مشاور حقوقی تجارت بین المللی

قراردادهای صادارتی خارجی

با سلام – معمولا قرارداد فروش بین المللی کالا یکی از اصلی ترین قراردادهای صادارتی خارجی است. در واقع فروش و صادارت کالا به کشورهای دیگر عمدتا با استفاده از قرارداد بیع صورت می گیرد. قرارداد بین المللی فروش کالا معمولا با نام های Sale contract – Contract for the sale of goods  یا عناوینی از این دست دارد. در حقیقت قراردادهای فروش بین المللی کالا همان قراردادهای فروش کالا است که همه روزه یک شرکت تجاری ممکن است با آن سرو کار داشته باشد.

اما به احاظ اینکه قرارداد فروش بین المللی کالا دارای جوانب بین المللی است، تنظیم و تحریر آن، زبان قرارداد، تعیین تکلیف راجع به برخی امور مانند قانون حاکم بر قرارداد نیز ضروری است. اموری که در مورد قراردادهای فروش کالا در سطح داخلی کشور ها به آن پرداخته نمی شود و این نیاز به ارائه نظر توسط وکیل قراردادهای بین المللی را ایجاب می نماید.

فرض کنید  یک فروشنده قطعات یدکی خودرو در کشور ایران به خریداری ایرانی در یکی از شهرهای این کشور محصولات تولیدی در ایران را به خریدار در ایران می فروشد و در همین کشور تحویل می دهد. این یک قرارداد بیع داخلی است. چه اینکه نمی توانیم عنصر خارجی را در قرارداد آنها بیابیم، هم طرفین قرارداد اتباع یک کشورند، هم قرارداد در ایران منعقد و اجرا می گردد و سایر موارد.

در مورد این قرارداد، قوانین داخلی کشور ایران حاکم هستند، به این معنی که قانون ایران ضوابط، شرایط، صحت، بطلان ، موارد فسخ قرارداد و سایر موارد یک قرارداد را تعیین می نماید. اگر اختلافی در مورد این قرارداد بروز نماید، فارغ از موارد قوانی خاصی که ممکن است در برخی موارد حکم فرما باشد، قانون مدنی ایران ملاک و مناط تصمیم گیری و صدور آراء قضایی و یا داوری حسب مورد است.

 اما اگر عناصر خارجی در قرارداد وجود داشته باشد چطور؟ در این جا است که قرارداد خرید و فروش بین المللی کالا به عنوان قراردادهای صادارتی خارجی مورد انتخاب قرار می گیرد. فرض کنید همین تولید کننده محصولات تولیدی خود را به خریداری در کشور ارمنستان می فروشد. قرارداد را در آن کشور یا کشور دیگر منعقد نموده است و امور یا از این دست.

در این قرارداد به وضوع عناصر متعدد خارجی را می بینیم، از جمله؛  تابیعیت طرفین ، وجود کالا در یک کشور، محل انعقاد عقد و سایر موارد. البته باید این را افزود که در نظام های حقوقی متفاوت برخی از این عناصر اهمیت یک عنصر خارجی را ندارند.

بنابر این لزوم تنظیم قراداد با درج مواردی که به جنبه های بین المللی یک قرارداد فروش مرتبط است را در قرارداد پیش بیینی نمود.

وکیل پایه یکم دادگستری – امیر آذرباد

مطالب مرتبط:

وکیل برای امور بین المللی شرکت

وکیل قراردادهای بین المللی

داوری دعاوی و اختلافات بین المللی

2 نظر

  • Aria.

    خسته باشین . سوال من این است که چطوری میتونیم مطمئن بشیم که قرارداد صادراتی خوبی داشته باشیم با طرفمان. البته سالهای زیادی است که کار میکنیم و مطمینیم که مسولیت پذیر هستند

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما- واقعیت این است که سوال بسیار کلی است و تبعا پاسخ به تمامی موارد امکانپذیر نیست.
      اما توصیه این است که باید ریسکهای کاری خود را بشناسید و برای آنها در قرارداد بین المللی تان مکانیزم های مناسب قرار دهید. هر قدر پیش بینی و احاطه بیشتری داشته باشید، قرارداد بین المللی شما جامع تر خواهد بود. البته نوشتارهای متعددی هم در سایت حقوقی امیر آذرباد قرار داده شده است که می توانید به آنها مراجعه بفرمایید.
      با سپاس-
      امیر آذرباد –
      وکیل امور دعاوی بین المللی – قراردادهای بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *