نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

وکالت در دعاوی علیه شرکتهای تجاری به عنوان وکیل شرکت

با سلام –  یکی از خدمات دفتر وکالت آذرباد ، ارائه خدمات حقوقی و وکالت در دعاوی علیه شرکتهای تجاری به عنوان وکیل شرکت می باشد که در این نوشتار با جزثیات بیشتری توضیح داده می شود.

شرکتهای تجاری بواسطه روابط تجاری و کاری و قراردادی گسترده ای که دارند، در معرض دعاوی و اختلافاتی هستند که ممکن است برخی از آنها برای حل و فصل به مراجع قضایی ارجاع شوند. بنابر این دعاوی علیه شرکتها محدود به موارد خاصی نیست.

دعاوی علیه شرکت ممکن است ناشی از رابطه حقوقی کارمندان و کارگران شرکت باشد، مانند دعاوی مطالبه حق الزحمه، دعاوی راجع به ترک کار ، دعاوی راجع به خیانت در امانت نسبت به اموال شرکت، دعاوی بازگشت به کار.

همینطور دعاوی علیه شرکتهای تجاری ممکن است از ناحیه سهامداران شرکت ، مدیران شرکت و سایر اعضاء خود شرکت باشد. بنابر این، وکیل شرکت در این زمینه می بایست اولا با شناحت کامل راجع به اساسنامه شرکت، تصمیمات شرکت و همینطور حقوق شرکتهای تجاری که حوزه ای تخصصی محسوب می گردد، وظایف خود را راجع به وکالت در دعاوی علیه شرکتهای تجاری به عنوان وکیل شرکت انجام دهد.

دعاوی علیه شرکتهای تجاری همچنین می تواند از ناحیه اشخاص ثالث باشد. مانند اینکه شرکت قراردادی برای صادارت محصولات خود تنظیم نموده باشد و طرف مقابل برای خود حقوقی قائل باشد که مدعی است از ناحیه شرکت نادیده گرفته شده است.

وکیل شرکت  بلافاصله پس از اطلاع از دعاوی مطروحه علیه شرکت، بدوا از بخش مربوطه که ممکن است واحد مالی ، واحد صادرات و واحدهای ذیمدخل هستند اطلاعات مورد نیاز را دریافت می نماید و با حضور در مراجع قضایی باید برای منافع شرکت بجنگد.

امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

 

11 نظر

  • Sara

    با سلام – جناب آذرباد ممکنه در مورد شرکتهای خارجی هم مطلب بنویسید ممنونم

    • وکیل تجارت بین المللی

      با سلام ، بحث در مورد شرکتهای تجاری خارجی بسیار گسترده است. اساسا شرکتها تابع قوانین محل ثبت خود هستند و لذا بسیاری از قوانین راجع به شرکتها ، قوانین مصوب کشوری است که در آن محل ثبت گردیده اند.
      اما اگر شرکت خارجی شعبه ای در ایران تاسیس کند، موضوع متفاوت است. بنابر این می بایست دقیقا بفرمایید چه موضوعی راجع به شرکتهای خارجی مد نظرتان است.

  • KARAMI

    خسته نباشین آقای وکیل ما یک شرکت هستیم که قطعات یدکی از یک شرکتی در ایران خرید کردیم. قرارداد را فقط مدیر عامل شرکت فروشنده امضاء میکنه آیا مشکلی ممکنه داشته باشه می خواهیم قراردادمان محکم باشه چون مبالغش زیاده و خیلی قطعات حساسی هستند

  • Akbarian

    آقای وکیل سلام و عرض خسته نباشین. ما یک شرکت خانوادگی داریم بعضی وقتها خودمان هم با شرکت معامله داریم این مورد حقوقی ممکنه داشته باشد به نظر شما؟البته مشکل خاصی بین ما وجود ندارد اما می خواستم اطلاعات داشته باشیم توی این موضوع

    • وکیل تجارت بین المللی

      با سلام – در این باره مواد ۱۲۹ تا ۱۳۲ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت را مطالعه بفرمایید.
      در این مواد برخی از عملیات حقوقی باطل دانسته شده و در مورد معاملات و قراردادهایی که در آن مواد به آنها اشاره شده است، الزاماتی نظیر اجازه هیات مدیره، گزارش بازرس شرکت و تصویب مجمع عمومی شرکت پیش بینی شده است.

  • علی شربتی

    با سلام امیدوارم خوب باشید
    سوالی از حضورتان داشتم

    جناب اقای اذرباد محترم سوالم این است که بنده از کسی طلب دارم که هیچ مالی ندارد و تنها در یک شرکت خصوصی سهم دارد. ایا میتوانم درخواست کنم تا سهم او را توقیف کنند؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      با سلام – در خصوص سوال شما مبنی بر توقیف سهام محکوم علیه.
      میتوانید درخواست خود را با مشخصات کامل شرکت به اجرای احکامی که پرونده اجرایی دارید ارائه کنید. اجرای احکام نامه توقیف اموال را تنظبم و ارسال میکند.

  • علی غفارزاده

    با سلام
    بنده مدیر عامل شرکتی هستم که شرکت نیاز به نقدینگی دارد ولی متاسفانه شرکا حاضر به همکار ی نیستند و بنده مجبورم برای شرکت از بانک وام بگیرم و خودم وثیقه ای در بانک بگذارم. حال با توجه به اینکه مجبور به این کار هستم ایا راه حلی وجود دارد تا شرکا را وادار به گذاشتن وثیقه نمایم یا صورتجلسه ای تنظیم شود برای اینکه بنده دچار مشکل نشوم و وثیقه ام در اسرع وقت ازاد شود یا شرکا نیز همراه من مسئول شوند البته با توجه به اینکه شرکا حاضر به همکاری نیستند.
    سوال دوم اینکه اورده بنده از بقیه شرکا بیشتر بوده ولی با این حال سهام کمتری در شرکت دارا بودم با اعتراض بنده مقداری از سهام شرکا به من منتقل شد چون اورده انها کمتر از بنده بود. انتقال سهام صورتجلسه شد و در صورتجلسه عینا ذکر شد که هشت درصد از سهام اقای الف به بنده در قبال طلب من از ایشان در شرکت به من منتقل شد. البته این مورد در قالب مبایعه نامه تنظیم شد.ایا این قرارداد قابل فسخ و ایراد میباشد؟و اگر قابل ایراد است بنده چه اقدامی میتوانم انجام دهم.بسیار ممنون میشوم اگر در مورد این دو سوال مرا راهنمایی بفرمایید.

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – این مسائل ، یکی از مسائل و اختلافات در شرکتهای تجاری است. بنابر این پاسخ حقوقی به پرسش حقوقی شما در موضوع شرکتهای تجاری به شرح زیر تقدیم می شود؛

      ۱-در صورتی که وام را شرکت اخذ کند خود شرکت مسئول بازپرداخت خواهد بود بنابر این به دارایی های شرکا تعرضی نخواهد شد. البته برای اخذ وام و متعهد نمودن شرکت می بایستی چنین اختیاری را از شرکت داشته باشید، اما در مورد وثیقه ، وثیقه شما نیز در صورت عدم پرداخت از ناحیه شرکت مزایده خواهد شد.

      ۲-جز در مورد توافق،راهی برای مسئول کردن شرکا به بازپرداخت نخواهد بود

      ۳-اگر صورتجلسه ای تنظیم شود و آنها متعهد شوند،چون شما وثیقه را در بانک قرار می دهید در صورت عدم پرداخت ابتدا اموال شما برای بازپرداخت مزایده می شود و بعد از آن شما علیه آنها می توانید دادخواست مطالبه بدهید.

      ۴-قرارداد انتقال سهم معتبر است و در غیر موردی که خودتان در آن حق فسخی قرار داده باشید، قابل فسخ نخواهد بود. البته برای نقل و انتقالات نیز تشریفات ثبتی آن را انجام دهید.

      ۵-شما نفرموده اید که شرکت از چه نوعی است اما اگر فرضا شرکت با مسئولیت محدود باشد باید رسما سهام را منتقل نمایند و اگر امتناع می کنند انها را الزام به این کار نمایید

      در خصوص اخذ وام برای شرکت با وثیقه شما و تعهد خودتان بسیار محتاط باشید از لحاظ حقوقی این امر توصیه نمی شود.

      امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • ايرج سلطاني

    سلام خدمت شما استاد گرانقدر
    آقای وکیل سوالی از حضورتان داشتم
    در صورتی که حساب بدهکار در مرحله اجرا بابت عدم پرداخت بدهی مسدود شود و پس از مدتی به میزان بدهی ‌ وجه به حساب مسدود شده واریز شود و همچنان تا مدت مدیدی در حساب بدهکار باقی باشد و طلبکار نیز پیگیری نکند، آیا از تاریخ واریز وجه به حساب مسدودی میزان بدهی ‌ مشمول خسارت تأخیر تأدیه می‌شود؟ به عبارتی، آیا واریز وجه به حساب مسدود شده و عدم پیگیری طلبکار‌ موجب سقوط خسارت تأخیر تأدیه محکوم‌به می‌شود؟ آیا از تاریخ واریز محکوم‌به به حساب مسدود شده، خسارت تأخیر تأدیه تعلق می‌گیرد؟ توضیح آن‌که مراتب واریز وجه به اطلاع ‌طلبکار نرسیده است؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – در خصوص پرسش حقوقی شما، مراتب ذیل را به استحضار می رسد؛
      مطابق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی، زمان وصول وجه ملاک قطع خسارت تاخیر تادیه شناخته شده است، به نظر نمی رسد واریز وجه به حساب مسدود شده در فرضی که طلبکار نیز اطلاعی بابت واریز شدن به آن حساب نداشته است و به اظلاع وی نیز رسانده نشده است منجر به قطع استحقاق وی نسبت به خسارت تاخیر تادیه گردد.
      با سپاس –
      وکیل پای یک دادگستری – امیر آذرباد

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *