نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

شرط داوری در قراردادهای بین المللی

با سلام – یکی از مواد قراردادهای بین المللی تجاری شروط راجع به حل و فصل اختلافات آتی و احتمالی طرفین است. چنانچه قرارداد بین المللی به شیوه مرسوم و متداول خود باشد، در اکثریت قریب به اتفاق موارد، طرفین قرارداد بین المللی توافق می نمایند تا اختلافات آنها از طریق ارجاع به داوری حل و فصل گردد، از این روی، شرط داوری در قرارداد بین المللی درج می گردد. به لحاظ اهمیت داوری در قرارداد بین المللی ، این نوشتار را به نکاتی راجع به شرط داوری در قراردادهای بین المللی اختصاص می دهیم.

شرط داوری و به صورت کلی موارد راجع به حل و فصل اختلافات در زمره شروط عمومی قراردادهای بین المللی قرار دارند. برای مطاله بیشتر راجع به این تقسیم بندی، نوشته مربوط را مطالعه نمایید : ” قراردادهای بین المللی و شروط عمومی و اختصاصی .

صحبت راجع به داوری بین المللی در یک نوشتار نمی گنجد، اما در جهت  تنظیم قرارداد بین المللی به گونه ای حرفه ای تر نکاتی را راجع به این بخش ارائه می دهیم.

  • تمامی مواد مندرج در قرارداد بین المللی قابل مذاکره و بررسی هستند. 

ممکن است در قراردادهای بین المللی ، تفکیکی راجع به شرط عمومی و اختصاصی صورت گرفته باشد و شرط راجع به داوری به لحاظ ذاتی در زمره شروط عمومی قرار گیرد، اما این به این معنا نیست که اینگونه شروط قابل مذاکره و بررسی نیستند.

بنابر این می بایست شرط داوری در قراردادهای بین المللی نیز به همان دقت شروط اختصاصی مطالعه گردد. در بسیاری از موارد، ممکن است وکیل تنظیم کننده قرارداد در جلسه مذاکرات حضور نداشته باشد و زمانی که شما به مذاکره درمورد شرط داوری وارد می شوید به لحاظ حقوقی بودن موضوع، طرف مقابل کمتر متمایل به ورود به این بخش گردد، اما این مورد نبایستی مانعی در این باره باشد.

مرجعی که داوری به آن ارجاع شده است، قوانین راجع به آیین رسیدگی داوری ، محلی که داوری در آن انجام می گردد و بسیاری از موارد دیگر می بایست به صورت دقیق مطالعه گردد.

امیر آذرباد –

وکیل امور قراردادهای بین المللی – دعاوی بین المللی 

2 نظر

  • S

    عرض خستهنباشید . آقای آذرباد به نظرتان کلا شرط داوری را توصیه میکنید؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      سلام، داوری اختلافات مزایای متعددی دارد، استفاده کثیر از این نهاد قانونی نشانگر مطلوبیت آن دست کم در دعاوی بین الملی دارد. پیشنهاد میکنم نوشته ای که با موضوع مزایای داوری در سایت قرار داده ام را مطالعه بفرمایید.

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *