مشاور حقوقی تجارت بین المللی

تعیین مشخصات دقیق کالا در قرارداد خرید بین المللی

با سلام، تعیین مشخصات دقیق کالا در قرارداد خرید بین المللی  یکی از مسائلی که یک وکیل قراردادهای بین المللی می بایست در تنظیم قرارداد بین المللی مد نظر داشته باشد، ذکر مشخصات کالای موضوع قرارداد بین المللی است. نظر به اهمیت این موضوع،  نکاتی که لازم به ذکر است را در زیر برای دست اندر کاران تجارت بین المللی تقدیم می کنیم.

امروزه با توسعه تکنولوژی کشورها و صنایع، کالاهای تجاری به شدت متنوع شده اند، دیگر تنها نمی توان به ظاهر یک کالا برای شناخت آن بسنده کرد، برند های مختلف کالاهای خود را در کشورهای مختلف تولید می کنند و استنانداردهای هر کشور نیز می تواند متفاوت از یکدیگر باشند. 

در حیطه و بستر تجارت بین الملل که خریدار و فروشنده بعضا حتی مقیم دو قاره متفاوتند، لزوم تعیین دقیق کالا ضرورتی دو چندان دارد؛ نوع کالا ، استناندارد  ، کشور تولید کننده ، حجم و کارکرد تنها بخشی از جزییات یک کالا هستند.

به همین خاطر نیز است که در جلساتی که به عنوان وکیل مشاور قرارداد خارجی حضور داشته ام، شرکتهای بزرگ معمولا یک تیم حرفه ای از کارمندان بخش فنی برای بررسی جزییات کالاها را در جلسه همراه خود. دارند. 

بنابر این اگر یک وکیل برای صادرات برای صادرات کالای خود استخدام نکرده اید و یا یک وکیل متخصص قرارداد بین المللی بر نحوه تنظیم قراردادتان نظارت نداشته است، حتما باید به یاد داشته باشید که مشخصات دقیق فنی کالا می بایست مورد توجه دقیق بازرگانان قرار گیرد.

  • مخاطرات عدم تعیین مشخصات دقیق کالا در قرارداد خرید بین المللی

بگذارید اثرات بی احتیاطی در این زمینه را با ذکر مثالی توضیح دهیم؛ فرضا اگر گشایش اعتبار شده باشد، بانک پرداخت کننده وجه ال سی چون از ورود به مشخصات و جزییات کالا ممنوع است، صرفا اسناد تسلیمی را با مشخصات کالا در شرایط اعتبار تخصیص یافته تطبیق می دهند و یا اینکه هر چه مشخصات فنی دقیق تر و کامل تر باشد امر بازرسی را سهل تر خواهد نمود. مضافا بر اینکه ذکر دقیق مشخصات فنی کالا از فریب خوردن خریدار نیز تا حد زیادی جلوگیری می نماید.

به همین خاطر، در دعاوی تجاری بین المللی نیز، در مواردی که دادگاه و یا داوران رسیدگی کننده موضوع را به کارشناسی ارجاع می دهند، برای کارشناسی می تواند بسیار بسیار یاری دهنده باشد.

توصیه پا این است که حتما یک نفر کارشناس فنی به همراه کارشناس بازرگانی حضور داشته باشد.

تعیین کامل مشخصات می تواند به عنوان یک پیوست از پیوستهای قرارداد بین المللی درنظر گرفته شود که توسط مهندسین و کارشناسان خریدار و یا حتی فروشنده تنظیم می گردد. 

وکیل امور قراردادهای تجاری بین المللی – دعاوی بین المللی

www.lawoffices.ir

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *