نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

تنظیم قرارداد بین المللی

تنظیم قرارداد بین المللی موضوعی است در حوزه حقوق تجارت بین المللی که یکی از مهمترین اموری است که یک وکیل تجارت بین المللی  برعهده دارد. برای تنظیم قرارداد بین المللی می بایست ابتدا موضوع تنظیم قرارداد بین المللی مشخص گردد.

قراردادهای بین المللی بسیار متنوع هستند. از این حیث قراردادهای بین المللی با قراردادهای داخلی تفاوتی ندارد. همانطوری که یک خرید و فروش می تواند قراردادی داخلی باشد، می تواند یک چنین قراردادی وصف بین المللی داشته باشد. همینطور قرارداد لیسانس ، قرارداد مشارکت ، قرارداد اجاره ، قرارداد توزیع کنندگی ، قرارداد نمایندگی انحصاری و سایر قراردادها.

اما قراردادهای بین المللی دارای خصیصه هایی است که نیازمند دانش خود می باشد.

  • اولین خصیصه قرارداد بین المللی

اینکه برخلاف قرارداد داخلی ، قرارداد بین المللی با یک نظام حقوقی مرتبط نیست، بلکه با دو یا چند سیستم قانونی چندین کشور مرتبط است. این خصیصه باعث می شود، موضوع تعارض قوانین مطرح گردد. تعارض قوانین و قانون حاکم را می توانید مفصلا در نوشته قانون حاکم بر قرارداد بین المللی مطالعه بفرمایید.

البته ابنگونه نیست که تمامی زوایای اجرایی قرارداد بین المللی در محیط بین المللی باشد، قطعا قوانین و مقررات داخلی کشورها بر اجرای یک قرارداد بین المللی تاثیر گذار خواهند بود.

  • دومین خصیصه قرارداد بین المللی

خصیصه دیگر قرارداد بین المللی ، زبان قرارداد بین المللی است. گرچه می توان یک قرارداد بین المللی را بین دو نفر از اتباع کشور های متفاوت به زبان یک کشور نوشت، مانند اینکه قرارداد بین المللی با موضوع فروش ماشین بین یک شرکت ایرانی و یک شرکت آلمانی به زبان فارسی تنظیم گردد، اما متعارف نیست اینگونه عمل گردد. خصوصا زمانی که زیان منتخب زیان غیر از انگلیسی باشد.

به جرات می توان گفت در اکثریت قریب به اتفاق موارد، قرارداد بین المللی به زبان انگلیسی تنظیم می گردد. بنابر این علی رغم اینکه باید به حقوق و رویه های قراردادهای بین المللی آشنا بود. هم تسلط به زبان انگلیسی و هم تسلط به مفهوم و بار حقوقی واژه های به کار رفته نیاز است.

 

  • سومین خصیصه قرارداد بین المللی 

خصیصه دیگر در مورد قراردادهای بین المللی ، شناحت داوری تجاری بین المللی است. درست است که در مورد قراردادهای داخلی هم شرط داوری و یا توافقنامهه ای داوری که مقرر می دارد اختلافات از طریق داوری حل و فصل گردد، اما داوری در قراردادهای بین المللی موصوعی بسیار پر اهمیت است. طرفین یک رابطه حقوقی و تجاری که از دو کشور متفاوت هستند، به ندرت قبول می نمایند که در مورد حل و فصل اختلافات دادگاهها دولتی یکی از دو کشور و یا یک دادگاه دولتی یک کشور مرجع صالح باشد.

مظالعه داوری بین المللی را می توانید در نوشتاری با عنوان داوری بین المللی تجاری مطالعه بفرمایید.

 

  • چهارمین خصیصه قرارداد بین المللی

خصیصه دیگر، شناخت مسائل راجع به تعارض دادگاهها است. البته این موضوع ارتباط مستقیم به قرارداد بین المللی ندارد، اما نمی توان از یک وکیل قراردادهای بین المللی قبول نمود که مسائل راجع به مسائل راجع به تعارض صلاحیت دادکاهها یا صلاحیت بین المللی دادگاهها نا آشنا باشد.

ممکن است به دلایل متعدد، دادگاههای دولتی کشور ها به مسائل برخاسته از یک قرارداد بین المللی رسیدگی نماید. مسائلی همچون عدم درج مرجع داوری، ناقص بودن شرط قانون حاکم ، عدم تنظبم حرفه ای شرط داوری و مسائلی از این دست می تواند زمینه دخالت دادکاههای دولتی را ایجاد نماید.

 

خصیصه های فوق  اگرچه تمامی خصیصه های یک قرارداد بین المللی نیست، اما از جمله مهمترین این مسائل است.

امیر آذرباد وکیل قراردادهای بین المللی و دعاوی بین المللی

 

مقالات مرتبط:

2 نظر

  • Sadeghi

    سلام جناب آذربادتشکر از مطالب علمی شما. من دانشجوی تجارت بین الملل هستم و سایت شما را همیشه دنبال میکنم

    • وکیل تجارت بین المللی

      سلام – جای خوشبختی است.
      در این سایت سعی این است که پاسخ ها هم علمی باشند و هم کاربردی.
      تشکر از شما

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *