قرارداد توزیع کنندگی بین المللی

با درود – قرارداد توزیع کنندگی بین المللی یکی از پرکاربرد ترین قراردادهای بین المللی تجاری در سطح جهانی است. عنوان قرارداد بین المللی با نام ” DISTRIBUTORSHIP AGREEMENT ” شناخته می شود و نه تنها در کشور ما بلکه در کلیه کشورهای جهان قراردادی است که مورد استفاده شرکتهای تجاری و تولید کنندگان یا تامین کنندگان محصولات واقع می شود.

معمولا تولید کنندگانی که می خواهند در کشورهای هدف عرضه محصولات خود را سازماندهی کنند و توسعه بازار محصولات خود را در مقاصد مشخص انجام دهند، به قرارداد توزیع کنندگی روی می آورند. چرا که به وجود یک توزیع کننده در کشور مقصد و فوایدی که برای توسعه بازار محصولات آنها دارد واقف هستند.

البته ضروری می دانیم ماهیت این قرارداد بین المللی تبیین گردد؛ چرا که برخی اوقات قرارداد توزیع کنندگی بین المللی با قرارداد نمابندگی انحصاری / غیر انحصاری  اشتباه گرفته می شود. بنابر این برای شناخت تفاوت میان این دو، در صورت تمایل می توانید نوشته راجع به قرارداد بین المللی نمایندگی تجاری را مطالعه بفرمایید.

 

قرارداد توزیع کنندگی بین المللی

 

مفهوم حقوقی قرارداد بین المللی توزیع کنندگی ؟

به طور ساده می توان گقت به موجب قرارداد توزیع کنندگی بین المللی ،  طرفین قرارداد مبنا و چهارچوبی را ایجاد می کنند که بتوانند در بستر آن، تولید کننده یا تامین کننده کالا یا خدمات با طرف توزیع کننده ، قراردادهای فروش کالا یا خدمات را در آن چهارچوب منعقد و اجرا نمایند.

در این قرارداد توافق می شود که تولید کننده و یا تامین کننده بر اساس سفارشهایی خریدی که توزیع کننده می دهد، کالا و خدامات مشخص را به توزیع کننده فروخته و او هم آنم محصولات را درون یک منطقه جغرافیایی که توافق نموده اند، باز فروش می کند. بنابر این قرارداد بین المللی توزیع ، قرارداد بیع بین المللی نیست.

فروش محصولات بر اساس توافق و چهارچوب اولیه طرفین انجام می شود. اما اینکه طرفین در قرارداد فروش با چه قیمتی و یا با چه مکانیزم تعیین قیمت محصولات را انجام دهند می تواند در قرارداد توزیع درج گردد. یا اینکه در مدت قرارداد ، توزیع کننده مکلف است تا چه میزان محصولات را از تولید کننده / تامین کننده خریداری کند می تواند در قرارداد درج گردد که موسوم است به MINIMUM PURCHASE .

 

مفهوم تجاری و بازرگانی قرارداد توزیع کنندگی بین المللی ؟

می دانیم که هر کشوری، دارای سلیقه ها، زبان، روابط تجاری، فرهنگ و آداب خود است. ورود به بازار هر کشوری نیازمند مدد گرفتن از تجار حرفه آن کشور است، این اموری نیست که داخل در تخصص تولید کننده / تامین کننده کالا یا خدمات باشد. از این روی تولید کننده برای فروش محصولات خود وارد رابطه حقوقی تجاری برد – برد یا توزیع کننده می شود.

 

انتظارات هریک از طرفین قرارداد 

با تجربه ای که پس از موارد بسیار متعدد در تنظیم قرارداد توزیع کنندگی بین المللی به عنوان وکیل تنطیم کننده قرارداد بین المللی داشته ام، مهمترین دغدغه طرفین را رسیدن به تارگت فروش ، حفظ حقوق مالکیت فکری ، انحصاری بودن ، تمدید رابطه و اموری از این دست را می توانم به عنوان مهمترین دغدغه طرفین برشمرم.

 

مفاد قرارداد بین المللی توزیع کنندگی 

یک قرارداد توزیع بین المللی حاوی شروط و مواد متعددی است. مفاد این قرارداد نیز می تواند به شروط عمومی و اختصاصی تقسیم بندی گردد.

 

امیر آذرباد 

وکیل پایه یک دادگستری 

دانشجوی دکتری حقوق خصوصی 

وکیل و مشاور قراردادهای بین المللی 

مطالب مرتبط:

4 نظر

  • Dirgar

    خسته نباشین جناب آذرباد . ما اگر بخواهیم نمایندگی انحصاری بگیریم به چه شکل پیش بریم.

    • وکیل تجارت بین المللی

      با درود بر شما.
      ۱-پیشنهاد بنده این است که ابتدا مطلبی که در مورد قرارداد بین المللی نمایندگی انحصاری در سایت قرار داده ایم را مطالعه بفرماید. این مطلب به شما کمک میکند که در آغاز دید کلی در مورد نماین گی انحصاری داشته باشید. بسیار اتفاق می افتد که افراد قرارداد بین المللی توزیع کنندگی ( Distribution ) را با قرارداد بین المللی نمایندگی ( Agency ) اشتباه می گیرند.
      ۲-سپس ریسکهای خود را بشناسید و آن را لیست کنید.
      ۳-بعد از آن یک قرارداد نمایندگی انحصاری را تنظیم نمایید. برای تنظیم قرارداد نمایندگی انحصاری میتوانید موضوع را به بنده محول بفرمایید و یا در مورد قراردادی که تنظیم کرده اید از بنده مشاوره داسته باشید. بدیهی است هم تنظیم قرارداد به زبان انگلیسی خواهد بود و هم اگر قراردادی را به زبان انگلیسی تنظیم کرده اید بر روی همان متن مشاوره حقوقی به شما انجام خواهد گرفت. در هر صورت حتما از یک وکیل با تجربه و آگاه در زمینه قراردادهای بین المللی مشورت بگیرید.

  • کسمایی

    سلام و عرض خسته نباشید – آقا ی وکیل هم خواسم ازتون تشکر کنم هم اگر امکان داره براتون درباره تارگت هم بنویسین مطلب قراردادهای بین المللی تارگت دارن اما زیاد در بارش نمی دونیم

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – به نکته بسیار مهمی اشاره فرمودید، یکی از مواردی که برای اعطا کننده حق توزیع کنندگی یا نمایندگی بسیار با اهمیت است، رسیدن توزیع کننده/نماینده به تارگت فروش است. حتما در این باره مواردی را خواهم نوشت.

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *