Amir Azarbad -Iranian Commercial Lawyer

وکیل امور قراردادهای داخلی و بین المللی

با سلام – هم وطنان محترم و تجار و مدیران شرکتهای تجاری، چنانچه در صدد تنظیم قرارداد بین المللی هستید به نکات ذیل توجه فرمایید:

در دفتر بعضا با مواردی مراجه می شویم که شرکت یا شخص ایرانی اقدام به تنظیم قرارداد با طرف خارجی نموده اما متاسفانه نسبت به خصوصیات و ویژگیهای بین المللی قرارداد بی توجه بوده اند.

قراردادهای داخلی هرچند که جامع و کامل و مانع و بی عیب باشند، متفاوت هستند با قرادادهای تجاری بین المللی . تفاوتی که قراردادها در سطح بین المللی دارند این است که این قرارداد بنا است در ۲ و یا چند کشور مورد بررسی حقوقی و یا قضایی قرار گیرند و بدیهی است که هر کشوری با توجه به مقررات داخلی خود به قرارداد می نگرد،اعتبار آن را مورد بررسی قرار می دهد و با توجه به نظامات قانونی و نظام حقوقی خود اجرای آن را مجاز می شمرد.

بنابر این؛

  • اولا اینکه؛ اگر قانون کشور متبوع طرف قرارداد خود را کاملا نمی شناسید، قانون حاکم بر قرارداد را قانون آن کشور قرار ندهید. برای مطالعه قانون حاکم به این نوشته توجه فرمایید: قانون جاکم بر قرارداد بین المللی
  • ثانیا اینکه؛ حتما در قرارداد خود شرط داوری بگنجانید چرا که چنانچه اختلافی در مورد قرارداد شما بروز نماید و موضوع به داوری ارجاع شود داوران نسبت به قضات دادگاهها اعتبار و اهمیت بیشتری در آنچه در قراردادتان گنجانده اید خواهند داد.

به علاوه اینکه چنانچه رای شما توسط داور صادر گردد برای اجرا راه سهل تری نسبت به رای صادره دادگاههای کشورها در پیش روی شما است.

نکات مربوط به قراردادها به چند نکته فوق محدود نمی گردد اما توصیه می نماییم لاقل این موارد را رعایت نمایید، تجربه ما در مورد تنظیم قرارداد بین المللی بیانگر آن است که طرفهای خارجی به ندرت بی بهره از وکلا و مشاوران حقوقی حوزه قراردادها هستند، بنا بر این ممکن عدم رعایت موارد فوق از ناحیه طرف خارجی تعمدا صورت گرفته باشد.

امیر آذرباد – وکیل متخصص تنظیم کننده قراردادهای داخلی و بین المللی

www.lawoffices.ir 

مقالات مرتبط:

نوشتن یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *