Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

نکات قراردادهای تجاری بین المللی

با سلام؛ امروزه، ضرورت توجه به تنظیم قرارداد بین المللی بیش از پیش برای تجار و شرکت های تجاری ایرانی که به صورت حرفه ای و فعال در عرصه تجاری و اقتصادی نمایان تر شده است که برای قراردادهای تجاری بین المللی شرکت خود اهمیت زیادی قائل اند.

به طور کلی تنظیم یک قرارداد حرفه ای بین المللی کار پیچیده و دشواری است. چرا که قرارداد در حقیقت قانون طرفین معامله است و در آینده هرچه بین آنها رخ می دهد، می بایست پاسخ آن را در قرارداد جستجو کرد. از این روی، ارائه نکات قراردادهای تجاری بین المللی می بایست مقدم بر تنظیم حرفه ای یک قرارداد بین المللی باشد.

اگر قرارداد در موردی ساکت باشد، اگر این سکوت به زیان یک طرف قرارداد بین المللی باشد، می تواند این مفهوم را متبادر نماید که قرارداد بین المللی یا حرفه ای تهیه نشده است و یا اینکه از برخی از جنبه هایی که در آینده اجرای قرارداد رخ می داد طرفین غفلت نموده اند. و به عبارت دیگر قرارداد بین المللی که ابزاری است برای کنترل ریسکهای تجاری و حقوقی طرفین، به درستی به کار گرفته نشده است و در مواردی  بر عکس عمل نموده است.

برای دیدن جزییات بیشتر در این مورد به این نوشته توجه فرمایید : قراردادهای بین المللی و شروط عمومی و اختصاصی .

برای ارایه شفاف تر، موضوع یکی از نکات قراردادهای تجاری بین المللی را به عنوان مثالی مطرح می نمایم؛

فرض کنیم که در دست تهیه و تنظیم یک قرارداد بین المللی توزیع هستیم، Distributorship Contract ، در این قراردادها معمولا، البته اگر توزیع کننده دارای قدرت چانه زنی بالا باشد، یعنی در بازار از شبکه فروش قدرتمند و پرسنل حرفه ای برخوردار باشد و یا در بازار بابت انجام تعهدات به موقع خود خوشنام باشد.

و یا به هر ترتیب، توان توزیع کنندگی بالایی داشته باشد، این توزیع کنندگی را به صورت انحصاری طلب می کند. به این معنی که در منطقه جغرافیایی ای ،Territory، تنها او به توزیع کالا یا خدمات بپردازد.

  • یکی از نکات راجع به قراردادهای بین المللی : اکثرا این تلقی را دارند که با گذاشتن لفظ انحصاری، Exclusive ، تنها خود توزیع کننده کالا یا خدمات را در آن حوزه جغرافیایی می فروشد. اما غافل از اینکه اعطا کننده این اختیار تنها توزیع کنندگی را به صورت انحصاری به وی اعطاء نموده است و به این مفهوم است که فرد دیگری را توزیع کننده قرار ندهد.

بنابر این حق فروش مستقیم از ناحیه خود او به مشتریان داخلی همچنان ممکن است باقی باشد!

از این روی، اگر توزیع کننده به این جنبه فعالیت خود در هنگام تنظیم قرارداد بین المللی اشراف نداشته باشد، در این مورد سکوت می کند.

با این سکوت و با توجه به اینکه اصل بر عدم اسقاط حق است، ممکن است اینطور باشد که خود تامین کننده مستقیما وارد بازار و وارد منطقع جغرافیایی توزیع کننده شود. نکاتی از این دست، هرچند بر اثر تجربه تجار در طی سالیات بدست می آید، اما یک وکیل قراردادهای بین المللیدر جلسات  مشاوره قرارداد بین المللی آن را می بایست بازگو نماید.

  •  نکته دیگر در مورد قراردادهای بتجاری بین المللی : تاجر می بایست همواره از فعالیتهای وی که منجر به شناخته تر شدن علامت تجاری شده است، استفاده کند.امور مربوط به طرفین قرارداد بین المللی را در مقاله “وظایف طرفین قرارداد بین المللی” توضیح داده ایم که می توانید به آن مراجعه نمایید.مقاله “قرارداد بین المللی توزیع و نمایندگی تجاری” نیز برای علاقه مندان محترم به دانستن جزییات بیشتر در این مورد، در سایت قرار داده شده است.

 

  •  نکته مهم در تنظیم قراردادهای بین المللی : یکی از مهترین نکات قراردادهای تجاری بین المللی است، که نه تنها تجار، بلکه وکیل تنطیم کننده قرارداد بین المللی می بایست به آن اشراف داشته باشد اینکه، وظیفه وکیل قراردادهای بین المللی بررسی جنبه های حقوقی و یافتن راه حل های حقوقی در قرارداد است، بنابر این در مواردی که یکی از طرفین از انجام تعهدات مشخص شده تخلف می ورزد، عیبی را متوجه قرارداد نمی کند، اما حرفه ای بودن ضمانت های مندرج در یک قرارداد بین المللی که در عین اینکه قابل اعمال باشد واقعیتها را نیز در نظر بگیرد به نوبه خود امری است که باید با آن توجه داشت.

ذکر این نکته به این خاطر است که برای اینکه قرارداد بین المللی شما حرفه ای تر باشد، خود شما باید همراه با وکیل متخصص در قرارداد بین المللی به بررسی نقاط ریسک در قرارداد بپردازید.

توان شما در بررسی نقاط ریسک در یک رابطه تجاری، مستلزم داشتن تجربه در آن حوزه تجاری است.فرض کنید که شما در صنعت خودرو فعالیت می کنید، بنابراین به تجربه دریافته اید که خدمات پس از فروش، خصوصا در مورد قطعات خاصی بسیار اهمیت دارد.

بنابر این مشکلاتی را که طی سالها در این صنعت شاهد بوده اید به وکیل تان گوشزد می کنید، او نیز با توجه به حساسیت در این موضوع ضمانت اجرای مناسبی در مورد تضمین حقوق شما در نظر می گیرد. امیر آذرباد وکیل امور قراردادهای بین المللی : نکات قراردادهای تجاری بین المللی همواره با برخورد به مسائل جدید تر تکمیل تر میگردند.

  • یکی دیگر ار موارد نکات قراردادهای تجاری بین المللی قرارداد به عنوان نهادی پویا از بدو امر انعقاد قرارداد تا اجرای کامل آن و حتی پس از آن در برابر اشخاص ثالث رخ می نماید. از این رو، نباید به آن نگاه مقطعی داشت.

درست است که به تجربه شخصی در مواردی که در تنظیم قراردادهای بین المللی مشارکت داشته ام پس از آنکه مذاکرات طولانی پایان یافته و قرارداد امضاء شده است، دیگر طرفین به قرارداد زیاد مراجعه نداشته اند.

اما این ناشی از آن است که در نظر طرفین چون قرارداد کامل بوده است، خود را بی نیاز از مراجعه می دانسته اند و یا شاید موارد پیشگیرانه مشخص شده در قرارداد بین المللی آنها را از تصور تخلف مایوس ساخته است که این امری بسیار مهم است.

بسیار شنیده می شود که در یک جلسه مذاکره به وکیل گفته می شود که زیاد در عبارات و زوایای قرارداد سخت گیر نباشد.

اما اگر یک ساعت بیشتر به فروض مختلف قرارداد فکر شود و مذاکره یک ساعت بیشتر به طول بینجامد می تواند از هدر رفتن چند سال وقت، در پی اختلافات قراردادی جلوگیری کرد.

  • نکته قراردادهای تجاری بین المللی : دیگر در تنظیم قرارداد بین المللی، اینکه؛ تمامی مفاد یک قرارداد بین المللی حائز اهمیت است. و آغاز یک قرارداد از مقدمه آن می باشد و نه مواد قرارداد بین المللی.

شرح اولیه که به عنوان مقدمه در قرارداد های بین المللی ذکر می گردد، اگر چه در قراردادهای داخلی چندان به آن توجه نمی شود، اما در قراردادهای بین المللی می تواند مرجع تفسیر قصد طرفین توسط داوران و یا مراجع قضایی باشد.

در خصوص اهمیت این موضوع نوشته”مقدمه ها در قراردادهای تجاری بین المللی” در این سایت در دسترس علاقه مندان محترم قرار داده شده است.

  • نکته بعد اینکه، در قراردادهای بین المللی حتما مواردی وجود دارند که نیاز بررسی های فنی دقیق است، این موارد نیز گاهی بیش از نیمی از یک قرارداد بین المللی را به خود اختصاص می دهد. در تجربه ای که در اصلاحات را جع به قرارداد بین المللی ، مهندسی، تامین و ساخت داشته ام، پنجاه و پنج صفحه به بررسی موارد فنی اختصاص داشته است.

به همین خاطر می توانید آنها را در پیوستها قرار دهید، در یک قرارداد بین المللی تعدد پیوستها امری معمول است.

آگاه باشید که بسیاری از اختلافات ناشی از عدم دقت تنظیم موارد فنی در پیوستها است. از این رو حتما در کنار وکیل متخصص قرارداد بین المللی ، حضور متخصص فنی اجتناب ناپذیر است.

  • نکته بعد اینکه، می بایست قبل از انعقاد قرارداد، نسبت به اعتبار امضاء کننده قرارداد که عمدتا مدیران شرکتهای تجاری اند اطمینان حاصل نمایید. اساسنامه شرکتها و قوانین ناظر به شرکتهای تجاری مرجع این امور اند.

فرضا اینکه لایحه اصلاحی قانون تجارت مشتمل بر ۳۰۰ ماده مصوب سال ۱۳۴۷ در مورد شرکتهای تجاری ایران و قانون companies Act 2006 UK  برای شرکتهای انگلیسی خواهند بود که یک وکیل قراردادهای بین المللی می بایست اطلاعاتی هرچند سطحی نسبت به آنها داشته باشد و یا دست کم نباید نسبت به آنها بیگانه باشد.

مورد دیگری از نکات قراردادهای تجاری بین المللی که باید مدنظر داشت اینکه، تمامی مواردی که در اجرای قرارداد بروز می کند را می بایست پیش بینی نمود، وکیل قرارداد بین المللی همچون خلبانی است که با برگ چک لیست وارد کابین هواپیما می شود.

البته تهیه آن چک لیست نیازمند همکاری هم وکیل تنظیم کننده قرارداد بین المللی است و هم شخصی که تنظیم قرارداد بین المللی را به وی سپرده است. وکیل متخصص قرارداد بین المللی نیز می بایست مسیر راه را بداند و از مشکلات مطلع باشد و برای هریک از آنها با توجه به موقعیت هریک از طرفین پیش بینی مناسب کرده باشد.

معمولا موارد کلی در شروط کلی و موارد جزیی در شروط اختصاصی لحاظ می شود، اما این امر بیشتر برای نظم بیشتر است و طرفین اجباری به رعایت آن ندارند.مقاله”قراردادهای بین المللی و شروط عمومی و اختصاصی” به این امر می پردازد.

البته کار وکیل از این حیث دشوار تر است. چراکه که بسیار اتفاق می افتد که مورد پیش بینی شده علی رغم دقیق بودن، مطلوب طرفین نیست و وکیل قراردادهای  بین المللی باید جایگزین مناسبی برای آن داشته باشد و طرفین را از بن بست خارج کند.

  • نکته آخر اینکه، وکیل تنظیم کننده قرارداد بهتر است از بدو مذاکرات، حضور جدی داشته باشد، و مانند شخص نا آگاه از جریان امور نبوده و همواره همراه با طرفین پیش برود و به آنها در انعقاد قرارداد کمک دهد.تا مطابق با خود فضای مذاکرات و توافقهای اصورت گرفته میان طرفین، قرارداد بین المللی را تنظیم نماید. امیر آذرباد وکیل تجارت بین المللی :بنابر این نکات قراردادهای تجاری بین المللی در واقع تجربیات حاصل از مداومت در تنظیم قراردادهای تجاری بین المللی است.
امیر آذرباد وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

www.lawoffices.ir

مقالات مرتبط:

7 نظر

  • سئوال قرارداد بین المللی

    سلام آقای آذرباد سئوال حقوقی بنده این است که قراردادهای بین المللی به صورت نمونه هم منتشر می شود؟ممنون میشم از پاسختون

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛
      بله قراردادهای بین المللی به صورت نمونه هم منتشر می شود اما به خاطر داشته باشید که این نمونه ها فقط چهارچوب یک نرم قرارداد بین المللی را مشخص می دارد، لذا چون روابط هر شخصی متفاوت از یکدیگر می باشد و ضوابط آمرانه تجارت بین المللی هر کشوری نیز ذیمدخل است، که در این نمونه ها به انها اشاره نمی شود. لذا صرفا از این جهت که خواننده را با مفاهیم ان قرارداد آشنا نماید مفید است.
      وکیل قراردادها و دعاوی تجاری بین المللی

  • الوند

    سلام اقای دکتر اذرباد ما چطور میتوانیم ال سی بازکنیم، تشکر از شما

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام؛ ال سی یا همان اعتبارات اسنادی در حقیقت یک روش پرداخت مطمئن پول به ارائه کننده خدمات و یا فروشنده کالا است.
      اعتبارات اسنادی تنها توسط بانکها صورت می گیرد، همانگونه که می دانید بانکهای معتبر دارای شعب ارزی و یاریالی هستند.
      ابتدا برای اطلاع یافتن از شرایط و ملزومات اعتبار اسنادی و یا ال سی به بانک(شعبه ارزی) مراجعه نمایید، در آنجا اطلاعات برای گشایش اعتبار به شما ارائه می گردد، بعد از آن به واحد ریالی ارجاع می شوید تا نسبت به گرفتن مصوبه اقداماتی را انجام دهید، در ادامه اگر با مانعی بر خورد کردید در این سایت مطالب تجارت بین المللی را می توانید مطرح نمایید.
      امیر آذرباد وکیل تجارت بین المللی

  • پارسا

    سلام تبریک میگم که شما به صورت ویژه رو کارهای بین المللی کار میکنید، برای خرید از خارج چطور میشود مطمئن شد؟

    ممنون.
    دکتر پارسا

    • وکیل امور تجارت بین المللی و داخلی

      با سلام و تشکر بابت اظهار لطف شما.
      برای خرید بین المللی باید قبل از هر چیز بر اعتبار فروشنده خارجی مطلع شد. سایتهای مختلفی وجود دارند اما مطمئن نیستند. در این زمینه می توانید از خدمات بازرگانی کنسولگری های ایران مدد بگیرید.بعد از این مرحله، حتما با طرفتان یک قرارداد بین المللی تنظیم نمایید. اگر خرید تان حجم بالای زیاد مالی نیز ندارد، از تنظیم یک قرارداد بین المللی غافل نشوید.تا در آن مشخصات کامل و تاریخ و غیره برای تحویل مشخص شود.
      امیر اذرباد وکیل قراردادها و دعاوی بین المللی

  • باستاني

    سلام
    تشکر از مطالب خوبتان

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *