مفاد قرارداد بین المللی

وکیل امور ملکی

با درود ، با توجه به اینکه یکی از حوزه های خدمات حقوقی ما ، وکالت در دعاوی ملکی و ساختمانی است، در این نوشتار به تفصیل به خدمات حقوقی یک وکیل امور ملکی خواهیم پرداخت. همچنین این نوشتار تلاش دارد ضمن اینکه شناخت مناسبی از یک وکیل امور ملکی ارائه می دهد، موارد ضروری امور دعاوی ساختمانی را توضیح بدهد. سرانجام نیز، خدمات حقوقی که یک وکیل دعاوی ملک و مستغلات در مورد اختلافات راجع به امور املاک ارائه می دهد تشریح می شود.

قبل از شروع نیز یاد آور می شویم، بخش قراردادهای ملکی و نقش وکیل متخصص این گونه قراردادها در نوشته وکیل قراردادهای ملکی توضیح داده شده است.

 

شناخت وکیل امور ملکی 

در واقع ، وکیل امور ملکی یا وکیل متخصص امور ملکی ، یک وکیل دادگستری دارای پروانه وکالت است که مطالعات ، وکالت در دعاوی و مشاوره های حقوقی خود را متمرکز بر امور ساختمانی و ملکی نموده است.

امروزه با توجه به گسترش و پیچیده تر شدن روابط اقتصادی، پیچیدگی های دعاوی و اختلافات، وجود قوانین تخصصی راجع به هر حوزه از مسایل حقوقی که همواره نیز بنا به نیازها به روز می شوند یا تغییر می کنند، نیاز به فعالیت تخصصی در یک یا چند حوزه حقوقی بیشتر نمایان می شود. دعاوی و قراردادهای امور ملک و سختمان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مضافا اینکه، اختلافات ملکی و ساختمانی به علت تعداد قوانین ناظر به حوزه املاک مطالعه و ممارست یک وکیل متبحر ملکی را می طلبد.

 

پیش نیاز های یک وکیل امور ملکی

وکیل دعاوی ملکی ، همچون یک وکیل قراردادهای ملکی می بایست تسلط به امور متعددی باشد. دلیل آن نیز است که امور املاک و ساختمان دارای ابعاد متفاوت و متعددی است که در محدوده حوزه های حقوقی متفاوت است.

حقوق ثبت ، اسناد رسمی املاک ، حوزه شهرسازی و ساختمان ، معماری و ساخت و ساز و پیمانکاری ، رویه قضایی و آراء صادره از محاکم دادگستری که در دعاوی ملکی صادر می شوند ، آراء وحدت رویه و آراء اصراری هیات عمومی دیوان عالی کشور ناظر به امور دعاوی ملکی ، بخشنامه های ثبتی ، مقررات شهرداری ها ، و بسیاری از مقررات و ضوابط حقوقی و قانونی که به نحوی مرتبط با معاملات ملکی و اختلافات این بخش هستند.این امور می بایست مستمرا مورد مراجعه و مطالعه و بررسی وکیلی قرار گیرد که امور ملکی را با جدیت دنبال می کند.

اهمیت به روز بودن اطلاعاتی حقوقی وکیل پایه یک دادگستری بر کسی پوشیده نیست، خصوصا اختلافات و دعاوی موضوع املاک و مستغلاتت که یکی از مهمترین اقلام سرمایه ای در ایران به شمار می آید.

 

وکیل امور ملکی

 

خدمات حقوقی وکیل امور ملکی

خدمات حقوقی که یک وکیل ملکی ارائه می نماید، طیف وسیعی از فعالیت های حقوقی را شامل می شود.

این خدمات حقوقی در دو دسته کلی زیر قابل تقسیم است ؛

۱- مشاوره حقوقی امور ملکی ۲-  دفاع از دعاوی امور املاک و ساختمان

 

مشاوره حقوقی امور ملکی

مواردی را که نیاز به اخذ نظر از مشاور حقوقی ملکی وجود دارد شاید بتوان با چنین مثالهایی بر شمرد؛

  • حضور در جلسات مذاکره ای پیرامون بررسی توافقات ملکی

بسیار معمول است که در قراردادهایی که موضوع امور املاک است، یک وکیل آشنا به مسائل ملک و ساختمان ، طرفین یا یکی از طرفین را راهنمایی می کند. فرض کنیم که یک شرکت ساختمانی که در حال مذاکره برای ساخت و احداث یک مجتمع ساختمانی است و برای نحوه مذاکرات ، مفاد قرارداد و توافقات و نحوه تنظیم مواردی که در مورد آنها به توافق رسیده اند، از یک مشاور حقوقی امور ملکی مدد می گیرد.

 

  • تنظیم قراردادهای ملکی

قطعا تنظیم قرارداد امور املاک ، یکی از مهمترین خدمات حقوقی این بخش است، این خدمت در نوشتار قراردادهای ملکی با تفصیل بیشتری توضیخ داده شده است.

 

  • دفاع از دعاوی و اختلافات ملکی 

سالها پیش که به پرسش های حقوقی مردم و شرکتها در حوزه امور املاک می پرداختم به لزوم آگاهی بخشی راجع به دعاوی ملکی پی برده بودم. بنابر این سعی بنده همچون گذشته بر پاسخ به پرسش های حقوقی نیز استوار است. به این منظور با طرح پرسش حقوقی خود در وبسایت و در بخش دیدگاهها می توانیم با پاسخ دادن به اشتراک تجربیات نیز کمک کنیم.

 

  • مشاوره حقوقی تنظیم قراردادهای ملکی

یکی دیگر از خدمات حقوقی وکیل ملکی ، مشاوره حقوقی املاک است. به دلایل متفاوت افراد نیاز به گرفتن مشاوره حقوقی ملکی دارند، برخی برای تنظیم قرارداد ملکی نیاز به مشورت با وکیل امور ساختمانی و ملکی هستند.

مانند اینکه مالکین یک مجتمع ساختمانی که بنا دارند ملک فرسوده ( کلنگی ) خود را تخریب و نوسازی کنند. برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت می خواهند بدانند به چه نکاتی توجه کنند، مانند اینکه چطور قرارداد را تنظیم کنند تا سازنده تا مرحله نازک کاری ، اجازه فروش  واحدهای متعلق به خود را نداشته باشد؟

یا اینکه پلاک ثبتی مالکینی معارض ثبتی داشته باشد و مایلند بدانند نظر وکیل امور ملکی راجع به نحوه صحیح اقدام حقوقی در این باره چیست؟

بنابراین مشاوره حقوقی امور ملکی می توانند پیرامون قرارداد ملکی یا در مورد نحوه دفاع متناسب در دعوی ملکی می تواند باشد. هریک از این امور حقوق که وکیل امور مستغلات املاک ارائه می دهد به تفکیک ارائه می نماییم.

 

وکالت در دعاوی ملکی

اختلافات امور املاک بیشمار هستند، که جا دارد هریک از دعاوی ملکی را که وکیل متخصص ملکی به دفاع می پردازد به صورت جداگانه توضیح بدهیم، البته می توانید لیست بلند آن را در برگه ” دعاوی ملکی و قراردادهای امور املاک با تفصیل بیشتر بخوانید.

دعاوی اختلافات حوزه املاک ممکن است پیش نیازهایی نیز داشته باشد که خارج از دادگستری است، فرضا دستور فروش ملک که نیاز است ابتدا اداره ثبت اسناد و املاک نسبت به گواهی عدم افراز ملک اقدام نماید.

مثال دیگر؛ فرض کنید اگر دعوی فروش مال غیر در مورد یک آپارتمان مطرح شده باشد یا بشود، موضوع دعوی جزایی بوده و وکیل امور ملکی در مراجع کیفری اقدام به دفاع از دعوی مزبور می پردازد. همینطور ممکن است دعوی الزام به تنظیم سند انتقال آپارتمان مزبور که از جنبه حقوقی آن پیگیری می شود و نیاز است وکیل ملکی در مراجع حقوقی اقدام نماید یا اگر موکل در آن پرونده خوانده باشد، از حقوق خوانده دفاع نماید.

مستنداتی که یک وکیل ملکی برای دفاع از دعاوی نیاز دارد نیز ممکن است یا در دست شخص موکل باشد و یا در مراجع قانونی موجود باشند. اگر اسناد و مدارک در دست شخص نیست، می بایست یا با مراجعه رونوشتی از آنها درخواست گردد و یا به مرجع رسیدگی کننده درخواست استعلام از مراجع مربوطه ای که اسناد در آن جا است و یا صلاحیت صدور چنین سندی را داردتقدیم نمود.

وکیل امور ملکی و تجاری 

وکیل پایه یک دادگستری – امیر آذرباد

 

مطالب مرتبط

دعاوی تصرف عدوانی ، ممانعت از حق ، مزاحمت از حق

 

دعاوی خلع ید

 

دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی – الزام به اخذ پایانکار – الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی

4 نظر

  • مریم ش. ا

    سلم به شما آقای وکیل در مورد تراکم ساختمان و اختلافاتی که با سازنده ایحاد شده است چطور اقدام کنیم.

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما. برای پاسخ به این منظور، لطفا به موارد زیر توجه بفرمایید.
      ۱- ابتدا تراکم ساختمانی را محاسبه کنید، محاسبه تراکم به اطلاعات مندرج در طرح تفصیلی، سطح اشغال ، پهنه و غیره نیاز دارد. اینکه تراکم چند درصد بوده است.
      ۲- برای انجام محسابات از یک مهندس ساختمان مدد بگیرید. تراکم ، نقشه ساختمان و غیر مورد بررسی ایشان قرار میگیرد، سپس باید قراردادشما را بررسی نماییم و مشکل خودتان را بفرمایید.

  • محمدی نیا

    سلام و ممنون بابت پست ها ی شما. آقای وکیل من آپارتمانی را اجاره دادم ومستاجر هم چند سالی هست که در آنجا هستند اما بعد از چند سال برای گرفتن آپارتمان مشکل دارم می تونیید راهنماییم کنید. خیلی ازتون ممنونم.

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – تشکر بابت نظرتون.
      برای راهنمایی حقوقی نیاز به داشتن اطلاعات بیشتری از جانب شما هستیم. اما برای اینکه پرسش شما بی پاسخ نماند موارد زیر را عرض میکنیم.
      ۱- اگر قرارداد اجاره دارید، قزاردادتان در ۳ نسخه و دارای ۲ شاهد است و مدت اجاره تمام شده است، می توانید دستور تخلیه تقاضا نمایید. مراجعه کنید به یکی از دفاتر خدملت قضایی و دادخواست دستور تخلیه را ثبت کنید. به خاطر داشته باشید، سپردن مبلغ ودیعه در حساب مقرری که در آنجا به شما اعلام می شود برای گرفتن دستور تخلیه الزامی است.
      با سپاس –
      امیز آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *