نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

اجرای قراردادهای بین المللی تحت نظر وکیل تجاری

با سلام – برای بسیاری از شرکتهای معتبر بین المللی مهم است که قرارداد بین المللی توسط یک وکیل در امور تجارت بین المللی تنظیم گردد. بعد از تنظیم قرارداد نیز تعداد زیادی از شرکتهای معتبر تمایل دارند اجرای قراردادهای بین المللی تحت نظر وکیل تجاری باشد. این شرکتها دلایل متعددی در این باره دارند، از دلایل مدیریتی گرفته تا رفع نگرانی های حقوقی و قراردادی.

اما آنچه از دید ما به عنوان وکیل و از نظر حقوقی به ذهن متبادر می گردد می تواند شامل زیر باشد؛

  • اهمیت موضوع تعهدات

می دانیم که اجرای صحیح یک قرارداد بین المللی اهمیتی کمتر از تنظیم قرارداد بین المللی ندارد. شاید این گفته دور از واقعیت نباشد که ما قرارداد بین المللی را تنظیم می کنیم تا از مزایای آن در مرحله اجرا بهره مند شویم. فرض کنیم قراردادی بین المللی برای مهندسی ، تامین و ساخت یک خط تولید محصولات غذایی تنظیم شده است.

بنابر این، داشتن یک خط تولید با کارکرد مشخص شده در قرارداد یا پیوست قرارداد برای خریدار خط تولید و دستیابی به مبلغ قرارداد برای سازنده و فروشنده خط تولید آن چیزی است که طرفین قرارداد برای دستیابی به آن قرارداد منعقد نموده اند.

  • اهمیت مکاتبات، درخواستها و نظارت بر اجرای صحیح قرارداد بین المللی

هرکدام از طرفین بالتبع دارای تعهداتی هستند که اجرای آنها به همکاری دو طرف وابسته است، اگر شرکت تولید کننده خط تولید از محل استقرار خط تولید، امکانات اولیه برای راه اندازی و بسیاری از اطلاعاتی نظیر آن اطلاعی نداشته باشد در اجرای قرارداد به مشکل بر خواهد خورد. طرف مقابل نیز برای نظارت بر اجرای صحیح امور فنی، تامین اعتبار ، گشایش ال سی ، دریافت ضمانت نامه ها ، به کارگیری نیروی کارگر برای امور نصب و راه اندازی  و بسیاری از موارد دیگر نیاز مند نظارت بر اجرای صحیح قرارداد بین المللی است.

علاوه بر اینکه انجام این امور نیاز مند تطبیق تعهدات طرفین است، مکاتبات گسترده میان دو طرف برای تامین شرکت حمل برای حمل و نقل تجهیزات و قطعات کارخانه، و بسیاری از امور دیگر حیاتی است. همچنین در صورت بروز تاخیرات و یا انحرافات از آنچه در قراداد آمده است، می بایست در موعد های مقرر خود اقدام متناسب گردد. به همین خاطر، در کنار داشتن یک تیم حرفه ای فنی، بسیار حرفه ای تر خواهد بود که اجرای قراردادهای بین المللی تحت نظر وکیل تجاری نیز قرار گیرد. مکاتبات و اظهارات هم می بایست بر اساس مفاد قرارداد باشد و به طرف مقابل گوشزد گردد و هم در اکثریت قریب به اتفاق موارد به زبان تخصصی انگلیسی است و بار حقوقی و قراردادی الفاظ بسیار حائز اهمیت است.

  • اجرای یک قرارداد بین المللی در بسیاری از موارد، خود نیازمند قراردادها و ترتیبات حقوقی دیگر است.

در اجرای قرارداد بین المللی، افراد و اشخاص بسیاری درگیر خواهند بود. از قرارداد با فورواردرها و شرکتهای حمل و نقل برای تامین کانتینر و انجام پروسه حمل و نقل گرفته تا فرضا قرارداد گشایش اعتبار اسنادی، از تنظیم قرارداد برای تامین برخی از اقلام و یا ساخت آنها گرفته تا قراردادهای بازرسی کالا و بیمه بین المللی کالا.

اینها همه نیازمند دیدی عمیق از تعهدات، زمانها، مسئولیتها و سایر امور خود قرارداد بین المللی است و وظیفه یک وکیل تجاری که برای نظارت بر اجرای قرارداد بین المللی فعالیت می کند، بیشتر و بیشتر می کند.

  امیر آذرباد وکیل امور قراردادهای بین المللی – دعاوی بین المللی

مقالات مرتبط:

وکیل برای امور بین المللی شرکت

 

وکیل تجاری داخلی و بین المللی

 

وکیل تجاری داخلی و بین المللی

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *