی

اقامه دعوا در مراجع داوری بین المللی در مورد اختلافات قراردادی تواففات بین المللی بیشتر قابل تصور است. معمولا در قراردادهای داخلی ، یا طرفین پیش بینی می کنند یک مرجع داوری داخلی اختلافاتشان را در صورت بروز رسیدگی کند یا دعوی و اختلافات به دادگاههای داخلی همان کشور برای حل و فصل ارجاع می گردد.

اما در دعاوی بین المللی وضعیت بدینگونه نیست؛

مرجعی که به دعوای بین المللی رسیدگی می کند محتمل است که واقع در کشور طرفین یا دست کم یکی از آنها نباشد.

این موضوع آثار زیادی را به همراه دارد، از زبانی که رسیدگی به دعوا با آن صورت می گیرد گرفته تا صلاحیت دادگاههای کشور متبوع مرجع داوری در مورد ابطال آرای صادره داوری مباحث گوناگونی را مطرح می کند.

فرض کنید در قرارداد بین المللی که با طرف خارجی تان دارید، یک شرط داوری وجود دارد که مرجع رسیدگی به اختلافات را دیوان داوری آی سی سی در شهر پاریس فرانسه مشخص نموده است.

بنابر این اگر به همین کیفیت دعوای حقوقی تان را در مرجع قضایی ایران مطرح کنید، دادگاه چنانچه یکی از طرفین تا پایان جلسه اول تقاضا نماید، دعوا را به داوری احاله خواهد داد. این امر، با اندکی تفاوت در کشورهای گوناگون یکی از قواعد حقوقی پذیرفته شده جهانی است. ماده ۸ قانون داوری تجاری بین المللی ایران نیز صراحتا این موضوع را مقرر داشته است.

اقامه دعوا در مراجع داوری بین المللی نیازمند وجود توافق طرفین نسبت به ارجاع اختلاف بین المللی شان به داوری است. ماهیت توافق داوری را می توان از بند ج ماده ۱ قانون داوری تجاری بین المللی ایران متوجه شد. به موچب این بند، موافقتنامه داوری توافقی است که به موجب آن تمام یا بعضی از اختلافاتی که در مورد یک یا چند رابطه حقوقی معین اعم از قراردادی یا غیر قراردادی به وجود آمده یا ممکن است پیش آید، به داوری ارجاع می شود.

وکیل امور قراردادهای بین المللی – دعاوی بین المللی امیر آذرباد

مطالب مرتبط:

 

9 نظر

  • S

    خسته نباشین – این شرط که می فرمایید را چطور می شود دید آقای وکیل توی قرارداد؟ سپاس از شما آقای وکیل

    • وکیل تجارت بین المللی

      شرط داوری معمولا در موارد انتهایی قرارداد بین المللی درج می گردد. تیتر های موارد قراردادی موسوم به Arbitration Clause – Dispute resolution معمولا حاوی شرط داوری هستند. باید قرارداد را با دقت مطالعه بفرمایید.
      همچنین میتوانید قرارداد را به ایمیل دفتر ما ارسال فرمایید تا چنانچه در قراداد شما شرط داوری وجود داشته باشد شما را راهنمایی کنم.
      البته توافق داوری محدود به شرط ضمن عقد نبوده و می تواند اشکال متفاوتی نظیر موافقتنامه مستقل داوری داشته باشد.

  • vc-S

    درود به شما آقای آذرباد یک سوال داشتم . زمانی که قراردادمان را با طرف اتریشی می نوشتیم اصلا اطلاعی در مورد داوری نداشتیم الان به یک اختلاف جزیی خوردیم سوالم اینه که الان می تونیم داوری بخواهیم. ممنون می شم جواب بدید ما شرکت بزرگی هستم توی صنعت خودمان برای همین ترجیح می دیم که داوری بریم.

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما. آخرین آگهی روزنامه رسمی شرکت را برای بررسی دارندگان حق امضا شرکت به دقت مورد بررسی قرار دهید.
      این را نیز باید بدانیم که اختیارات مدیر عامل در مواردی است که به وی تفویض شده است، ماده ۱۲۵ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت را مطالعه فرمایید.

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – در این باره اگر درخواست ارجاع به داوری شما توسط طرف مقابل در عمل و یا صراحتا پذیرفته شود، اختلاف داوری می رود. پیشنهاد بنده این است که درخواستی به یک نهاد داوری معتبر بدهید، نهادی مانند مرکز داوری اتاق ایران. در قواعد داوری مرکز داوری اتاق ایران این موضوع نیز پیش بینی شده است.

  • غفارزاده

    با سلام و خسته نباشید
    سوالی از حضورتان داشتم اگر اختلافی بر سر تفسیر بندهای قرارداد بین المللی بین دو تاجر پس از امضای آن پیش آید چه باید کرد؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      با درود بر شما – معمولا در شرط های استاندارد داوری ، حل اختلاف ناشی از تفسیر راجع به مفاد قرارداد نیز به داوری ارجاع می گردد. از همین روی نیز توصیه می شود از شروط استاندارد داوری ، خصوصا در موردی که به یک نهاد داوری ارجاع می دهید از همان شرط پیشنهاد شده آن نهاد استفاده کنید.
      بنابر این بایستی به مفاد شرط داوری مراجعه بفرمایید.
      اگر احساس میکنید مفاهیم حقوقی تفسیر در شرط داوری برایتان روشن نیست، می توانید شرط مزبور را برای دفتر بنده
      ایمیل کنید بنده مورد را بررسی می کنم و از طریق دفتر به شما اطلاع خواهم داد.

  • صادق

    خسته نباشین آقا ی آذرباد اگر ممکنه برای داوری توی ایران هم بنویسین لطفا

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – البته داوری در ایران لزوما به این معنی نیست که داوری داخلی تلقی می شود. بنابر این داوری بین المللی نیز می تواند در ایران باشد. اما اگر منظور شما داوری داخلی است، علی رغم اینکه بنده در زمینه دعاوی و داوری بین المللی فعالیت میکنم، اما بسیار داوری داخلی را نیز با اهمیت می دانم، بنابر این حتما در این مورد مطلب خواهم نوشت.

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *