مشاور حقوقی تجارت بین المللی

کنوانسیون بیع بین المللی کالا

با درود – همانطوری که در نوشتار های سابق نوشتیم، یکی از موفق ترین کنوانسیون های بین المللی در سطح جهانی ، کنوانسیون بیع بین المللی کالا مصوب سال ۱۹۸۰ وین است. البته چندین و چند کنوانسیون بین المللی در مورد بیع ( خرید و فروش ) تا قبل از تصویب این کنوانسیون بوده است، اما هیچ یک مقبولیت کنوانسیون بیع بین المللی کالا را نیافته اند.

در بسیاری از موارد در قرارداد خرید و فروش بین المللی کالا این کنوانسیون به عنوان قانون حاکم بر قرارداد درج می گردد، در این موارد توصیه ما این است که می بایست بسیار دقت نمود که درج کنوانسیون بین المللی کالا با گرفتن مشاوره از یک وکیل قراردادهای بین المللی باشد.

اینکه آیا بتوان کنوانسیون را در مورد یک قرارداد بین المللی به عنوان قانون حاکم قرار داد یا خیر؟ اینکه کنوانسیون چه موضوعاتی را پوشش می دهد؟ و چه مواردی خارج از کنوانسیون می باشد و یا امور دیگر. بگذارید این موضوع را با مثالی توضیح دهیم؛

فرض کنید موضوع یک دعوای بین المللی تجاری در یک مرکز داوری تجاری بین المللی بر سر اعتبار و یا بطلان قرارداد بین المللی فروش است و در این قرارداد، کنوانسیون بیع بین المللی کالا به عنوان قانون حاکم بر قرداد توسط طرفین قرارداد بین المللی درج شده است. آیا با مراجعه به کنوانسیون بیع بین المللی کالا می توانیم مقرراتی را بیابیم که راجع به اعتبار و یا بطلان قرارداد مواردی را پیش بینی کرده باشد؟

کنوانسیون بیع بین المللی کالا  دارای ۱۰۱ ماده بوده و قسمت هایی اصلی همچون محدوده اعمال و مقررات کلی ، تشکیل قرارداد ، فروش کالاها  و مقررات نهایی را در بر دارد. البته هریک از این قسمتهای اصلی دارای بخش های متعددی نیز هستند، فرضا قسمت فروش کالاها مواردی از قبیل تعهدات فروشنده و تعهدات خریدار که حاوی مباحث متفاوتی هستند را پیش بینی می نماید.

از این روی، به نظر می رسد می بایست با شناخت کامل به سراغ کنوانسیون های بین المللی رفت تا بتوان از فواید آنها در امر تجارت بین المللی بهر مند شد.

با سپاس –

وکیل پایه یک دادگستری – امیر آذرباد

مطالب مرتبط:

اجرای قراردادهای بین المللی تحت نظر وکیل تجاری

وکالت در دعاوی علیه شرکتهای تجاری به عنوان وکیل شرکت

وکیل قراردادهای بین المللی

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *