وکیل امور ملکی

دعاوی خلع ید

با سلام – دعاوی خلع ید یکی از دعاوی و اختلافات شایع در موضوع دعاوی ملکی است. بسیار اتفاق می افتد که یک ملک توسط شخصی تصرف شده باشد و مالک ملک از دادگاه بخواهد متصرف در ملک را که بدون اذن و اجازه وی یا قراردادی ملک را تصرف کرده از ملک خارج کند.

باید توجه داشت که در سال ۱۳۸۳ ، دیوان عالی کشور به موجب رای وحدت رویه ای که برای کلیه دادگاهها لازم الاجرا است، دعوای خلع ید را منوط به این دانست که مالکیت خواهان به موجب سند مالکیت محرز باشد. بنابر این ، اگر فرضا ملکی را خریداری نموده اید و مبایعه نامه تنظیم شده است، تا تنظیم سند رسمی انتقال به نام شما، امکان طرح دعوی خلع ید وجود ندارد.

  • مالکیت رسمی خواهان به عنوان یکی از الزامات دعاوی خلع ید

بنابر این یکی از مستنداتی که برای طرح دعوای خلع ید مورد نیاز است، سند مالکیت است، البته سند مالکیتی که نام خواهان به عنوان مالک در ان درج شده باشد. سئوالاتی مطرح می گردد مبنی بر اینکه فرضا سند مالکیت در اختیار مالک نیست، مانند اینکه سند مالکیت مشاعی بوده و هریک از مالکین سند به تعداد مالکین صادر نشده است. در این موارد می توان در دادخواست از دادگاه تقاضای استعلام وضعیت ثبتی از اداره ثبت مربوطه نمود.

دعاوی خلع ید، به موجب ماده ۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی ایران ، در دادگاهی اقامه می گردد که ملک در حوزه قضایی آن واقع شده اس. البته همانطوری که پش تر نیز گفته شد، شما می توانید دادخواست را هر یک از دفاتر خدمات قضایی ثبت نمایید ولی دادخواست به دادگاه صالح که همان دادگاه محل وقع ملک است ارسال خواهد گردید.

با سپاس –

وکیل پایه یک دادگستری امیر آذرباد

www.lawoffices.ir

 

6 نظر

  • Sarvenaz

    عرض سلام و احترام ممنونم برای گذاشتن مطلب های حقوقی تون.ما یک ملک از پدر مرحوممان ارث بردیم اما یکی از وراث که در واقع برادر کوچکمان است بعد از فوت همچنان ساکن هستند. ملک بزرگی است و ارزش مالی آن زیاد است هرچه قدر سعی کردیم خواهرانه و برادرانه م ضوع حل کنیم نشد حتی راضی هستیم یک منزل کوچک برایش بگیریم. آیا قانونا میتوانیم بلند کنیم ایشان را.

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما.
      پاسخ کوتاه مثبت است.
      بعد از فوت پدر مرحوم شما، ملک مزبور، مایملک شما به شمار می آید.
      مالکیت شما نیز، مالکیت رسمی به شمار می آید بر طبق ماده ۲۲ قانون ثبت.
      بنابر این می توانید تقاضای “خلع ید بنمایید”. این تقاضا می بایست به شکل دادخواست باشد که در واقع آغاز گر دعوی خلع ید است.
      اما این نکته را می بایست مطلع باشید، خلع ید موضوع دعوی شما، اصطلاحا ” خلع ید مشاعی ” است.
      بنابر این، در صورت رسیدگی و صدور حکم و در اجرای احکام، متصرف که برادر شما است از ملک خلع ید می شود، اما ملک به شما تحویل نمی گردد.
      سپاس –
      امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • احمد مومني

    با سلا م و روز بخیر
    سوالی از حضورتان داشتم
    آیا شخص که بدهکار است از دادگاه برای اجرای سند رسیمی حکم اعسار گرفت، این حکم نمی توانند ممنوع الخروجی او را رفع کند؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      با سلام – آنچه متوجه شده ایم از پرسش شما این است که علیه بدهکار تقاضای صدور اجراییه از اداره اجرای اسناد رسمی شده است. بابت مبلغ موضوع اجراییه تقاضای ممنوع الخروجی شده است و شخص ممنوع الخروج شده است. بدهکار برای قسطی کردن مبلغ موضوع اجراییه به دادگاه مراجعه و دادگاه نسبت به پذیرش اعسار وی، حکم بر اعسار صادر نموده است.
      حال پرسش این است که این حکم دادگاه می تواند ممنوع الخروجی وی را که بر اساس اجراییه ثبتی درخواست و صادر و اجرا شده است را مرتفع سازد؟
      به نظر می رسد که پاسخ خیر باشد. حکم دادگاه ناظر به قسطی کردن مبلغ است و قسطی نمودن موضوع پرداخت، نافی ممنوع الخروجی نیست. در مورد ممنوع الخروجی یا رفع آن دادگاه نظری نداده است و ممنوع الخروجی از آثار اجراییه ثبتی بوده است. با سپاس – امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • فرشته شاكر

    با سلام و خسته نباشید من با مشکلی رو برو شدم اگر لطف کنید به منو راهنمایی بکنید خلاصه ای از موضوع خدمتتان عرض می کنم
    بنده در جهت وصول طلب از آقایی ملک وی را توقیف نمودم و او با تنظیم قرارداد عادی و صوری با آقای ثالثی به عنوان معترض ثالث نسبت به توقیف پلاک ثبتی یاد شده طرح دعوی و اعتراض می نماید که دادگاه عمومی حقوقی تهران اعتراض وی را وارد دانسته حکم بهرفع توقیف می دهد
    حالا من چه اقدامی می توانم انجام دهم که به حقم برسم؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – اعتراض وی موضوع اعتراض ثالث اجرایی بوده است. اما در مورد اعتراض ثالث اجرایی موضوع مواد ۱۴۶ و ۱۴۷ قانون اجرای احکام مدنی، شرایطی برای رفع توقیف وچود دارد که می بایست رعایت می شده است. اگر قرارداد صوری بوده است ، می توانستید با اثبات آن با دلایل متعدد از جمله ارجاع کارشناسی و غیره حقانیت خود را اثبات نمایید. اگر موضوع مشمول دستور رفع توقیف بوده یعنی رفع توقیف مبتنی بر احکام یا اسناد رسمی مقدم نبوده است و دادگاه حکم صادر نموده است، این حکم قابل تجدید نظر خواهی است. بنابر این با تنظیم لایحه مستدل تجدید نظر خواهی نمایید.
      با سپاس – امیر اذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *