نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

وصول طلب از طریق مراجعه به محاکم قضایی

با سلام – وصول طلب موضوع خواسته بسیاری  از دعاوی مطروحه در مراجع قانونی است، اعم از اجراییه های ثبتی در اداره اجرای اسناد رسمی ، شوراهای حل اختلاف ، دادگاه ها و مراجع قضایی. بنابر این طیف گستره ای از دعاوی را خواسته وصول طلب تشکیل می دهد. لذا این مطلب را به موضوع وصول طلب از طریق مراجعه به محاکم قضایی اختصاص می دهیم.

دعاوی با موضوع وصول طلب به سبب های متعددی مطرح می گردد، از بدهی مستاجر نسبت به پرداخت اجاره بها گرفته تا مطالبه مهریه توسط بانوان ، همگی ماهیت وصول طلب دارند. فرضا در مورد مهریه بانوان، مطابق قانون، همین که عقد نکاح منعقد می گردد، مهریه به خانم تعلق می گیرد، حال اگر موضوع مهریه فرضا سکه طلا باشد، خانم طلبکار همسر خود و زوج بدهکار به وی است. البته در صورتی که موضوع مهریه بدهی بر عهده زوج باشد، اما اگر مهریه یک مال موجود باشد، مانند اینکه یک خودروی موجود، یکی از اقلام مهریه باشد، خودروی موضوع مهریه دیگر طلب زوجه نیست، بلکه زوجه مالک خودرو است.

بنابر این همانگونه که مشاهده می کنیم موارد متعددی در مورد اسباب ایجاد کننده طلب وجود دارد. در این میان اگر مستند طلب در زمره اسناد رسمی ذمه ای است، علاوه بر اینکه وصول طلب از طریق مراجعه به محاکم قضایی برای طلبکار هموار است، مراجع ثبتی و به معنای دقیق تر اداره اجرای اسناد رسمی نیز می تواند محل مراجعه طلبکار باشد.

فرض وصول مهریه را برای خانم را به خاطر بیاورید. مهریه خانم ( سکه بهار آزادی ) در سند نکاحیه آمده است. بنابر این طلب خانم برای مهریه مستند به سند رسمی نکاحیه است، بنابر این آن خانم می تواند مراتب وصول طلب خود ( مهریه ) را از این طریق به اجرا بگذارد، به این معنی که ابتدا به دفتر خانه تنظیم کننده سند نکاح مراجعه می کند و تقاضای صدور اجراییه می نماید، اجراییه صادر می گردد و  چنانچه زوج نسبت به پرداخت مهریه به همسر خود اقدام ننمود ، زوجه با مراجعه به اداره اجرای اسناد رسمی ، تقاضای اجرای اجراییه صادره را می نماید. دفتر وکالت وکیل امیر آذرباد می تواند در ارائه مشاوره حقوقی و همچنین وکالت در وصول مطالبات یاری گر شما باشد.

این اداره نسبت به اجرای آن اقدام می نماید اعم از اینکه می تواند زوج بدهکار را ممنوع الخروج نماید ، اموال وی را توقیف و از محل فروش آن طلب خانم را وصول و به وی بدهد. در مورد توقیف اموال بدهکار نیز قوانین مواردی را پیش بینی نموده اند که طلبکار می تواند با رعایت آنها درخواست توقیف اموال بدهکار را بنماید، در مورد توقیف اموالی بدهکار و اعتراض افراد ثالث نسبت به اجرا ( اعتراض ثالث اجرایی ) می بایست مطلبی جداگانه اختصاص دهیم.

اما لازم به ذکر است که می بایست شرایط قانونی در مورد درخواست توقیف رعایت گردد و البته اشخاص ثالث نیز اگر ادعایی راجع به اموال مورد توقیف داشته باشند قوانین شرایط آن را پیش بینی نموده اند.

علاوه بر اسناد رسمی که طلبکار می تواند از طریق اداره اجرای اسناد اقدام کند اسنادی نظیر قراردادهای بانکی و چک نیز این مزیت را دارند.

بنابر این مشاهده می کنیم که از این جهت که سند مستند مطالبه شما در زمره چه نوع اسنادی باشد نیز مراجع متعددی برای وصول طلب وجود دارد بنابر این وصول طلب از طریق مراجعه به محاکم قضایی در مورد اسناد رسمی و اسنادی همچون اسناد لازم الاجرا، از طریق مراجعه به اداره اجرای اسناد رسمی نیز میسر است.

امیر آذرباد  وکیل پایه یک دادگستری

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *