وکیل تجاری - وکیل تجارت بین المللی - وکیل قراردادهای بین المللی - وکیل بین المللی در امور تجارت بین المللی

اقامه دعوا در خارج از ایران

با سلام – پس از بررسی کلیات راجع به اقامه دعاوی در ایران علیه شرکتهای خارجی – به نظر می رسد که مناسب است ارائه کلیاتی راجع به اقامه دعوا خارج از ایران تقدیم گردد.

این احتمال وجود دارد که به هر دلیلی تصمیم گرفته شود در خارج از ایران اقامه دعوی گردد.این موضوع را به دو دسته تقسیم می کنیم:

  1. مرجع صالح  رسیدگی خارج از کشور، یک مرجع داوری است.

    اگر توافقی راجع به داوری آن مرجع شده باشد، اساسا دادگاهها رسیدگی به دعوا را نمی پذیرند، الیته اگر طرفین خلاف آن را توافق ننمایند. عدم رسیدگی دادگاهها در صورتی که توافق طرفین بر حل و فصل اختلافات بر داوری شده باشد، در اکثریت قریب به اتفاق قوانین کشورها وجود دارد.

    دعاوی داخلی : در کشور ما نیز، داوری داخلی دارای فصل به خصوص در قانون آیین دادرسی مدنی و دارای قانونی مستقل به نام قانون داوری تجاری بین المللی است، دادگاهها نیز به موجب مقررات مذکور، دعاوی ای را که در آن توافق طرفین بر داوری بوده باشد، استماع نمی نمایند.

    دعاوی بین المللی : در داخل کشور ایران، به موجب فانون داوری تجاری بین المللی ، مصوب ۱۳۷۶/۶/۲۶ رفتار خواهد گردید. داوری تجاری بین المللی مباحث حقوقی بسیار گسترده ای دارد که می بایست علیحده به آن پرداخته شود.

  2. مرجع رسیدگی به اختلاف بین المللی یک دادگاه دولتی است

   چنانچه رسیدگی به اختلاف بین المللی در یک دادگاه دولتی کشور خارجی مطرح گردد، چون دادگاه های دولتی کشور ها، مامور به اجرای قوانین داخلی آن کشور هستند، موضوع را باید در نظام حقوقی و قانونی آن کشور دنبال نمود.     

    دادگاههای دولتی برای شناخت صلاحیت رسیدگی به اختلاف به قوانین داخلی خود توجه می کنند، البته که اگر کشوری کنوانسیون هایی راجع به صلاحیت دادگاهها را پذیرفته باشد، کنوانسیون به منزله قانون داخلی آنها، بلکه بالاتر از قوانین داخلی آن کشور، شناخته می شود.

همینطور، اگر شخص نخواهد راسا اقامه دعوا نماید، باید از وکیل داخلی آن کشور استفاده نماید، البته اگر مطابق قوانین آن کشور توسط وکیل اجباری نباشد. مباحث راحع به تشخیص صلاحیت بین المللی دادگاه و تعارض قوانین در این موارد پای به عرصه خواهد گذاشت.

بنابر این دادگاه دولتی خارجی، اولین پرسشی که می بایست پاسخ دهد این است که آیا صالح به رسیدگی به دعوای مطروحه را دارد یا خیر که با مراجعه به  قوانین حقوق بین الملل خصوصی آن کشور، صلاحیت خود را تشخیص می دهد و یا اینکه دعوی مربوطه را مرتبط با نظام حقوقی خو.د نمی داند و رسیدگی نمیکند.

امیر آذرباد – وکیل امور قراردادهای بین الملل وکیل دعاوی بین المللی 

مقالات مرتبط:

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *