وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

داوری بین المللی تجاری

با سلام – شاید بتوان گفت بیش از ۹۰ درصد قراردادهای تجاری بین المللی حاوی ماده ای است که شیوه حل و فصل اختلافات میان طرفین را از طریق داوری تجاری بین المللی پیش بینی کرده است.

بنابر این اگر بخواهیم حقوق شرکتهای ایرانی و تجاری ایرانی که به هر نحو در سطح بین المللی فعالیت تجاری می کنند را محفوظ داریم، می بایست در این زمینه بسیار حرقه ای عمل کنیم و البته این وظیفه یک وکیل امور تجارت بین المللی است که موکلین یا مراجعین خود را با ارائه خدمات حقوقی تجارت بین المللی خشنود و بی نیاز سازد.

امیر آذرباد وکیل قراردادهای بین المللی :  روابط حقوقی تحاری بین المللی ، متفاوت و پیچیده تر از روابط حقوقی داخلی است. در نظام حقوقی داخلی، در بررسی اختلافات و روابط برخاسته از قراردادهای تجاری داخلی با یک قانون واحد، دادگاه واحد و یک سیستم حقوقی واحد سر و کار دارید، اما در قرارداد تجاری بین المللی اینگونه نیست.

در قرارداد بین المللی بسیار معمول است که قانون حاکم بر قرارداد بین المللی ، قانون کشور ما نباشد، طرفین به هر علتی قانون یک کشور خارجی و یا کنوانسیون بین المللی را بر قرارداد خود حاکم نموده باشند. از سویی دیگر، ممکن است مرجع رسیدگی کننده به اختلاف ، مراجع داوری در ایران نباشند و یک مرجع مستقل از کشور متبوع طرفین قرارداد تجاری بین المللی باشد.

تفاوت‌ها به این نقطه نیز خاتمه نمی یابد، احتمال دارد رای داوری بین المللی در همان کشور محل صدور به اجرا در نیاید و محکوم له تصمیم بگیرد رای صادره  را در کشور دیگری  اجرا کند، چرا که معمول است ذینفع، رای داوری را در کشوری که محکوم علیه دارای اموالی باشد به اجرا ببرد.

از سوی محکوم علیه نیز این امکان وجود دارد که بخواهد تقاضای ابطال رای داوری بین المللی را مطرح کند، که مباحث راجع به تشخیص دادگاه صالح برای تقدیم تقاضای ابطال رای داوری با توجه به اینکه کشورهای جهان، هریک مکانیرم خود را برای داخلی و یا خارجی تلقی کردن آراء داوری دارند مطرح می گردد.

نهایتا اینکه رای داوری باید در یک سرزمین به مرحله اجرا در بیاید و سرانجام محکوم له از یک دادگاه دولتی تقاضای اجرای رای داوری خواهد نمود.

اینها همه ضرورت مطالعه دقیق و مدیریت حقوقی یک وکیل قراردادهای بین المللی را در مرحله تنظیم قرارداد بین المللی بین المللی آشکار می نماید.

تا آنجاییکه به تنظیم قرارداد بین المللی مربوط می گردد، باید شرط داوری با دقت تنظیم شود. خصوصصا وقتی که مدیریت داوری توسط یک نهاد داوری نیست، یعنی داوری موردی است. چرا که در داوری های بین المللی اگر شرط داوری کامل تنظیم نگردد، یا از قوائد استانداردی استقاده نگردد، موحب بلاتکلیفی های بسیاری خواهد گردید.

داوری به شیوه های مختلقی مورد توافق طرفین واقع می گردد. امیر آذرباد وکیل دعاوی تجاری بین المللی : یا موافقتنامه ای مستقل داوری اختلافات طرفین را پیش بینی نموده است، یا  در قرارداد تجاری بین المللی ارجاع به اسنادی شده است که در آن داوری پیش بینی شده است و یا اینکه  مطابق آنچه بیشتر متداول است، در خود قرارداد بین المللی ، برای شیوه حل و فصل اختلافات ، داوری پیش بینی شده است.

البته طریق دیگری نیز وجود دارد، اینکه طرفی با مراجعه به مرکز داوری ، درخواست داوری بدهد و طرف دیگر را به داوری بین المللی تجاری فرا بخواند، البته این امر بستگی به قبول طرف دیگر بر رسیدگی به شیوه داوری خواهد داشت.

امیر آذرباد  – وکیل قراردادهای بین المللی – وکیل دعاوی بین المللی تجاری

 

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *