Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

انتخاب صحیح قالب قرارداد تجاری بین المللی

با سلام به خوانندگان محترم؛به تجربه در ارائه مشاوره در خصوص قراردادهای  بین المللی دریافته ایم، انتخاب قالب متناسب برای تنظیم روابط قراردادی تجاری از اهمیت بسیار فوق العاده ای برخوردار است. از این روی در این نوشتار تلاش داریم در خصوص انتخاب صحیح قالب قرارداد تجاری بین المللی مطالبی را ارائه نماییم.

انتخاب صحیح قالب قرارداد تجاری بین المللی مستلزم مقدماتی است. اما در ابتدا می بایست قالب قرارداد بین المللی توضیح مختصری داده شود. قالب های قرارداد در واقع چهارچوب قرارداد است که نوع روابط طرفین در آن تعریف می شود و دارای انواع مختلفی است. مانند بیع خرید و فروش اموال و رهن که در وثیقه قراردادن مال است.

انتخاب صحیح قالب قرارداد تجاری بین المللی پیش نیاز تمام قراردادهای بین المللی ای است نظیر خرید و فروش، نمایندگی انحصاری، توزیع بین المللی کالا، قراردادهای مشارکت یا جوینت ونچر و سایر قراردادهای تجاری در مورد سرمایه گذاری، انتقال فن آوری  و دانش فنی، قراردادهای پیمانکاری ، قراردادهای کلید در دست و دهها مدل و قالب قرارداد تجاری که در سطح بین المللی منعقد و اجرا می گردد و هریک قطع نظر از شروط عمومی که هر قراردادی می بایست داشته باشد دارای ویژگیهای منحصر به خود هستند. از این روی ماهیت آن رابطه اقضاء دارد که در مورد مسائل متفاوتی تعیین تکلیف شود.

درست است که مفاد یک قرارداد تعیین کننده است، اما این امر از اهمیت انتخاب صحیح قالب قرارداد تجاری بین المللی نمی کاهد، چه اینکه نوع و قالب و چهارچوب یک قرارداد در تفسیر آن نمی تواند بی تاثیر باشد، خصوصا اینکه دو نوع قرارداد از لحاظ ماهیتی و نوع روابط و مسئولیتها به یکدیگر نزدیک باشند.

از این روی، بسیار اتفاق می افتد که تاجری با انتخاب یک عنوان در جایی مانند اینترنت یک قالب و نمونه را دانلود می کند و بدون در نظر گرفتن مفاد تخصصی حقوقی آن و با این تصور که آنچه می خواسته همین است، آن را مبنای معاملات خود قرار می دهد، و تا زمانی که اختلافی بروز نکند ممکن پی به اشتباه خود نیز نبرد.

یکی از نکات در زمینه انتخاب صحیح قالب قرارداد تجاری بین المللی این جا است که آنچه دست اندر کاران امور تجاری از قالب قرارداد در نظر دارند، الزاما همان چیزی نیست که ما به عنوان وکلای امور قراردادهای بین المللی به آن می نگریم، مانند اینکه شخصی درصدد خرید محصول از خارج از کشور و بازفروش آن در داخل کشور است و نام قالب قراردادی خود را نمایندگی انحصاری می نهد، حال آنکه از لحاظ حقوق تجارت بین المللی قالب مناسب وی قرارداد توزیع کنندگی انحصاری است.

بنابر این، به نظر می رسد، این نکته قابل ذکر است که به عنوان شخص تاجر و فعال اقتصادی می بایست آنچه را که از روابط تان در نظر دارید به کارشناس قراردادی واگذار نمایید یا یک وکیل قراردادهای بین المللی را مخاطب مشورت قرار دهید و از او بخواهید که قالب قراردادی را برای شما برگزیند، این کارمسئولیت وی را سنگین تر می کند تا چهارچوب مناسبی را برای شما انتخاب کند.

همچنین توصیه می گردد تقاضای شما از وکیل امور قراردادهای بین المللی این باشد که بدوا با شرح آنچه مدنظر دارید ابتدا نوع رابطه حقوقی شما را تعیین کند و بعدا به تنظیم قرارداد همت گمارد.

نکته بعد در مورد انتخاب صحیح قالب قرارداد تجاری بین المللی اینکه؛ اتخاب چهارچوب و قالب مناسب قرارداد بین المللی به شما کمک می کند که با درک مشترک، از تجربیات بین المللی مدد گیرید و در اتخابتان کمتر دچار خطا و اشتباه شوید.

نکته دیگر اینکه، آیا اگر قالب مناسبی برای قرارداد تنظیم شده شما تهیه نشده است قرارداد شما بی اعتبار است؟مانند اینکه خرید و فروش بین المللی را مدنظر داشته اید اما قراردادی با عنوان مشارکت بر آن قرار داد اید. در پاسخ باید گفت که خیر، قرارداد معتبر است اما می تواند قرائنی را برای داور رسیدگی کننده به دست دهد که الزاما مقصود شما آن نبوده است.

بنابر این اگر توسط طرفین انتخاب صحیح قالب قرارداد تجاری بین المللی به نحو درست انجام نگردیده باشد، داور باید با استفاده از مکانیزم های تقسیر قرارداد بین المللی قصدو نیت طرفین را کشف کند و احکام حقوقی را بر آنچه در واقع مدنطر طرفین بوده است استوار سازد. در فقه مبین اسلام نیز قاعده ای با عنوان” العقود تابعه للقصود” به این نکته اشاره دارد. اما حداقل تاثیری که انتخاب نا مناسب یک قرارداد بین المللی برای شما دارد جدای از اینکه طرفین را دچار سوء تفاهم خواهد نمود، محروم ساختن از چهارچوبهای معتبر و تجربیات گرانقدری است که با تحقیق در مورد یک قرارداد خاص بین المللی خواهد بود.

ناگفته نماند که امروزه با پیچیده شدن روابط تجارت بین المللی، دیگر الزاما یک قالب برای تنظیم کلیه مفاد تعهدهای طرفین کافی نیست، بلکه مکن است یک قرارداد حاوی چندین رابطه متعدد و گوناگون باشد که این امر، تهیه قالب مناسب را پیچیده تر می کند.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

مقالات مرتبط:

8 نظر

  • سالاري

    سلام خدمت شما استاد گرانقدر
    سوالی در مورد قراردادهای بین المللی داشتم
    اگر خریدار طبق قرارداد تاخیر در پرداخت مبلغ قرارداد داشته باشد آیا ملزم به پرداخت بهره هست یا خیر؟و آیابهره از زمان مطالبه محاسبه می شود یا تاریخ پرداخت در قرارداد؟

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      در این خصوص باید چند مورد را مدنظر قرارداد.
      اولین اینکه در قراردادهای بین المللی معمولا مکانیزم تعلق خسارات تاخیر پیش بینی می شود و تاریخ شروع خسارات نیز مشخص می گردد.
      دوم مطلب اینکه باید توجه داشت بر قرارداد بین المللی کدام قانون به عنوان قانون حاکم تعیین شده است. بنابر این اولویت با قرارداد و در غیر موردی که پیش بینی شده باشد یا قانو ن حاکم بر قرارداد بین المللی و در صورت اینکه قانون حاکم نیز در قرارداد پیش بینی نشده باشد، باید از طریق قواعد حل تعارض قانون حاکم بر قرارداد تعیین شود و بر اساس قانون حاکم حکم مسئله را یافت.
      امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی
      http://www.lawoffices.ir

  • همكار

    سلام اقای اذرباد خسته نباشید و ممنون از مطالب تجاری که قرار میدهید برای نمایندگی انحصاری چه قال قراردادی مناسب است؟

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      باسلام،
      خواننده محترم، باید ابتدا رابطه حقوقی تجاری خود را تحلیل نمایید. اگر به دنبال خرید یک محصول از خارج و واردات آن هستید تا آن محصول را به قیمت بالاتر در داخل بازفروش نمایید و در ضمن دراین خصوص نیز حق انحصاری داشته باشید، قالب قرارداد شما قرارداد توزیع بین المللی انحصاری است.
      اما اگر چنانچه صرفا شما محصولات را به کشور وارد می کنید، و بابت فروش آنها به نمایندگی از مالک محصولات، کارمزد دریافت می نمایید و ضمنا این حق برای شما انحصاری در نظر گرفته شده است، قالب قرارداد تجاری شما، قرارداد نمایندگی بین المللی انحصاری است.
      وکیل امور تجارت بین المللی

  • مدير عامل شركت حمل

    سلام اقای مقررات دولتی را چقدر موثو میدانید توی کار بین المللی؟

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام،
      بسیار زیاد موثر خواهد بود. اساسا مقررات الزامی در هر کشوری جز منابع تجارت بین المللی شناخته می شود و در هر مورد باید آنها رعایت گردد. البته منظور مقررات دولتی است که ناظر به تجارت یک کشور است. مانند مقررات محدود کننده برای واردات یک کشور و یا در مورد اخیر، الزاماتی که وزارت صنعت و معدن و تجارت برای نمایندگان و شعب شرکتهای خارجی ایجاد نموده است که باید از مرکز امور اصناف گواهی دریافت نمایند که باثبت قرارداد نمایندگی آنها از تولید کننده میسر خواهد بود.

  • ضيايي

    با سلام و خسته نباشید آقای آذرباد
    معنای پاراف کردن در قرارداد به چه معناست؟
    ضمنا اگر امکانش هست هزینه و شرایط برای تنظیم قرارداد بین المللی وحضور در مذاکرات را بفرمایید؟ با تشکر

    • وکیل امور قراردادهای بین المللی

      سلام؛
      پاراف در ادبیات اداری و بانکی و غیره برای ترتیبات داخلی و پیش امضاء و اموری از این دست به کار بردن می شود، و در فرهنگ های لغت از آن به نام امضاء مختصر شده نام میبرند، اما از لحاظ حقوقی می بایست این عنوان تحلیل شود.
      اگر شخصی که این عمل را در زیر قرارداد انجام می دهد به منزله وکیل طرف قرارداد باشد که آن قرارداد، معتبر و همان شرایطی را از لحاظ اعتبار دارد که وقتی صاحب امضاء قرارداد را امضاء می زده است. بنابر این، این امور از لحاظ حقوقی عنوان خاصی شاخته نمی شود و در زمینه مسائل حقوقی ما شخص را یا اصیل می شناسیم و یا وکیل و نماینده.
      بنابر این اگر قرارداد بین المللی و یا قرارداد داخلی تنظیم می شود به لفظ پااراف و غیره نباید اکتفا کرد، باید تحلیل شود که وی اصیل است و یا اگر وکیل است، وکالتنامه وی مورد بررسی قرار گیرد.
      تنظیم قرارداد بین المللی و مذاکرات در خصوص تنظیم و یا اصلاحات قراردادهای بین المللی به نظر ما می بایست با یکدیگر پیوند داشته باشد. توصیه در تنظیم قراردادهای تجاری بین المللی و یا هر قرارداد دیگری این است که کسی که در جلسات مذاکرات قرارداد ها بوده است می بایست همان شخص قرارداد را تنظیم و یا نمونه ارسالی را اصلاح کند، چرا که برخی اوقات این اشتباه صورت می گیرد که وکیلی که در مذاکرات حضور نداشته است، متن را آماده می کند و برای طرف دیگر سوء تفاهم ایجاد می شود و کار به تاخیر و گاهی به بن بست برخورد می کند.
      اما در زمینه هزینه ها، این موضوع به مواردی از قبیل پیچیدگیهای قرارداد، زمانی که به مذاکرات اختصاص داده می شود و یک جانبه و یا چند جانبه بودن قرارداد بستگی دارد، لذا در هر مورد متفاوت است. اما در زمینه تنظیم قراردادهای بین المللی سیاست دفتر حقوقی ما بر کاهش هزینه های تاجر ایرانی استوار است، خصوصا اگر تاجر ایرانی تولید کننده و یا صادر کننده باشد که کاهش مبالغ را بر خود وظیفه و مسئولیت اجتماعی و ملی می دانیم.
      امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *