وکیل تجارت بین الملل

حمل به دفعات در تجارت بین المللی

باسلام، به عنوان وکیل تجارت بین المللی بارها با مسائل حقوقی حمل و نقل در تجارت و بازرگانی بین المللی برخورد می نماییم. اساسا حوزه حمل و نقل بین المللی محل بسیاری از اختلافات است، که یا مستقیما به حمل و نقل بین المللی مربوط است و یا راهکارهای اجرایی به این موضوع مرتبط می گردد. یکی از وازه هایی که به کرات در پیش فاکتورهای تجاری مد نظر از حمل به دفعات در تجارت بین المللی است.

توضیحات مربوط به حمل به دفعات را با این مقدمه آغاز می کنیم که در خصوص اعتبارات اسنادی و پرداختهای بین المللی مباحث زیادی وجود دارد و بدیهی است که در این حوزه پرسش زیاد باشد. محملی همیشگی نیز برای پاسخ وجود ندارد، چرا که قواعد و دستورالعملها عمدتا در اختیار بانکها است و به ندرت شیوه کاملی از ابتدا تا انتها در دسترس اشخاص قرار داده می شود و این در حالی است که متاسفانه راهنماهای منتشره از سوی بانکها به حداقل ۱۰ سال پیش باز می گردد و مطالعه آنها به نظر پاسخگوی نیاز تجار بین المللی نیست که این خود ضرورت اطلاع رسانی به روز را از ناحیه بانکهای ایرانی را یاد آور می شود.

از این رو،در شرایط فعلی با توجه به اندک بودن منابع مکتوب اطلاع رسانی،دست کم در مورد کشور ایران،ارائه توضیحاتی در مورد بخشی از مباحث اعتبارات اسنادی و یا همان ال سی خدمات شما ارائه می گردد؛

می دانیم  در آن دسته از قراردادهای بین المللی که موضوع معامله  کالای ساخته شده ای نیست که یکجا در یک یا چند کانتینر و یا بسته بندی های متفاوتی که به فراخور موضوع معامله در نظر گرفته می شود، ارسال گردد و یا فرضا خطوط راه اندازی کارخانجاتی است که قطعات تشکییل دهنده آن به تدریج ساخته و ارسال می گردد،نیازمند این است که کالاها در چند مرتبه حمل گردد؛بنابر این یکی از مباحث این است که در فروضی که حمل کالاها به دفعات صورت می پذیرد،پرداخت ها از ال سی به چه گونه خواهد بود؟

پاسخ آن نیز به طور مختصر حمل به دفعات  و پرداختهای متناسب با آن است.آنچه معمول بانکها در زمینه پرداختهای بین المللی است،پرداخت وجه اعتبار اسنادی مطابق با سیاهه( commercial invoice )می باشد.

بنابر این چنانچه حمل به دفعات باشد،به  این خاطر که حمل بخشی از کالا بر اساس قیمت مشخص شده در همان فاکتور تجاری است،لذا وجه متناسب با همان فاکتور آزاد و به فروشنده پرداخت می گردد و به عبارت دیگر حمل به دفعات، پرداخت به دفعات را در پی خواهد داشت.

تصور از وکیل تجارت بین المللی عمدتا این است که تمامی موضوعات حمل و نقل بین المللی را دنبال نماید، اما باید در نظر داشت که اموری همچون حمل به دفعات در تجارت بین المللی توسط بخش بازرکانی یک شرکت مدیریت می گردد.

حوزه بازرگانی شرکتهای تجاری می بایست بسیار با وکیل تجارت بین المللی شرکت در ارتباط باشند تا در زمان صدور پروفورما اینویس و دیگر اسناد تجاری وفق قرارداد و ملاحظات آن موضوعات را پی بگیرند.

باید در نظر داشت، فرض کنید یکی از قراردادهای تجاری بنی المللی میان دو شرکت تنظیم می گردد و در آن به اسناد حمل ونحوه آن اشاره می گردد. اگر در ایمیل هایی که از طرف شرکت برای طرف قرارداد ارسال می گردد، مبنا  بر انجام امور حمل به دفعات قرار گیرد و امور به این سمت جهت گیری داشته باشد، در موارد اختلاف نمی توان چندان مطمئن بود که بتوان به قرارداد در آن زمینه استناد جست.

چرا که در تفسیر قراردادهای بین المللی، علاوه بر آنچه در بدنه قرارداد ذکر شده است، رفتارهای بعدی طرفین نیز دارای آثار حقوقی می باشد.

نتیجتا اینکه؛

آنچه هدف و فلسفه ایجاد ابزار اعتبارات اسنادی بوده  که تحویل کالا همزمان و در برابر پرداخت مبلغ قرارداد باشد ،در مورد حمل به دفعات نیز جاری خواهد بود،با تحویل هر بار کالا به نسبت ارزش همان بار کالا وجه متناسب از اعتبار به فروشنده پرداخت می گردد.

                                                      partial releasment =partial shipment

امیر آذرباد وکیل تجارت بین المللی ، قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

مشاور حقوق تجارت بین المللی

www.lawoffices.ir

4 نظر

  • سيد عبدالحسين مشعلي

    با سلام من از همکاران شما و مشاور حقوقی یکی از شرکتهای دولتی هستم میخواستم بپرسم آیا ترجمه و برگردان قرارداد فروش به زبان انگلیسی را نیز انجام میدهید.ضمنا هزینه های مشاوره در امور بین المللی شما چگونه است .

    • Int.LawOffices

      با سلام؛بله این کار در زمره خدمات حقوقی دفتر می باشد.اساسا با توجه به اینکه واژگان تخصصی انگلیسی مفهوم حقوقی آنچه را به زبان فارسی مدنظر داریم بیان می کنند.این کار شما حرفه ای به نظر می رسد.برای هماهنگی ها می توانید با دفتر تماس حاصل فرمایید.
      دفتر حقوقی آذرباد
      ۰۲۱-۴۴۱۳۱۵۱۲
      ۰۹۱۲۱۲۰۲۹۳۱

  • احمد افسر

    با سلام
    آیا ماده ماده قانونی یا دستورالعملی مبنی بر الزام پرداخت بدفعات در قبال حمل بدفعات وجود دارد؟
    ممنون میشم اشاره بفرمایید.
    با تشکر
    احمد افسر

    • وکیل امور تجاری داخلی و بین المللی

      سلام، راجع به ال سی می فرمایید؟
      امیر آذرباد وکیل قراردادهای بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *