مشاور حقوقی تجارت بین المللی

دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی – الزام به اخذ پایانکار – الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی

با سلام – چرا دعوی دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی – الزام به اخذ پایانکار – الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی ؟

باید دانست که بسیاری از روابط حقوقی و قراردادی افراد ، خصوصا افراد غیر تاجر ، پیرامون قراردادهای املاک است. املاک از دیر باز یکی از اقلام سرمایه ای افراد بوده و هست‌. این امر نیز مختص به کشورمان ایران نیز نیست. بنابر این طبیعی است که بسیاری از اختلافات و دعاوی با موضوع املاک بروز نماید.

از طرفی دیگر به دلیل قیمت بالای املاک و سهم زیادی که در دارایی افراد دارد ، باید بسیار راجع به اموری ملکی آگاه بود و همواره خصوصا قراردادادهای ملکی از مشاوران حقوق ملکی و وکیل ملکی و افراد آگاه مشاوره طلبید.

  • دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی – الزام به اخذ پایانکار – الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی

همانطوری که از عنوان این دعوای ملکی بر می آید، چنین دعوایی اختلاف میان دو نفر یا چند نفر است  که قرارداد خرید و فروش ملکی را منعقد کرده اند. دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی – الزام به اخذ پایانکار – الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی بیشتر راجع به خرید آپارتمان رخ می دهد. شخص یا اشخاصی آپارتمانی را از شخص یا اشخاص دیگر خریداری نموده اند و در مورد ساختمان هنوز پایان کار و صورتمجلس تفکیکی صادر نشده است.

خریدار برای اینکه به یک سند شش دانگ در مورد آپارتمانش دست یابد نیاز است که ساختمان پایانکار و صورتمجلس تفکیکی داشته باشد.

متعاقب بر صدور این دو سند و البته تشریفات قانونی دیگر ، امکان تنظیم سند انتقال برای خریدار فراهم می آید. قبل از صدور این اسناد و تشریفات احتمالا سند یا اسناد قبلی می تواند یا زمین بوده باشد ، سند زمین و یا اسناد شش دانگ آپارتمانهای متعددی که بر روی عرصه وجود دارد. به هر ترتیب تغییر وضعیت ممکن است رخ نداده باشد.

از این روی متعهد می بایست برای ساختمان ساخته شده پایانکار شهرداری و متعاقبا صورتمجلس تفکیکی و غیره را اخذ نماید.

خریدار نیز به احتمال زیاد مبایعه نامه ای در دست دارد که یکی از واحدهای آپارتمانی ساخته شده را خریداری نموده است اما سند شش دانگ برای آن واحد خریداری شده وجود ندارد.

اگر آپارتمان خریداری شده ، دارای سند شش دانگ باشد، بنابر این دادخواست حقوقی وی نیازی به درج الزام به اخذ پایانکار شهرداری و صورتمجلس تفکیکی نخواهد داشت، البته اگر آپارتمان را تحویل نگرفته باشد می تواند در ستون خواسته دادخواست علاوه بر الزام به تنظیم سند رسمی ، تحویل مبیع را نیز درج و از دادگاه تقاضای صدور حکم بر هر دو خواسته را داشه باشد.

اما اگر در مورد آپارتمان سند شش دانگ هنوز وجود ندارد ، درج خواسته و اقامه  دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی – الزام به اخذ پایانکار – الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی به نظر اقدام مناسبی است.

  • دادگاه صلاحیتدار نسبت دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی – الزام به اخذ پایانکار – الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی

طبق ماده ۱۵ قانون آیین دادرسی مدنی ” در صورتی که موضوع دعوی مربوط به مال منقول و غیر منقول باشد، در دادگاهی اقامه می شود که مال غیر منقول در حوزه آن واقع است، به شرط آنکه دعوی در هر دو قسمت، ناشی از یک منشاء باشد. بنابر این به لحاظ اینکه دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی – الزام به اخذ پایانکار – الزام به اخذ صورتمجلس تفکیکی در خصوص امور ملکی و راجع به اموال غیر منقول است ، لذا دعوی می بایست در این دادگاه اقامه گردد.

با سپاس – 

وکیل پایه یک دادگستری امیر آذرباد

نوشتارهای دعاوی ملکی : 

دعاوی خلع ید

دعاوی ناشی از روابط موجر و مستاجر

 

14 نظر

  • Naseri

    سلام آقای وکیل اطفا دررمورد لف پرونده توضیح می دهید ممنویم ازتون برای پستهای عالی شما

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – لف شدن پرونده به معنای این است که پرونده ها را با یکدیگر تجمیع کرده اند ، این امر دلایل متفاوتی دارد، مانند اینکه دعوای متقابلی تقدیم شده است و بایستی به هر دو دعوا یکجا رسیدگی گردد. اگر توضیح بیشتری راجع به پرونده تان ارائه بفرمایید بهتر می توانید شما را راهنمایی نماییم.
      با سپاس – امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • سارا امامي

    سوالی داشتم ازحضورتون اگه محبت کنید پاسخ دهید
    آیا با فسخ قرارداد، شرط داوری در قرارداد نیز ازبین می رود؛ آیا داور یا داوران دیگر نمی توانند راجع به اختلافات در قرداداد مثل خسارات اظهارنظر کنند؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      با درود بر شما – پاسخ کوتاه اینکه خیر، با فسخ قرارداد ، شرط داوری از میان نمی رود.
      توضیح اینکه ؛ اصولا شروط داوری مستقل از قرارداد اصلی شناخته می شوند. لذا با فسخ قرارداد اصلی ، داوری توافق شده هچنان پابرجا است.
      موضوع دیگر اینکه، داوران صلاحیت خود را از توافق طرفین می گیرند، به مفاد شرط داوری توجه فرمایید که طرفین درخواست نموده اند داوران راجع به چه مسائلی رسیدگی کنند. ببینید آیا شرط داوری محدود به مسائلی شده است یا ناظر یه کلیه اختلافات و خسارات و غیره است.
      با سپاس – وکیل پایه یک دادگستری امیر آذرباد

  • مبایعه نامه

    سلام آقای وکیل ما یک ساختمان را خریدیم و مبایعه نامه کردیم. می دونیم که سند تک برگ هم اقدام کرده اند اما نمی دانیم گرفتند یا نه به ما هم جواب درستی نمی دهند آیا اقدام حقوقی به نظر شما کنیم برای تنظیم سند چون شاید پایانکار گرفته باشند

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – از سئوال شما اینگونه بر می آید که ساختمان تازه احداث شده است و شما در مورد صدور پایانکار و صورتمجلس مطلع نیستید، در این باره دو مورد را در زیر خدمتتان ارائه می کنم.
      ۱- اگر نام فروشنده شما در مبایعه نامه در اداره ثبت به عنوان مالک ثبت نشده باشد. دعوی الزام به تنظیم سند اگر تنها بر علیه همین فروشنده ای که به شما ساختمان را فروخته است باشد، دعوی مردود می گردد چرا که با استعلام از اداره ثبت مشخص می شود که وی مالک نیست بنابر این دعوی الزام به تنظیم سند تنها بر علیه وی به نتیجه نمی رسد. بنابر این بایستی مالک سند را هم به عنوان خواندگان در دادخوست بیاورید.
      ۲- اگر مطمئن نیستید که پایانکار و صورتمجلس را هم می بایست در دادخوست ذکر کنید یا نه ، می توانید در دادخواست این خواسته ها را ذکر نمایید، اگر در رسیدگی به دعوی و استعلامات مشخص شد که پایانکار گرفته شده و صورتمجلس دریافت شده است که مطلوب شما است، و این خواسته ها رد می شود اما شما به مطلوب رسیده اید. اگر مشخص شد که اقدام نشده است که دادگاه در موضوع خواسته نیز رسیدگی میکند.
      با سپاس – امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری
      ا

  • كمالي

    سلام برشما
    سوالی از حضورتان داشتم که محبت کنید پاسخ بدهید
    اینجانب اقدام به خرید ۶ دانگ ملکی به انضمام پارکینگ و انباری (طبقه چهارم) نمودم که در زمان خریداری، فروشندگان اعلام داشتند که ساختمان ۵۰ متر مربع است اما در مبایعه‌نامه ۴۹ متر مربع ذکر شده است که در صورت‌مجلس تفکیکی متراژ ساختمان ۶۲/۴۷ متر مربع اعلام شده که کمتر مساحت معین شده است حالا من چه راههایی برای جبران ضرر دارم می توانم معامله رافسخ کنم یا میلغ کسری رابگیرم؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – این پرسش حقوقی یکی از شایع ترین مورد از اختلافات ملکی و دعاوی ملکی نیز است. بسیار اتفاق می افتد که بعد از اینکه در مرحله پایانکار و صورتمجلس متراژ اندازه گیری می شود، متوجه می شوند که اختلاف متراژ وجود دارد با آنچه در مبایعه نامه ذکر شده است. در این مطلب زیر را حضورتان تقدیم می کنم.
      معمولا به علت اینکه موارد اینچنینی رخ می دهد، در مبایعه نامه خرید آپارتمانهایی که هنوز در مورد آنها مراحل پایانکار و صورتمجلس صادر نشده است، شرطی ذکر می شود در مبایعه نامه که در صورت اختلاف متراژ مبلغ زیادی یا کسری به همین قیمت میان طرفین محاسبه شود و پرداخت و یا کسر شود. بنابر این مبایعه نامه تان را به دقت مطالعه نمایید، چرا که فسخ قرارداد، با توجه به اینکه قیمت ملک ممکن است در زمان حاضر افزایش یافته باشد و از طرفی وصول ثمن از فروشنده با سختی همراه باشد از لحاظ اقتصادی ممکن است چندان به نفع شما نباشد.
      با سپاس- امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • محمد کارنده

    سلام و روز خوش

    اکر ملکی توسط شورای اجرای احکام دو بار به مزایده گذاشته شود ولی خریداری پیدا نشودو خود طلبکار نیز ملک را نخواهد ولی بعد از جلسه بیایید خواهان ملک شود آیا ملک به او منتقل می گردد یا خیر>؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – در این مورد قانون اجرای احکام مدنی پیش بینی های قانونی را نموده است. ماده ۱۳۱ از قانون اجرای احکام مدنی مقرر نموده که اگر خریدار در مزایده نباشد، سه راه را پیش روی محکوم له قرار می دهد. یا میتواند مال دیگری معرفی نماید و تقاضای توقیف و مزایده آن را بنمایید. یا معادل طلب خودتان از همان اموال موضوع مزایده به همان قیمتی که ارزیابی شده است قبول کنید و یا تجدید مزایده را درخواست نمایید.
      ماده ۱۳۲ از همین قانون، قانون اجرای احکام مدنی ، پیش بینی نموده است که اگر راه سوم را برگزیدید و در دفعه دوم هم خریداری نباشد، می توانید مال موضوع مزایده را به همان قیمت ارزیابی قبول کنید. در صورت عدم قبول مال به محکوم علیه مسترد می گردد.
      وکیل پایه یک دادگستری – امیر آذرباد

  • كمالي

    سلام روز خوش
    مشکلی برای من پیش آمده که اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    آیا ننوشتن ثمن معامله در مبایعه نامه، موجب باطل شدن معامله می گردد؟
    درحالیکه طرفین برای مبلغ قرارداد توافق داشته اند و در قسمت ثمن معامله قیمت توافقی نوشته شده است!

    • وکیل تجارت بین المللی

      درود بر شما – در خصوص پرسش حقوقی شما راجع به بطلان معامله موارد زیر را ببینید.
      ۱- یکی از ارکان صحت معاملات ، از جمله مبایعه نامه ، توافق طرفین راجع به مبیع ( همان ملک موضوع مبایعه نامه ) و ثمن ( مبلغ توافق شده برای خرید مبیع ) می باشد.
      مورد معامله ، مبیع و ثمن هستند. طرفین یک قرارداد باید مورد معامله را تعیین نموده باشند و ابهام در موضوع معامله ، به معنی بطلان آن است. ماده ۲۱۶ قانون مدنی مقرر می دارد که ” مورد معامله باید مبهم نباشد مگر در موارد خاصه که علم اجمالی به آن کافی است. بنابر این اگر معلوم گردد که ثمن معامله مبهم است، آن معامله نمی تواند معامله صحیحی باشد. در مبایعه نامه نوشته شده است توافقی ، بنابراین نمی توان گفت ثمن معلوم شده است. اما به این نکته توجه داشته باشید، اگر بتوانید اسناد دیگر توافقاتی که دو طرف دارند را مورد بررسی قرار دهید و ادله دیگر را هم بررسی نمایید، اگر واقعا طرفین قرارداد ثمن را معلوم نموده باشند و بتوان اثبات نمود که طرفین نسبت به ثمن مشخص توافق نموده اند، اثبات صحت این مبایعه نامه قابل بررسی است.
      باسپاس – امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • الهام قديري

    چنانچه ملکی شامل بر عرصه و اعیان باشد و برای چهار دانگ آن سند رسمی مالکیت صادر و دو دانگ دیگرش به صورت قولنامه ای باشد و سند رسمی ندارد آیا دادگاه می تواند در صورت مقدور نبودن افراز ملک، دستور فروش آن را صادر کند؟

    • وکیل تجارت بین المللی

      با درود – پاسخ پرسش حقوقی شما به صورت مختصر خیر است. ببینید، در تقاضای دستور فروش از دادگاه تقاضا داریم که در مورد مال غیر منقولی که مالک آن هستیم دستور فروش صادر نماید. بنابر این یکی از اولین مواردی که باید نزد دادگاه ، یک وکیل ملکی یا خود شخص ( اصیل ) اثبات نماید این است که متقاضی مالک آن مال غیر منقول است.
      از سوی دیگر نیز قانونگذار در ماده ۴۸ قانون ثبت مقرر نموده است که چه شخصی را دادگاهها به عنوان مالک می شناسند. شخصی که پلاک ثبتی به نام وی در اداره ثبت است یا به نام قائم مقام وی است. از آنجاییکه قولنامه اثبات کننده مالکیت نیست، بنابر این دادگاه نمی تواند وی را مالک بشناسد. بنابر این درخواست دستور فروش رد خواهد شد.
      با سپاس
      امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *