مشاور حقوقی تجارت بین المللی

ثبت علامت تجاری – برند

با سلام – ثبت علامت تجاری – برند یکی از اولین اقداماتی است که یک تاجر می بایست انجام دهد. به ویژه اگر یک شرکت تولید کننده کالا و یا عرضه کننده خدمات است.

  • چرا می بایست علامت تجاری را ثبت نمود؟ 

پاسخ کوتاه این است؛ برای داشتن حمایتهای قانونی. حمایتهای قانونی هم به لحاظ کیفری و هم به لحاظ حقوقی.

بسیاری از حمایتهای قانونی که برای دارنده علامت تجاری – برند در نظر گرفته شده است، نیازمند ثبت شدن علامت تجاری – برند وی است. این اصل در کشورهای دیگر نیز به همین صورت است. بنابر این بی دلیل نیست که یکی از اولین توصیه های یک وکیل برای صادارت کالا و یا خدمات شرکت به موکل خود می دهد، ثبت علامت تجاری – برند وی در آن کشور باشد.

ثبت علامت تجاری در هر کشوری مقررات خود را دارد که البته با اختلافات مختصر، تقریبا از شیوه یکسانی تبعیت می کند، عدم سابقه ثبت علامت، نداشتن معارض، اعلان عمومی علامت تجاری و بسیاری از این موازین در تمامی کشورها وجود دارد.

ثبت علامت تجاری علاوه بر اینکه حمایتهای قانونی را به همراه دارد، مانع از آن می شود که اشخاص دیگر بتوانند علامت تجاری شما را ثبت نمایند. بنابر این حمایتهای قانونی از هر دو زاویه قابل تامل است، حمایت قانونی از شما در برابر اشخاصی که از علامت شما سوء استفاده کرده اند و همچنین حمایت قانونی از شما در برابر اشخاصی که پس از ثبت علامت تان درصددند علامت شما را ثبت نمایند.

در پایان نیز باید افزود، برند در واقع همان علامت تجاری است. برند عنوانی تجاری و بازرگانی است تا حقوقی. بنابر ان آنچه در قوانین موضوع در این باره وجود دارد، علامت تجاری Trade Mark است.

امیر آذرباد ، وکیل امور تجاری بین المللی و داخلی

2 نظر

  • S

    سلام آقای آذرباد، خیلی عالی بودن مطلباتون. ممکنه براتون اگر بفرمایید چطور می تونیم وکالت بدهیم به شما که برند ما را ثبت کنید؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      سلام، یکی از خدمات دفتر حقوقی آذرباد ، ثبت علامت تجاری و دعاوی مربوطه است‌. در این خصوص لطفا با دفتر تماس حاصل بفرمایید.

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *