Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

لزوم تنظیم قراردادهای بین المللی

با سلام، اولین سئوال بنیادی در این باره این است که چرا باید قرارداد تجاری بین المللی تنظیم کنیم؟ لزوم  تنظیم قرارداد بین المللی چیست؟ و وقتی دانستیم ضروری است که برای امور تجارت بین المللی شرکت یا بنگاه خود قرارداد تجاری بین المللی تنظیم کنیم، چرا باید از وکیل قراردادهای بین المللی برای تنظیم قرارداد بین المللی مدد گرفت و یا اگر درصدد صادرات هستم از یک وکیل برای صادرات دارد استفاده شود؟

  • اول اینکه؛ در دنیای روابط تجاری بین المللی کنونی، ایجاد و برقراری روابط حقوقی و تجاری در سطح بین المللی نیازمند شناخت دقیق مسائل فنی،پیش بینی آنها،شفافیت تعهدات و حقوق و تکالیف طرفین روابط تجاری و تسلط به زبان مشترک جهانی است که البته تجارت بین المللی امروز به سمت زبان انگلیسی گرایش دارد و آن را پذیرفته است.

به تجربه شخصی به عنوان مذاکره کننده قرارداد بین المللی دریافته ام که شفافیت اصل اول قراردادهای بین المللی است،از این روی اشاره آن به جاست که گفته شود تجار می بایست به شدت از قبول مسئولیتهای غیر شفاف بپرهیزند.

چنانچه هنگامی که در یک رابطه حقوقی و تجاری پای می گذارند زوایای آنها را به دقت روشن کنند.به شدت به تجار عزیز توصیه می شود برای تنظیم روابط تجاری خود قرارداد با طرف تجاری خود تنظیم کنند.

آنچه متاسفانه معمول و رایج است و البته به تدریج شاهد کمتر شدن آنیم،خرید و فروش بر اساس صرف پیش فاکتور (پروفورما)است که زیان زیادی برای تجار ایرانی گهگاه به بار نشانده است، چرا که ذکر تمامی تعهدات در خانه های پروفورما امکانپذیر نیست.

بله حدود تعهدات در خصوص نقاط تحویل و انتقال ریسک،بیمه و یا هزینه حمل می تواند بواسطه درج قاعده اینکوترمز مشخص گردد،اما آیا تعهدات طرفین صرفا محدود به همین سه مورد است؟

به تجربه ثابت شده است که بیشتر اختلافات تجاری بر سر حدود و صغور تعهدات طرفین رخ می دهد.این امر تا ان حد از اهیمت برخوردار است که نوشته مستقلی را با عنوان ” وظایف طرفین قرارداد بین المللی ” در این سایت برای مطالعه قرار دادیم.

بنابر این بهترین روشی که می توان با خاطر آسوده به مسائل تجاری پرداخت تنظیم یک قرارداد جامع (که حاوی تمام آنچیزی که شما در برقراری یک رابطه تجاری و حقوقی از طرفتان انتظار دارید)و مانع (به این معنی که تعهداتی که شما حاضر به پذیرش آنها نیستید اما طرفتان ممکن است از شما توقع انجام آن را داشته باشد)است.

امروزه دیگر روابط تجاری گسترده تاب تحمل روشهای سنتی و کدخدا منشی را ندارد،تنظیم یک قرارداد ناقص و معیوب گاها به ورشکستگی یک شرکت و یا تاجر با سابقه منجر می گردد.خسارتهای بر آمده از یک قرارداد ناقص گاها از کل مبلغ قرارداد فراتر می رود.

  قراردادهای تجاری بین المللی دربردارنده مسایل متعددی است؛

طرفین قرارداد و روشن ساختن روشهای مذاکراتی آتی برای آنان،زبان قرارداد،محل اجرای قرارداد،خسارتهای عدم انجام تعهدات،ضمانت اجراهای حقوقی اعم از حق درخواست وجه،توانایی فسخ قرارداد.

و از جمله؛

روشهای مطمئن برای پرداخت ها نظیر گشایش اعتبارات اسنادی،انتخاب صحیح روش حمل کالا،انتخاب صحیح قاعده اینکوترمز،انتخاب هوشمندانه قانون مناسب حاکم بر قرارداد،انتخاب صحیح مقر رسیدگی داوری،پیش بینی روش شیوه رسیدگی به اختلافات تنها بخشی از مسائلی است که در یک قرارداد بین المللی می بایست به آن توجه ویژه نمود.

البته این موارد در مقاله دیگری مورد بررسی قرار گرفته است

لینکه این مقاله:https://bit.ly/2rCQXJo
  • دوم اینکه، چرا باید از یک وکیل با تجربه بین المللی در این زمینه استفاده کرد؟                                                                                                       البته این مورد که مربوط به خدمات حقوقی یک وکیل تجاری بین المللی است در مقاله ای با عنوان ” وکیل قراردادهای بین المللی ” توضیح داده شده است. اما باید به اختصار گفت که نحوه و سهولت دسترسی به اموال از دست رفته همچون روابط حقوقی داخلی نیست، هزینه های طرح دعاوی و نظام های حقوقی متفاوتی که در صورت عدم انجام تعهدات طرف متخلف قرارداد رخ می دهد همچون روابط داخلی نیست.

همین دلیل است که در نوشتاری با عنوان ” ویژگیهای پیشگیرانه قراردادهای بین المللی ” متذکر شده ایم که قرارداد باید اجازه بروز تخلف را طرف مقابل ندهد تا مجبور باشیم اقامه دعاوی بین المللی تجاری را در دست بگیریم.

این امر و دیگر اموری از این دست است که می توان از یک وکیل تجارت بین المللی هم خواست که  نکات تنظیم قرارداد بین المللی را در قرارداد مد نظر قرار دهد و هم به عنوان یک مشاور قرارداد بین المللی برای آن قرارداد و به عنوان ” مشاور تجارت بین المللی بر امور صادارتی و بین المللی شرکت نظارت داشته باشد.

امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *