مفاد قرارداد بین المللی

مفاد قرارداد بین المللی

درود بر شما – در نوشتار مفاد قرارداد بین المللی ، سعی داریم دید جامعی از محتویان یک قرارداد بین المللی تجاری را ارائه دهیم. مفاد معاملات بین المللی  که عمدتا شامل مواد و شروط یک قرارداد بین المللی ، نکات مهم معاملات بین المللی می باشد.

 

مفاد قرارداد بین المللی ( شروط عمومی و اختصاصی )

یک قرارداد بین المللی مشتمل بر مواد و شروط متعددی است.  بخشی از آنها مختص و ویژه ماهیت آن رابطه حقوقی قراردادی است. به طور مثال ، در  یک قرارداد خرید و فروش بین المللی کالا ، ماده مربوط به موضوع قرارداد که فروش کالای مشخص در برابر مبلغ مندرج در قرارداد است، ماده ای از قرارداد است که مختص قرارداد بیع بین المللی کالا است.

دسته دیگر از مواد قرارداد بین المللی با قراردادهای بین المللی دیگر مشترک هستند و در اکثریت توافقات بین المللی کم . بیش به چشم می خورند. فرضا ماده ای از قرارداد که مربوط به شیوه حل و فصل اختلاف طرفین است، مفاد آن می تواند در مورد قراردادهای متفاوت یکسان باشد. اینکه فرضا در صورت بروز اختلاف میان طرفین حل و فصل اختلافات طرفین به چه نحوی حل و فصل گردد.

 در هنگام تنظیم قرارداد بین المللی می توان مواد قرارداد بین المللی را به دو دسته کلی شروط اختصاصی ( SPECIFIC CONDITIONS ) و شروط عمومی ( GENERAL CONDITIONS ) تقسیم بندی کرد. مواد قرارداد بین المللی با توجه به عمومی یا اختصاص بودن زیر بخش مختص به خود قرار می گیرد.

 

 

مقدمه ها در قراردادهای تجاری بین المللی

معمولا یک توافق نامه بین المللی حرفه ای با یک متن شروع می شود. مقدمه قرارداد که یکی از مفاد توافق بین المللی است شامل امور متعددی است. نیت و خواست طرفین از تنظیم قرارداد ، توانایی های طرفین ، برخی از مشخصات طرفین و بسیاری از موارد دیگر می تواند در یک مقدمه قرارداد درج گردد.

مقدمه قرارداد همچنین می تواند نقش موثری در تفسیر یک قرارداد بینی المللی به شمار بیاید. در زمانی که اختلاف طرفین بر سر نیت و خواست آنها و یا تفسیر یک ماده از مواد قرارداد است، با مراجعه به مقدمه قرارداد می تواند به تفسیر بهتری از مقصود آنها دست یافت.

 

عنوان قراداد بین المللی

قرارداد بین المللی می تواند فاقد یک عنوان باشد. این امر تاثیری در اعتبار آن توافق نامه نخواهد داشت. اما چندان معمول و متعارف نیست که یک قرارداد حاوی عنوان مشخصی نباشد. نامی که قرارداد با آن شروع می شود می تواند از همان ابتدا مشخص نماید که طرفین قرارداد در صدد ایجاد کدام رابطه حقوقی میان یکدیگر هستند. علاوه بر اینکه، عنوان قرارداد همچون مقدمه قرارداد ، نقش مهمی در تفسیر مفاد قرارداد دارد.

اگر چه زمانی که برداشت و تفسیر از مفاد مواد قرارداد با عنوان قرارداد متفاوت باشد، تفسیر بر آمده از مواد قرارداد ارجح است، اما کمتر پیش می آید که این اختلاف تفسیر روشن و صریح باشد. از این روی، فواید درج عنوان قرارداد می تواند به عنوان یکی از فاکتور های مهم در این زمینه شناخته شود.

 

موضوع قرارداد لین المللی

 

موضوع قرارداد بین المللی

یکی از مهمترین مفاد قرارداد بنی المللی موضوع توافق است. موضوع قرارداد، در واقع رابطه حقوقی است که طرفین با قرارداد آن را به نحو الزام آور بین خود ایجاد می کنند. فرضا در قرارداد بیع بین المللی کالا ، فروشنده قصد دارد کالاهای (goods ) خود را به دیگری بفروشد در ازای دریافت ثمن ( Price ).

  این ماده از قرارداد بین المللی یکی از مهم ترین موادی است که میتوان به مقصود طرفین دست یافت. معمولا در قراردادها می بینیم که این ماده به صورت مختصر نوشته می شود، اما توصیه بنده این است که؛  اگر لازم می دانید قرارداد را شفاف کنید و عبارت مختصر ممکن است وضوح کامل را نداشته باشد، بهتر است این ماده نیز به نحو مفصل و شفات و روشن تنظیم گردد.

پیوستهای قرارداد بین المللی

بسیار معمول است که یک معامله بین المللی حاوی ضمائم و پیوستهایی باشد. همینطور در خود مفاد قرارداد بین المللی به کرات به پیوستهای قرارداد اشاره می شود. دلایل متعددی می تواند ضرورت وجود پیوستها را نشان دهد. یکی از این دلایل کم حجم شدن مواد قرارداد می تواند باشد. فرض کنیم در یک قرارداد صادارتی برای فروش یک محصول آرایشی ، نیاز است که آن کالا ویژگیهایی را داشته باشد که استاندراد کشور وارد کننده ضروری می داند.

در این قرارداد، خریدار باید کاملا مشخصات فنی محصول را در قرارداد درج کند. اگر در ماده راجع به موضوع قرارداد تمامی ویژگیهای فنی درج شود، این ماده بسیار مفصل خواهد شد. از این روی؛ شاید بهتر باشد مشخصات فنی محصول به عنوان یکی از ضمائم قرارداد قرار گیرد.

قرارداد بین المللی می تواند حاوی دهها پیوست باشد. تعداد پیوستها بستگی به پیچیدگی قرارداد دارد. به طور مثال؛ بدیهی است در یک قرارداد مهندسی ، تامین و ساخت ، پیوستهایی از قبیل ویژگیهای ماشین آلات تا برنامه های زمابندی تحویل کالا و بسیاری از موارد دیگر نیاز است. وجود چنین ضمائمی کمک می کند در عین اینکه قرارداد بین المللی نظم خود را حفظ می کند، تمامی موارد ضروری در آن منعکس گردد.

 

نسخ قرارداد بین المللی

در خود مفاد قرارداد بین المللی ، معمولا در مواد انتهایی به تعداد نسخ قرارداد ، اعتبار آن ، تعداد صفحات و پیوستهای قرارداد اشاره می شود. بدیهی است که تعداد نسخ قرارداد باید به نحوی باشد که طرفین قرارداد هریک دارای نسخ باشند. اما می توان مقرر داشت که نسخ قرارداد بیش از تعداد طرفین قرارداد باشد و هریک از طرفین قرارداد دارای چند نسخه باشند. این امر مفید است، چرا که هریک از طرفین می تواند در صورتمفقود شدن یک نسخه به نسخه دیگر دسترسی داشته باشد.

وکیل قراردادهای بین المللی – امیر آذرباد

 

2 نظر

  • ساجد نیا

    سلام به شما آقای وکیل می خواستم بپرسم که مشخصات طرفین را هم در مواد قرارداد بین المللی می آید؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – معمولا مشخصات طرفین در قرارداد بین المللی در بخش مقدمه قرارداد لحاظ می شود. اما هیچ اشکالی وجود ندارد تا یک ماده مستقل را در قرارداد به آن اختصاص دهید.
      معمولا در قراردادهای داخلی اولین ماده قرارداد مربوط است به طرفین قرارداد و مشخصات آنها اختصاص می یابد.
      مهم این است که طرفین قرارداد به وضوح در قرارداد مشخص شده باشند.
      با سپاس از سوال شما –
      امیر آذرباد وکیل امور قراردادهای بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *