نقش اینکوترمز در معاملات بین المللی

دعاوی ملکی – اعتراض ثالث

با سلام – در مورد دعاوی ملکی – اعتراض ثالث سئوالات بی شماری مطرح می گردد، چه در مورد موضوعات تجاری و جه موضوعات حقوقی و ملکی.

فرضا اینکه علامت تجاری را شرکتی خریداری نموده است و قبل از اینکه انتقال رسمی صورت گرفته باشد، علامت تجاری بابت بدهی فروشنده به شخص دیگری توقیف شده است و یا در مورد دعاوی و اختلافات ملکی نیز به همین صورت، آپارتمانی را شخص خریداری نموده است و در زمانی که برای انتقال سند ، دفتر خانه استعلام گرفته است، خریدار متوجه شده است که پلاک سند به موجب دستور قضایی دربازداشت است..

  • دعاوی ملکی – اعتراض ثالث

این ها همه موضوعاتی است که در قلمروی اعتراض ثالث قرار می گیرد. برای اینکه به دو سوال بالا پاسخ بدهیم، مراتب ذیل را بیان می داریم.

اگر شما مواجه شدید با رایی که مخل حقوق شما است، بایستی نسبت به آن رای دادخواست اعتراض ثالث به دادگاه بدهید. توجه داشته باشید اگر خود رای مخل حقوق شما است. مانند اینکه ملکی را خریداری نموده اید و متوجه می شوید که رایی از دادگاه صادر شده است مبنی بر ” الزام مالک رسمی ( شخصی که ملک را از وی خریده اید ) به تنطیم سند رسمی انتقال ” . این رای مخل حقوق شما است. بنابر این اعتراض ثالث موضوع مواد ۴۱۷ الی ۴۲۵ قانون آیین دادرسی مدنی حاکم بر موضوع شما است. اعم از اینکه رای در مرحله اجرا باشد یا خیر یا توقیف شده باشد یا خیر.

اما زمانی است که خود دادنامه مخل حقوق شما نیست، بلکه اجرای رای مخل حقوق شما است، یعنی یکی از اموال شما را برای پرداخت بدهی دیگری در پرونده اجرایی توقیف نموده اند، این مورد ، مشمول اعتراض ثالث اجرایی است. یعنی رای محکومیت بدهکار بر پرداخت طلب به بدهکار ارتباطی به شما ندارد، آن چه به شما ارتباط دارد توقیف شدن مال شما در پرونده اجرایی است.

هریک از دو مورد بالا، دارای تشریفات مخصوص به خود است که باید مطابق قانون عمل نمایید یا رسیدگی به ادعای شما صورت پذیرد.

امیر آذرباد – وکیل پایه یک دادگستری

1 نظر

  • وکیل تجارت بین المللی

    سلام – در مورد پرسش شما.
    ۱- اگر کالاها امانی بوده است، به این معنی که مالک کالاها شما هستید. می توانید خواستار رفع توقیف از اموالتان شوید.
    این امر مشمول اعتراض ثالث اجرایی است. اعتراضتان را ثبت نمایید و شرحی از وضعیت و خواسته خود ارائه نمایید و اسناد مثبته خود را نیز پیوست نمایید.
    اعتراض شما در پرونده اجرایی قرار میگیرد و حسب مورد رسیدگی و اتخاذ تصمیم می شود.
    با سپاس – امیر آذرباد وکیل پایه یک دادگستری

  • نوشتن یک دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *