مشاور حقوقی تجارت بین المللی

دفاع در دعوای بین المللی علیه موکل نزد مراجع داوری بین المللی

با سلام – در نوشته دیگری راجع به اقامه دعاوی بین المللی در مراجع بین المللی داوری توضیح داده شده است، اما با توجه به تفاوتهایی که میان اقامه دعوی بین المللی و دفاع در دعوای بین المللی وجود دارد، این نوشتار به دفاع در دعوای بین المللی علیه موکل نزد مراجع داوری بین المللی اختصاص می یابد.

  • حقوق موکل در داوری بین المللی ناظر به تعیین داوران

یکی از مسائلی که در داوری بین المللی حائز اهمیت است، انتخاب داوران برای رسیدگی دعوا است. درست است که دعوا توسط خواهان و یا وکیل وی مطرح شده است، اما دو طرف دارای حقوق برابر هستند، همانطوری که خواهان داور اختصاصی خود را معرفی می کند، در موارد هیات داوران و یا مواردی که داوران در معین نشده اند یا موارد دیگری که نیازمند معرفی داور اختصاصی وجود دارد، خوانده نیز همین حقوق را دارا است.

  • اعلام ایرادات دعوی مطروحه ( ایرادات شکلی ) 

یکی دیگر ار موارد مهم در امر دفاع در دعوای بین المللی علیه موکل نزد مراجع داوری بین المللی، اعلام ایرادات است.  هنگامی که یک وکیل دعاوی بین المللی ، در دعاوی مطروحه که به عنوان وکیل خوانده دفاع می کند، قبل از ورود به دفاع ماهیتی از حقوق موکل خود، ارائه ایرادات شکلی است. ایرادات شکلی از ایرادات ناظر به شرط داوری و عدم صلاحیت دیوان داوری بر داوری و همچنین جرح داوران گرفته تا عدم توجه دعوا به موکلش و غیره را در ر می گیرد. بسیاری از دعاوی ای که علیه اشخاص در مراجع داوری بین المللی مطرح می گردند، مجال رسیدگی ماهیتی نمی یابند و در همان ابتدا مردود اعلام می گردند.

طرح ایرادات شکلی امری تخصصی بوده و وکلا با توجه به تسلطشان به حوزه آیین رسیدگی داوری و دعاوی بین المللی و داوری نسبت به تنظیم لوایح دفاعیه که در بردارنده ایرادات شکلی است اقدام می نمایند.

امیر آذرباد

وکیل امور قراردادهای بین المللی – وکیل امور دعاوی بین المللی

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *